REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zielona energia bez inwestycji? Jak najbardziej możliwe!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
OZE
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zielona energia bez inwestycji? Aby zmniejszyć emisje CO2 swojego przedsiębiorstwa nie trzeba budować własnych źródeł wytwórczych. Jak to zrobić?

Kto musi raportować emisję CO2?

Dziś tylko największe spółki są zobowiązane do publikowania sprawozdań dotyczących ich zrównoważonego rozwoju, w tym wykazywania, ile emisji CO2 rocznie produkują. Jednak już niedługo obowiązek ten będzie dotyczył także niektórych firm z sektora MŚP.

REKLAMA

REKLAMA

 Zgodnie z unijną dyrektywą CSRD, od 1 stycznia 2026 roku raporty niefinansowe (tj. sprawozdania CSR, raportowanie społeczne, środowiskowe) będzie musiała składać część dużych przedsiębiorstw, a także małe i średnie firmy notowane na giełdzie. Konieczność publikowania raportów niefinansowych to nie tylko wymóg prawa unijnego. Sprawozdania często brane są pod uwagę także między innymi podczas procesów przetargowych. 

Firmy, które mogą pochwalić się niskim śladem węglowym, otrzymują wyższe oceny w postępowaniu. Co więcej, duże firmy, które muszą składać raporty, coraz częściej chcą wykazywać zrównoważony rozwój także w obrębie swojego łańcucha dostaw. Co to znaczy w praktyce? Że do przestrzegania m.in. norm społecznych i środowiskowych zobowiązują także swoich podwykonawców. Korzystanie z zielonej energii to mniejsze emisje CO2 firmy, dlatego nie tylko największe przedsiębiorstwa chcą korzystać z energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

Oczywiście nie musi wiązać się to z inwestycją we własne panele fotowoltaiczne lub turbiny wiatrowe. Na rynku z powodzeniem funkcjonują różne modele współpracy dopasowane do wielkości i możliwości danego przedsiębiorstwa oraz przyjętej przez nie strategii zabezpieczania kosztów w firmie.

REKLAMA

OZE dla dużych firm 

Jedną z propozycji dla firm o dużej konsumpcji energii jest współpraca w ramach cPPA [ang. corporate power purchase agreement].

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Kontrakty tego typu trwają zazwyczaj od 10 do 15 lat. Z punktu widzenia wytwórcy OZE, długi czas obowiązywania umowy to gwarancja wieloletniego odkupu energii z jego instalacji. Wpływa to na wiarygodność wytwórcy i zwiększa prawdopodobieństwo uzyskania finansowania z banku. Z kolei korzyścią dla odbiorcy jest zielona energia oraz niezmienność jej ceny wobec wahań na rynku przez cały okres obowiązywania umowy – mówi Paweł Wierzbicki, dyrektor działu Origination, członek zarządu Axpo Polska.

Inną opcją dla dużych przedsiębiorstw jest możliwość wynajęcia swojego terenu lub dachu pod instalację solarną. Taki model współpracy również zakłada stałą cenę energii, poprzez którą spłacany jest inwestorowi koszt instalacji. Odbiorca energii pokrywa w ten sposób swoje zużycie energii (lub jego część), a nadwyżki wyprodukowanej energii odbiera spółka obrotu. Umowy tego typu zwykle mają długi okres obowiązywania, wynoszący od 15 do 20 lat, a po ich wygaśnięciu to odbiorca staje się wyłącznym właścicielem instalacji fotowoltaicznej.

Czy z zielonej energii skorzystają małe i średnie firmy? 

Małe i średnie firmy charakteryzują się zbyt niskim zużyciem energii, by nawiązać współpracę typu cPPA. Najczęściej też nie mają swojego lokalu lub jest on zbyt mały, by na jego dachu zamontować instalację fotowoltaiczną. Spółki obrotu przewidują jednak możliwość korzystania z zielonej energii także przez przedsiębiorców sektora MŚP i oferują im zakup energii z gwarancjami pochodzenia lub innymi dokumentami potwierdzającymi wytworzenie sprzedanej energii w instalacjach źródeł odnawialnych.

– Dokumenty te poświadczają wartości środowiskowe wynikające z unikniętej emisji gazów cieplarnianych. Wskazują także, jaka ilość energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej została wytworzona w instalacjach OZE. Może dotyczyć to energii wyprodukowanej zarówno w elektrowniach słonecznych, jak i wodnych, wiatrowych czy wykorzystujących biomasę. Energię pokrytą gwarancjami pochodzenia przedsiębiorcy mogą zakupić od spółek obrotu w różnych modelach zakupowych: po stałej cenie lub zmiennej, gdzie koszt oparty jest o aktualne notowania giełdowe. Na bazie umowy, wolumen zużywany przez danego przedsiębiorcę jest w całości pokrywany dokumentami poświadczającymi wytworzenie energii w instalacjach OZE – wyjaśnia Katarzyna Bienias, dyrektorka sprzedaży dedykowanej MŚP, członkini zarządu Axpo Polska.

Konsument wybierze 

Nie tylko świat dużego biznesu oczekuje od największych firm odpowiedzialności za to, w jaki sposób się rozwijają i korzystają z zasobów. Obecnie także konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na to, czy przedsiębiorstwa odpowiedzialnie podchodzą do kwestii środowiskowych czy społecznych. Według danych Open Research[1], już 39% Polaków woli wybierać marki, które dbają o środowisko. Przejście firmy na energię pochodzącą z odnawialnych źródeł nie tylko umożliwi wypełnienie obowiązków stawianych przez prawo unijne – pozwoli jednocześnie na efektywniejsze budowanie relacji z klientami, pomoże zbudować przewagę konkurencyjną i pozyskiwać nowych klientów.

 

[1] Open Research, „Badanie świadomości ekologicznej Polaków”, Warszawa 2022.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA