REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zielona energia bez inwestycji? Jak najbardziej możliwe!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
OZE
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zielona energia bez inwestycji? Aby zmniejszyć emisje CO2 swojego przedsiębiorstwa nie trzeba budować własnych źródeł wytwórczych. Jak to zrobić?

Kto musi raportować emisję CO2?

Dziś tylko największe spółki są zobowiązane do publikowania sprawozdań dotyczących ich zrównoważonego rozwoju, w tym wykazywania, ile emisji CO2 rocznie produkują. Jednak już niedługo obowiązek ten będzie dotyczył także niektórych firm z sektora MŚP.

REKLAMA

REKLAMA

 Zgodnie z unijną dyrektywą CSRD, od 1 stycznia 2026 roku raporty niefinansowe (tj. sprawozdania CSR, raportowanie społeczne, środowiskowe) będzie musiała składać część dużych przedsiębiorstw, a także małe i średnie firmy notowane na giełdzie. Konieczność publikowania raportów niefinansowych to nie tylko wymóg prawa unijnego. Sprawozdania często brane są pod uwagę także między innymi podczas procesów przetargowych. 

Firmy, które mogą pochwalić się niskim śladem węglowym, otrzymują wyższe oceny w postępowaniu. Co więcej, duże firmy, które muszą składać raporty, coraz częściej chcą wykazywać zrównoważony rozwój także w obrębie swojego łańcucha dostaw. Co to znaczy w praktyce? Że do przestrzegania m.in. norm społecznych i środowiskowych zobowiązują także swoich podwykonawców. Korzystanie z zielonej energii to mniejsze emisje CO2 firmy, dlatego nie tylko największe przedsiębiorstwa chcą korzystać z energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

Oczywiście nie musi wiązać się to z inwestycją we własne panele fotowoltaiczne lub turbiny wiatrowe. Na rynku z powodzeniem funkcjonują różne modele współpracy dopasowane do wielkości i możliwości danego przedsiębiorstwa oraz przyjętej przez nie strategii zabezpieczania kosztów w firmie.

OZE dla dużych firm 

Jedną z propozycji dla firm o dużej konsumpcji energii jest współpraca w ramach cPPA [ang. corporate power purchase agreement].

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

– Kontrakty tego typu trwają zazwyczaj od 10 do 15 lat. Z punktu widzenia wytwórcy OZE, długi czas obowiązywania umowy to gwarancja wieloletniego odkupu energii z jego instalacji. Wpływa to na wiarygodność wytwórcy i zwiększa prawdopodobieństwo uzyskania finansowania z banku. Z kolei korzyścią dla odbiorcy jest zielona energia oraz niezmienność jej ceny wobec wahań na rynku przez cały okres obowiązywania umowy – mówi Paweł Wierzbicki, dyrektor działu Origination, członek zarządu Axpo Polska.

Inną opcją dla dużych przedsiębiorstw jest możliwość wynajęcia swojego terenu lub dachu pod instalację solarną. Taki model współpracy również zakłada stałą cenę energii, poprzez którą spłacany jest inwestorowi koszt instalacji. Odbiorca energii pokrywa w ten sposób swoje zużycie energii (lub jego część), a nadwyżki wyprodukowanej energii odbiera spółka obrotu. Umowy tego typu zwykle mają długi okres obowiązywania, wynoszący od 15 do 20 lat, a po ich wygaśnięciu to odbiorca staje się wyłącznym właścicielem instalacji fotowoltaicznej.

Czy z zielonej energii skorzystają małe i średnie firmy? 

Małe i średnie firmy charakteryzują się zbyt niskim zużyciem energii, by nawiązać współpracę typu cPPA. Najczęściej też nie mają swojego lokalu lub jest on zbyt mały, by na jego dachu zamontować instalację fotowoltaiczną. Spółki obrotu przewidują jednak możliwość korzystania z zielonej energii także przez przedsiębiorców sektora MŚP i oferują im zakup energii z gwarancjami pochodzenia lub innymi dokumentami potwierdzającymi wytworzenie sprzedanej energii w instalacjach źródeł odnawialnych.

– Dokumenty te poświadczają wartości środowiskowe wynikające z unikniętej emisji gazów cieplarnianych. Wskazują także, jaka ilość energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej została wytworzona w instalacjach OZE. Może dotyczyć to energii wyprodukowanej zarówno w elektrowniach słonecznych, jak i wodnych, wiatrowych czy wykorzystujących biomasę. Energię pokrytą gwarancjami pochodzenia przedsiębiorcy mogą zakupić od spółek obrotu w różnych modelach zakupowych: po stałej cenie lub zmiennej, gdzie koszt oparty jest o aktualne notowania giełdowe. Na bazie umowy, wolumen zużywany przez danego przedsiębiorcę jest w całości pokrywany dokumentami poświadczającymi wytworzenie energii w instalacjach OZE – wyjaśnia Katarzyna Bienias, dyrektorka sprzedaży dedykowanej MŚP, członkini zarządu Axpo Polska.

Konsument wybierze 

Nie tylko świat dużego biznesu oczekuje od największych firm odpowiedzialności za to, w jaki sposób się rozwijają i korzystają z zasobów. Obecnie także konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na to, czy przedsiębiorstwa odpowiedzialnie podchodzą do kwestii środowiskowych czy społecznych. Według danych Open Research[1], już 39% Polaków woli wybierać marki, które dbają o środowisko. Przejście firmy na energię pochodzącą z odnawialnych źródeł nie tylko umożliwi wypełnienie obowiązków stawianych przez prawo unijne – pozwoli jednocześnie na efektywniejsze budowanie relacji z klientami, pomoże zbudować przewagę konkurencyjną i pozyskiwać nowych klientów.

 

[1] Open Research, „Badanie świadomości ekologicznej Polaków”, Warszawa 2022.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA