REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zielona energia bez inwestycji? Jak najbardziej możliwe!

OZE
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zielona energia bez inwestycji? Aby zmniejszyć emisje CO2 swojego przedsiębiorstwa nie trzeba budować własnych źródeł wytwórczych. Jak to zrobić?

Kto musi raportować emisję CO2?

Dziś tylko największe spółki są zobowiązane do publikowania sprawozdań dotyczących ich zrównoważonego rozwoju, w tym wykazywania, ile emisji CO2 rocznie produkują. Jednak już niedługo obowiązek ten będzie dotyczył także niektórych firm z sektora MŚP.

REKLAMA

REKLAMA

 Zgodnie z unijną dyrektywą CSRD, od 1 stycznia 2026 roku raporty niefinansowe (tj. sprawozdania CSR, raportowanie społeczne, środowiskowe) będzie musiała składać część dużych przedsiębiorstw, a także małe i średnie firmy notowane na giełdzie. Konieczność publikowania raportów niefinansowych to nie tylko wymóg prawa unijnego. Sprawozdania często brane są pod uwagę także między innymi podczas procesów przetargowych. 

Firmy, które mogą pochwalić się niskim śladem węglowym, otrzymują wyższe oceny w postępowaniu. Co więcej, duże firmy, które muszą składać raporty, coraz częściej chcą wykazywać zrównoważony rozwój także w obrębie swojego łańcucha dostaw. Co to znaczy w praktyce? Że do przestrzegania m.in. norm społecznych i środowiskowych zobowiązują także swoich podwykonawców. Korzystanie z zielonej energii to mniejsze emisje CO2 firmy, dlatego nie tylko największe przedsiębiorstwa chcą korzystać z energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

Oczywiście nie musi wiązać się to z inwestycją we własne panele fotowoltaiczne lub turbiny wiatrowe. Na rynku z powodzeniem funkcjonują różne modele współpracy dopasowane do wielkości i możliwości danego przedsiębiorstwa oraz przyjętej przez nie strategii zabezpieczania kosztów w firmie.

OZE dla dużych firm 

Jedną z propozycji dla firm o dużej konsumpcji energii jest współpraca w ramach cPPA [ang. corporate power purchase agreement].

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

– Kontrakty tego typu trwają zazwyczaj od 10 do 15 lat. Z punktu widzenia wytwórcy OZE, długi czas obowiązywania umowy to gwarancja wieloletniego odkupu energii z jego instalacji. Wpływa to na wiarygodność wytwórcy i zwiększa prawdopodobieństwo uzyskania finansowania z banku. Z kolei korzyścią dla odbiorcy jest zielona energia oraz niezmienność jej ceny wobec wahań na rynku przez cały okres obowiązywania umowy – mówi Paweł Wierzbicki, dyrektor działu Origination, członek zarządu Axpo Polska.

Inną opcją dla dużych przedsiębiorstw jest możliwość wynajęcia swojego terenu lub dachu pod instalację solarną. Taki model współpracy również zakłada stałą cenę energii, poprzez którą spłacany jest inwestorowi koszt instalacji. Odbiorca energii pokrywa w ten sposób swoje zużycie energii (lub jego część), a nadwyżki wyprodukowanej energii odbiera spółka obrotu. Umowy tego typu zwykle mają długi okres obowiązywania, wynoszący od 15 do 20 lat, a po ich wygaśnięciu to odbiorca staje się wyłącznym właścicielem instalacji fotowoltaicznej.

Czy z zielonej energii skorzystają małe i średnie firmy? 

Małe i średnie firmy charakteryzują się zbyt niskim zużyciem energii, by nawiązać współpracę typu cPPA. Najczęściej też nie mają swojego lokalu lub jest on zbyt mały, by na jego dachu zamontować instalację fotowoltaiczną. Spółki obrotu przewidują jednak możliwość korzystania z zielonej energii także przez przedsiębiorców sektora MŚP i oferują im zakup energii z gwarancjami pochodzenia lub innymi dokumentami potwierdzającymi wytworzenie sprzedanej energii w instalacjach źródeł odnawialnych.

– Dokumenty te poświadczają wartości środowiskowe wynikające z unikniętej emisji gazów cieplarnianych. Wskazują także, jaka ilość energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej została wytworzona w instalacjach OZE. Może dotyczyć to energii wyprodukowanej zarówno w elektrowniach słonecznych, jak i wodnych, wiatrowych czy wykorzystujących biomasę. Energię pokrytą gwarancjami pochodzenia przedsiębiorcy mogą zakupić od spółek obrotu w różnych modelach zakupowych: po stałej cenie lub zmiennej, gdzie koszt oparty jest o aktualne notowania giełdowe. Na bazie umowy, wolumen zużywany przez danego przedsiębiorcę jest w całości pokrywany dokumentami poświadczającymi wytworzenie energii w instalacjach OZE – wyjaśnia Katarzyna Bienias, dyrektorka sprzedaży dedykowanej MŚP, członkini zarządu Axpo Polska.

Konsument wybierze 

Nie tylko świat dużego biznesu oczekuje od największych firm odpowiedzialności za to, w jaki sposób się rozwijają i korzystają z zasobów. Obecnie także konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na to, czy przedsiębiorstwa odpowiedzialnie podchodzą do kwestii środowiskowych czy społecznych. Według danych Open Research[1], już 39% Polaków woli wybierać marki, które dbają o środowisko. Przejście firmy na energię pochodzącą z odnawialnych źródeł nie tylko umożliwi wypełnienie obowiązków stawianych przez prawo unijne – pozwoli jednocześnie na efektywniejsze budowanie relacji z klientami, pomoże zbudować przewagę konkurencyjną i pozyskiwać nowych klientów.

 

[1] Open Research, „Badanie świadomości ekologicznej Polaków”, Warszawa 2022.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA