REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obłożenie hoteli nad morzem na razie nie zachwyca przedsiębiorców

Północna Izba Gospodarcza
Obłożenie hoteli nad morzem na razie nie zachwyca przedsiębiorców
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Sezon wakacyjny trwa już od kilkunastu dni. Hotelarze zwracają uwagę, że zainteresowanie turystów jest, ale… mogłoby być większe. I to znacznie.

Turystyka ostrożnie zaczyna sezon

- Nie jest źle, ale mogło być dużo lepiej – taką opinię słyszymy od większości przedstawicieli sektora turystycznego na Pomorzu Zachodnim. Obłożenie w lipcu sięga ok. 70%, ale w wielu hotelach Polacy to zaledwie 25%. Na dodatek ograniczenia finansowe powodują, że największym zainteresowaniem cieszą się albo luksusowe hotele, na których nikt nie oszczędza albo… aparthotele. Pensjonaty, hotele obiekty średniej klasy narzekają na brak klientów. – Turystyka po pandemii COVID-19 odradza się bardzo powoli, a inflacja stała się większym hamulcem dla naszych planów turystycznych niż sama pandemia. Polscy turyści oglądają każdy wydatek ze wszystkich stron i nie są skłonni do wakacyjnych szaleństw bez pamięci – mówi Hanna Mojsiuk, Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. 

REKLAMA

 „Klienci bardziej niż w ubiegłym roku patrzą na portfele”

REKLAMA

Sezon wakacyjny trwa już od kilkunastu dni. Hotelarze zwracają uwagę, że zainteresowanie turystów jest, ale… mogłoby być większe. I to znacznie. Problemów jest kilka. Jesteśmy bardziej oszczędni i mocniej zwracamy uwagę na wszelkie koszty wyjazdów wakacyjnych. Inna sprawa to rezerwacje na ostatnią chwilę. Hotelarze mają problem z oceną, czy sezon jest dobry, czy nie, bo wielu turystów decyzje wakacyjne podejmuje zaledwie kilka dni przed podjęciem decyzji o rezerwacji hotelu.

- Wszystko zależy od obiektów. Obłożenie waha się od 50% do nawet 90%. Są jeszcze wolne miejsca, hotelarze namawiają, by rezerwować jak najszybciej miejsce na wakacje, bo im szybciej ta rezerwacja jest dokonywana, tym atrakcyjniejsze są oferty – mówi Małgorzata Jaszkiewicz z firmy Zdrojowa Invest & Hotels. 

- Widzimy, że goście naszych hoteli szukają oczywiście atrakcyjnej ceny, ale i jakości. Klient obiektu hotelowego szuka dla siebie atrakcji na wypadek niezbyt atrakcyjnej pogody. W pięciogwiazdkowym hotelu nie ma mowy o oszczędzaniu, ale już w mniejszych miejscowościach widzimy zmianę tendencji. Tam ważniejsza jest cena – dodaje Małgorzata Jaszkiewicz. 

Roman Kucierski, dyrektor zarządzający hotelu Hamilton dodaje, że w dużych hotelach dominują turyści z Niemiec, Skandynawii i innych części Europy. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Na ten moment nie narzekamy na obłożenie, ale znaczna większość klientów to osoby spoza Polski. Dominują Niemcy i Skandynawowie. Dla nich Polska jest coraz bardziej atrakcyjną destynacją – mówi Roman Kucierski.

- Klienci bardziej niż w ubiegłym roku patrzą na portfel, ale nie jest prawdą, że ceny radykalnie wzrosły w porównaniu z ubiegłym rokiem. W dużych hotelach one są niemal identyczne jak rok temu. Wzrosły ceny gastronomii, ale usługi hotelowe są na poziomie niemal bez zmian – dodaje Kucierski. 

Ocena lipca optymistyczna i ostrożna jednocześnie

REKLAMA

Kiedy będziemy mogli racjonalnie ocenić czy sezon 2023 jest dobry dla turystyki? Eksperci mówią, że jeszcze kilka tygodni. Póki co, lipiec jest oceniany optymistycznie i ostrożnie jednocześnie. Przedsiębiorcy cieszą się z pogody, ale irytuje ich dyskurs medialny dyskredytujący polską turystykę.

- Za dużo już mówimy o paragonach grozy, a za mało o dobrej jakości turystyki na Pomorzu Zachodnim. Mamy piękne plaże, nowoczesną infrastrukturę, dobrą obsługę, duże miasto 100 kilometrów od pasa nadmorskiego. Naprawdę musimy pozbyć się wreszcie kompleksów i zacząć chwalić naszą turystykę. Już byliśmy na dobrej drodze, potem przyszła pandemia, a teraz skupiamy się na inflacji, paragonach grozy i szukaniu negatywów. Tymczasem takie kraje jak Albania czy Bułgaria zabierają nam turystów, a zaryzykuję stwierdzenie, że mamy dla nich lepszą ofertę – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Prezes Hanna Mojsiuk dodaje, że otwarcie tunelu w Świnoujściu jeszcze szerzej otwiera nasz potencjał turystyczny i daje nam szansę na dołączenie do turystycznego topu tej części Europy. 

Hotele na sprzedaż?

Co ważne, również sektor nieruchomości wakacyjnych odnotowuje zmiany. Najlepiej mają się luksusowe obiekty oraz apartamenty na wynajem i aparthotele. Pokazuje to wyraźnie tendencję, że albo Polacy oszczędzają na wakacjach albo mają nieograniczone możliwości finansowe – nie ma nic pomiędzy, dlatego średnie biznesy mają się najgorzej. 

   Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości przyznaje, że ilość ofert nieruchomości hotelowych na sprzedaż była ostatnio tak duża latem 2020, gdy sektor hotelarski przyduszany był pandemią i wracającymi lockdownami. 

– Ofert na sprzedaże pensjonatów, willi i małych hoteli w mniej prestiżowych miejscowościach nadmorskich jest bardzo dużo. Wynika to z wielu czynników. Turystyka się zmienia, to efekt inflacji, ale i zupełnie innych oczekiwań od miejsca, gdzie się zatrzymujemy. Przedsiębiorcy, którzy od lat prowadzą działalność w taki sam sposób, te same pokoje hotelowe, ten sam standard, brak atrakcyjnych nowości, muszą się liczyć z odpływem klientów – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości.

– Mamy klincz, który zostawia coraz mniej miejsca dla średnich obiektów, a mają one wysokie koszty działania. Turysta wybiera albo pięciogwiazdkowy, luksusowy hotel ze SPA, zabawami dla dzieci i mocą atrakcji albo aparthotele, gdzie wszystko organizuje sobie sam, łącznie z posiłkami, ale płaci odpowiednio mniej. Średnie obiekty nie mają wielu atrakcji, a jednocześnie są droższe, bo prowadzą kuchnie, recepcje i większość zadań standardowego hotelu – mówi Mirosław Król. – Takie obiekty często przegapiły ten moment, gdy trzeba było się zmienić. Czasem nawet są nieobecne na bookingu i mają stare strony internetowe i małą aktywność w mediach społecznościowych – dodaje ekspert.

Polecamy: „Spółki. W jakiej formie prowadzić biznes”

 
Autopromocja
oprac. Wioleta Matela-Marszałek

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wsparcie dla firm rozwijających się - ulga na innowacyjnych pracowników

Ulga na innowacyjnych pracowników jest przeznaczona dla podatników prowadzących działalność badawczo-rozwojową, przez którą zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy CIT rozumie się działalnością twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Transformacja zaczyna się od lidera

Rozmowa z Krzysztofem Witkowskim, partnerem w EY Academy of Business, o tym, dlaczego inwestycje w rozwój power skills są dziś konieczne dla wzrostu organizacji

Karty sportowe to przepis na zdrowie

W dzisiejszym biznesie wsparcie aktywności fizycznej przez pracodawców to nie tylko benefit, ale strategiczna inwestycja w zdrowie, zaangażowanie i efektywność pracowników. Regularna aktywność fizyczna wpływa korzystnie na zdrowie, wydajność, zadowolenie oraz atmosferę w pracy. To zadanie dla działów HR, które mogą wprowadzać proste rozwiązania, jak aktywne przerwy czy dostęp do programów fitness. 

Przedsiębiorca w obliczu powodzi - jakie ma możliwości [KOMENTARZ]

Przedsiębiorca w obliczu powodzi - jakie ma możliwości. Komentuje Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl.

REKLAMA

Jak bezpiecznie rozpocząć działalność w branży beauty? [Poradnik]

Jak bezpiecznie rozpocząć działalność w branży beauty? Oto poradnik dla przyszłych właścicieli salonów kosmetycznych.

Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą opłacić składki do 15 września 2025 r.

Za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. składki można opłacić w terminie do 15 września 2025 r. Do opłaconych w ten sposób składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę. Kiedy ZUS może umorzyć składki?

Wypalenie zawodowe to już problem występujący w każdej firmie. Jak można zminimalizować jego skutki

82 proc. pracowników jest dziś narażonych na wypalenie zawodowe, wynika z badania firmy Mercer przeprowadzonego w sierpniu tego roku. Wszelkie okoliczności, od warunków pracy po sytuację rodzinną i zagrożenia klimatyczne, nie są sprzyjające zmarginalizowaniu tego zjawiska.

Wakacje od ZUS. Nowa ulga dla przedsiębiorców

Wakacje od ZUS. Nowa ulga dla przedsiębiorców. Od 1 listopada 2024 r. przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z wakacji składkowych. Jakie są warunki, by skorzystać z wakacji składkowych? Gdzie należy złożyć wniosek?

REKLAMA

ZUS umorzy składki przedsiębiorcom dotkniętym przez powódź. Wnioski o pomoc będą traktowane priorytetowo

Przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogą składać wnioski do ZUS nie tylko o odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie na raty, ale także o ich umorzenie. Jak uzyskać pomoc?

Branża winiarska walczy o uregulowanie sprzedaży przez internet

- Handel alkoholem przez Internet przypomina dziś prawdziwy Dziki Zachód, zależy nam na zapanowaniu nad tym chaosem i jasnych zasadach dla wszystkich - mówią przedsiębiorcy z branży winiarskiej i apelują o uregulowanie kwestii sprzedaży ich produktów przez internet. Pismo w tej sprawie trafiło właśnie do Ministerstwa Rolnictwa. Na ewentualnych zmianach najbardziej zyskaliby mali, krajowi producenci wina, miodu pitnego czy cydru, którzy bez możliwości sprzedawania swoich produktów za pomocą internetu – są praktycznie skazani na niebyt. Najdobitniej pokazał to czas pandemii. 

REKLAMA