REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozszerzenie katalogu pojazdów prywatnych używanych w celach służbowych z inicjatywy Senatu

Do celów służbowych mogłyby być wykorzystywane m.in. samochody o napędzie elektrycznym lub wodorowym
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rozszerzenie katalogu pojazdów prywatnych o te z napędem alternatywnym, których właściciele otrzymają zwrot kosztów za ich używanie w celach służbowych – to założenie przyjętego przez Senat projektu nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.

Rozszerzenie katalogu pojazdów prywatnych, których właścicielom będzie przysługiwał zwrot kosztów za ich używanie w celach służbowych to przedmiot projektu ustawy, za którego wniesieniu do Sejmu głosowało 94 senatorów, nikt nie był przeciw, jeden głos był wstrzymujący. Projekt trafi do prac w Sejmie. Izbę wyższą w dalszych pracach parlamentarnych nad tą inicjatywą ustawodawczą będzie reprezentowała senator Halina Bieda.

REKLAMA

Jaki jest cel senackiej inicjatywy

REKLAMA

Celem zaproponowanej przez Senat nowelizacji ustawy o transporcie drogowym jest wprowadzenie rozwiązań prawnych pozwalających na zwrot pracownikom kosztów używania prywatnych samochodów o napędzie alternatywnym (elektrycznym, wodorowym), do celów służbowych związanych z wykonywaniem pracy na rzecz pracodawcy, „co jest adekwatne do bieżących warunków technologicznych” – wskazali autorzy w uzasadnieniu do projektu.

Zdaniem autorów projektu, do celów służbowych mogłyby być wykorzystywane m.in. samochody osobowe w tym stanowiące pojazd elektryczny lub pojazd napędzany wodorem, a także motocykle i motorowery, niebędące własnością pracodawcy.

Obecnie jest to możliwe tylko w przypadku pojazdów z silnikiem spalinowym. Projekt przewiduje zmianę rozporządzenia ministra infrastruktury z 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy polegającą na uzależnieniu wysokości stawek kosztów używania samochodów do celów służbowych – tzw. kilometrówki – od mocy silnika.

Według projektodawców, nowela ustawy wybiega na przeciw zmianom dokonującym się w strukturze rynku samochodów osobowych, będzie też sprzyjała używaniu pojazdów napędzanych alternatywnie będących własnością pracowników także do celów służbowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak rozwija się rynek samochodowy

REKLAMA

Jak podkreślono w ocenie skutków regulacji do projektu, rozwój rynku samochodowego sprawia, że przybywa pojazdów o napędzie alternatywnym, tj. stanowiących pojazdy elektryczne oraz pojazdy napędzane wodorem, które są także w posiadaniu osób fizycznych będących pracownikami i mogłyby być użytkowane dla celów służbowych. Jednakże przepisy określające zasady zwrotu kosztów przez pracodawcę wynikających z używania przez pracownika samochodu prywatnego w celach służbowych nie obejmują tego podzbioru pojazdów.

Dodano, że wejście w życie proponowanej nowelizacji ustawy spowoduje, że minister infrastruktury w porozumieniu z ministrem finansów będą obowiązani zmienić rozwiązania zawarte w rozporządzeniu Ministra infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.

Dlaczego resort infrastruktury jest przeciw

Jak zwrócił uwagę wiceminister infrastruktury Rafał Weber podczas drugiego czytania projektu w Senacie, resort infrastruktury nie popiera senackiej inicjatywy ustawodawczej z dwóch powodów. „Po pierwsze przewidziane w projekcie 3-miesięczne vacatio legis, to zbyt mało czasu, na przygotowanie przez Ministra Infrastruktury rozporządzenia w tej sprawie” – powiedział. Dodał, że trwają prace nad rządowym projektem ustawy, która kompleksowo ureguluje kwestie zwrotu pracownikom kosztów używania w celach służbowych, prywatnych pojazdów o napędach alternatywnych. Podkreślił, że rządowy projekt ma być „szeroko konsultowany”. (PAP)

autorka: Longina Grzegórska-Szpyt

Autopromocja
Oprac. Piotr T. Szymański

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

REKLAMA

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

REKLAMA