REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyniki przemysłu w styczniu 2023

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wyniki przemysłu w styczniu 2023

REKLAMA

REKLAMA

Główny Urząd Statystyczny przekazał informacje o wynikach przemysłu w styczniu 2023 roku. Jak przedstawiają się dane?

Jakie były prognozy?

  • Produkcja sprzedana przemysłu wzrosła o 2,6% w ujęciu rocznym i była niższa o 2,5% niż przed miesiącem.
  • W grudniu 2022 roku produkcja sprzedana przemysłu wzrosła o 1,0% r/r i spadła o 6,4% m/m.  

Styczniowe dane w ujęciu rocznym okazały się niższe od prognoz KIG i oczekiwań rynkowych.

REKLAMA

Warto jednak zaznaczyć, że w styczniu ubiegłego roku zanotowano wyjątkowy wysoki wzrost (o 18% r/r), co mogło wpłynąć na tegoroczny wynik. Spadek produkcji sprzedanej przemysłu w styczniu w ujęciu miesięcznym, choć nie jest regułą, nie jest niespotykanym zjawiskiem i był obserwowany w poprzednich latach. 

Po wykluczeniu wpływu czynników o charakterze sezonowym dane GUS pokazują spadek produkcji sprzedanej przemysłu o 1,3% w stosunku do grudnia ub.r. oraz wzrost o 0,3% w ujęciu rocznym. 

Co miało wpływ na spadek sprzedaży

Na ogólny spadek sprzedaży w ujęciu miesięcznym wpłynęły gorsze wyniki w takich grupach jak:

  • dostawy wody, gospodarowania ściekami i odpadami, rekultywacji (spadek o 13,5%)
  • przetwórstwo przemysłowe (spadek o 4,7%)

W stosunku do grudnia ub.r. wzrosła produkcja sprzedana w przypadku wytwarzania i zaopatrywania w energię elektryczną, gaz, parę wodną i gorącą wodę (o 20,2%) oraz w górnictwie i wydobywaniu (o 6,7%). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 

Inne

REKLAMA

Dane w ujęciu rocznym pokazują wzrosty w górnictwie i wydobywaniu (o 3,9%); przetwórstwie przemysłowym (o 2,8%) oraz wytwarzaniu i zaopatrywaniu w energię elektryczną, gaz, parę wodną i gorącą wodę (o 1,7%). Spadła sprzedaż w przypadku dostawy wody, gospodarowania ściekami i odpadami, rekultywacji (o 2,2%).

Dane z poszczególnych działów przemysłu pokazują, że w ujęciu miesięcznym produkcja sprzedana (w cenach stałych) w styczniu 2023 roku spadła w 16 działach przemysłu w tym m.in. w naprawie, konserwacji i instalowaniu maszyn i urządzeń (o 60,6%); produkcji pozostałego sprzętu transportowego (o 24,8%); produkcji maszyn i urządzeń (o 17,7%); produkcji artykułów spożywczych (o 6,9%); produkcji pojazdów samochodowych, przyczep i naczep (o 5,8%). 

Produkcja wzrosła w stosunku do grudnia 2022 roku w 18 działach, wśród których znalazły się m.in.: wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną i gorącą wodę (wzrost o 20,2%); produkcja metali (wzrost o 18,8%); produkcja wyrobów z drewna, korka, słomy i wikliny (wzrost o 17,2%); produkcja papieru i wyrobów z papieru (wzrost o 9,1%); produkcja wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych (wzrost o 7,3%).

 

 

Inne

Sprzedaż w ujęciu rocznym

REKLAMA

Sprzedaż w ujęciu rocznym (w cenach stałych) wrosła w 21 (spośród 34) działach przemysłu, w tym m.in. w produkcji urządzeń elektrycznych (o 31,5%), produkcji pojazdów samochodowych, przyczep i naczep (o 14,7%); produkcji maszyn i urządzeń (o 11,7%); produkcji artykułów spożywczych (o 5,6%), produkcji wyrobów z metali (o 5,2%); produkcji wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych (o 3,7%).  Spadki zanotowano w 13 działach, w tym m.in. w produkcji chemikaliów i wyrobów chemicznych (o 20,4%); produkcji metali (o 18,8%); produkcji wyrobów z drewna, korka, słomy i wikliny (o 7,6%); produkcji komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (o 7,2%); produkcji papieru i wyrobów z papieru (o 5,5%).

W styczniu 2023 roku wśród głównych grupowań przemysłowych, wzrost produkcji w skali roku zanotowano w przypadku dóbr inwestycyjnych (o 10,8%) oraz dóbr konsumpcyjnych nietrwałych (o 8,0%). Spadła produkcja dóbr konsumpcyjnych trwałych (o 6,2%) oraz dóbr zaopatrzeniowych (o 0,4%). Produkcja dóbr związanych z energią pozostała bez zmian w stosunku do wyniku sprzed roku.

Ceny przemysłowe w styczniu br. wzrosły w ujęciu miesięcznym przeciętnie o 0,8% (w grudniu, zgodnie ze zaktualizowanymi danymi, odnotowano wzrost o 0,6% m/m). W stosunku do stycznia 2022 roku ceny wzrosły o 18,5% (w grudniu ub. roku roczna dynamika wyniosła 20,5%).

Zgodnie z przewidywaniami

Wzrost cen przemysłowych w styczniu br. roku okazał się zbliżony do oczekiwań rynkowych i prognoz KIG.

W ujęciu miesięcznym wzrost cen zanotowano w przypadku górnictwa i wydobywania (o 8,6%); wytwarzania i zaopatrywaniu w energię elektryczną, gaz, parę wodną i gorącą wodę (o 4,1%);  oraz dostawy wody, gospodarowania ściekami i odpadami, rekultywacji (o 0,9%). Spadły ceny w przetwórstwie przemysłowym (o 0,4%).

W stosunku do stycznia 2022 roku ceny wzrosły we wszystkich grupach. W wytwarzaniu i zaopatrywaniu w energię o 58,7%; w górnictwie i wydobywaniu o 27,8%; w przetwórstwie przemysłowym o 13,5% a w dostawie wody, gospodarowaniu ściekami i odpadami, rekultywacji – o 5,0%.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA