REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trendy SEO 2022

Subskrybuj nas na Youtube
Trendy SEO 2022
Trendy SEO 2022
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie trendy w SEO dominują w 2022 roku? Branża SEO wykonuje właśnie big step w kierunku... użytkownika. I choć dla jednostki ten krok może być dzisiaj jeszcze niepozorny i niezauważalny, to w obszarze SEO wywołał niemałe zamieszanie i często gruntowne transformacje w strategiach na ten rok. Zmiany nie skupiają się już tylko na podnoszeniu wartości strony w myśl „zapunktowania” u robotów Google. Idziemy o krok dalej. Punktem wyjścia jest dzisiaj użytkownik, jego wrażenia, intencja, potrzeby oraz ich kontekst. Dlatego, gdy WhitePress na konferencji SEO & Content Camp organizowanej w połowie roku zapytał specjalistów o kluczowe elementy na kolejne 5 lat, wskazywali oni przede wszystkim na trzy z nich: smart content, smart link building i oczywiście – AI. To co łączyło odpowiedzi to m.in. aspekt behawioralny tych działań. Jak się zmienia branża SEO w tym obszarze i na jakie jeszcze elementy zwrócili uwagę specjaliści?

Punkt wyjścia SEO – użytkownik

W latach 90-tych zapewne nie przypuszczano, że SEO (Search Engine Optimization) stanie się jednym z popularniejszych działań realizowanych w sieci. Wraz z rozwojem wyszukiwarek internetowych, dojrzewał również pomysł optymalizacji witryn. Kiedyś działania SEO skupiały się tylko na kilku poziomach. Nie brano pod uwagę wielu czynników m.in.: użyteczności domeny dla użytkowników, semantyki czy prędkości ładowania strony. Z tego powodu internauci często otrzymywali nieprecyzyjne lub nieadekwatne wyniki wyszukiwania. Po wprowadzeniu algorytmów Google powstał system rankingowy, który znacznie ułatwił znajdowanie najbardziej popularnych, wiarygodnych i wartościowych treści dla odbiorców. Dzisiaj pozycjonując strony kładziemy nacisk na znacznie więcej elementów niż tylko wartość strony z punktu widzenia algorytmów Google. Liczy się również odbiorca, jego wrażenia, jakość i unikatowość przekazu – idealne dopasowanie do niego i bycie 2 kroki przed jego intencją.

- W badaniu zadaliśmy otwarte pytanie z prośbą o podanie 3 głównych trendów, które zdaniem specjalistów będą dominować w branży SEO na przestrzeni kilku lat. Odpowiedzi były zróżnicowane, ale jednocześnie bardzo często pojawiały się 3 elementy – wartościowy content, wartościowy link building oraz sztuczna inteligencja. Wszystkie te czynniki łączy jeden wspólny cel – trafić bezbłędnie w intencje użytkownika za pomocą jakościowych działań. Jest to bardzo trudne, o ile nie najtrudniejsze zadanie, które stoi przed całą branżą, ale z każdym rokiem udoskonalamy narzędzia i mechanizmy m.in. w obrębie tych trzech elementów. Oprócz tych trendów – specjaliści SEO i marketerzy, którzy wzięli udział w naszym badaniu, wskazywali również inne istotne aspekty, jak UX i SXO, Core Web Vitals czy nieustannie dopasowanie do algorytmów Google. To wszystko ma ogromny wpływ na rezultaty działań pozycjonujących – komentuje Patrycja Kosek, Head of Marketing & PR, WhitePress.

REKLAMA

REKLAMA

Smart content – nie ilość a jakość

W działaniach online marketingowych i branży SEO content nabiera zupełnie nowego znaczenia. Unikatowość, wiarygodność i jakość to dzisiaj wyznacznik i warunek, bez którego marki nie mają szans z konkurencją. Aktualizacje Google, takie jak choćby BERT czy MUM, zmierzają do tego, by jak najlepiej i najtrafniej dobrać treści w wyszukiwarce. Strony internetowe dostarczające informacji w oryginalnej formie, konkretnej i bez zbędnych ogólników mogą być szybciej zauważone przez roboty Google. Możliwe, że keywordsy ustąpią miejsca jakości treści, jej zrozumiałej formie i dopasowaniu do intencji odbiorcy.

Jak twierdzi Paweł Sokołowski, prezes Contadu, prelegent na konferencji SEO & Content Camp: - Trend związany z tworzeniem jakościowo dobrych treści będzie kontynuowany. To znaczy, że lepiej dobrze, niż dużo. Jest to widoczne już od kilku lat i nadal będzie to bardzo istotne. Algorytmy Google lubią jakościowy content i wysoko go oceniają. Dlatego, pisząc tzw. „thin content” (treści o niskiej wartości) nie zbudujemy długoterminowego ruchu.

Z kolei Patrycja Kosek dodaje, że na popularności w świecie SEO zyskuje koncepcja topical authority, która zakłada budowanie pozycji eksperta w swojej dziedzinie. – W jaki sposób to zrobić? Szerokie ujęcie tematyczne przy tworzeniu treści, pogłębienie czy całościowe pokrycie danego problemu to klucz do uzyskania lepszej pozycji w Google. Można zaryzykować stwierdzenie, że użyteczność contentu to przyszłość inteligentnego pozycjonowania.

REKLAMA

Link building – linkowanie tematyczne

Na przestrzeni lat nie zmieniło się znaczenie linków zwrotnych dla pozycjonowania witryny, a jedynie sposób ich generowania. Minęły czasy, kiedy wystarczyło linkowanie z katalogów czy pisanie tekstów przesyconych słowami kluczowymi. Od lat stawia się na jakość linków oraz ich tematyczne powiązanie, czyli na to, aby link pochodził z wartościowej strony i był powiązany z artykułami, które nawiązują do tego, czym zajmuje się marka. To zwiększa użyteczność strony i pozwala jej rywalizować o miejsce w SERP-ie. Dopasowane linki to także większa szansa na to, że zwiększymy ruch organiczny naszej witryny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Link building to jeden z głównych czynników rankingowych w każdej wyszukiwarce, dlatego nie możemy tej działki SEO lekceważyć. Idealnym rozwiązaniem byłoby posiadanie dobrze przygotowanej i wartościowej witryny, wtedy użytkownicy mogliby sami tworzyć linki do takiej strony. Warunkiem jest jednak świadomość marki wśród odbiorców – jeżeli nie jesteśmy znaną firmą, wówczas musimy pomóc witrynie stać się widoczną. Odpowiedzią jest link building, w rozumieniu smart. Dzięki takim działaniom nie tylko pracujemy nad pozycją witryny w Google, ruchem, ale także długofalowo nad jej rozpoznawalnością. Jaka jest przyszłość link buildingu? Podczas naszej konferencji specjaliści wskazywali, że w tym obszarze również istotne są i będą jakość i tematyczność – nie możemy też zapominać, że to właśnie na linkach bazuje jeden z algorytmów EAT, który bierze je pod uwagę w ocenie witryny – wyjaśnia Tomasz Biegun, Head of Content Marketing & SEO, WhitePress.

Automatyzacja w SEO i Al

Jak wspomnieliśmy, wśród kluczowych trendów w branży SEO znalazła się również sztuczna inteligencja, która według specjalistów będzie dalej rozwijana i ulepszana szczególnie w obszarze zrozumienia języka naturalnego (NLP). Według badania WhitePressÒ ponad 60 proc. marketerów i ekspertów SEO wykorzystuje już dzisiaj technologie sztucznej inteligencji do tworzenia contentu.
- AI pomoże przede wszystkim w analizowaniu i pisaniu treści. Dzięki ciągłym pracom nad modelem GPT-3
(Generetive Pre-traind Tansforme), tworzenie dobrego contentu przejdzie na jeszcze wyższy poziom. Kwestie związane z link buildingiem są bardzo trudne i to właśnie sztuczna inteligencja pozwoli na lepszą analizę konkurencji i zmian zachodzących w algorytmie Google’a – dodaje Dominik Fajferek., SEO Specialist, WhitePress.

SEO spotyka się z UX – nowe trendy

Poza wartościowym contentem, jakościowym, tematycznym link buildingiem i sztuczną inteligencją, w ankiecie „Jak zmieni się branża SEO?”, specjaliści wskazywali jako istotne również: optymalizację pod urządzenia mobilne, a także User Experience, czyli doświadczenie użytkownika, związane z ogółem wrażeń, emocji, które odczuwa odbiorca korzystający z danych produktów. Co więcej, pojawiły się również wskazania algorytmu E-A-T (Expertinse, Authoritativeness, Trustworthinesss). Najprościej ujmując, algorytm ocenia strony według różnych kryteriów: eksperckości, autorytetu i wiarygodności i na tej podstawie ustala jej pozycję w wynikach SERP. Zasady E-A-T są zawarte w wytycznych Google.

- Widocznym trendem w obszarze pozycjonowania jest to, że SEO łączy się z innymi dziedzinami. Wcześniej mieliśmy połączenie SEO z PR-em, teraz będziemy mieli syntezę SEO z UX. Co więcej, powstają agencje typu SXO, które łączą te obszary. Dodatkowo, czynniki behawioralne w wyszukiwarce będą miały kluczową rolę w przyszłości – zauważa Damian Sałkowski, CEO, Senuto.

Automatyzacja procesów, taka jak choćby wykorzystanie AI, umożliwia przyspieszenie pracy nad projektami. W efekcie zapewnia to więcej czasu na działania związane z dostosowaniem strony do użytkowników. SEO i UX, czyli SXO, pozwala precyzyjniej diagnozować potrzeby grupy docelowej, dzięki zaawansowanym analizom.

- Można powiedzieć, że następne lata upłyną pod znakiem rywalizacji pomiędzy sztuczną inteligencją Google a narzędziami, którymi dysponują SEO-wcy, analizującymi wszystkie możliwe czynniki rankingowe. Już dzisiaj wiemy, że będzie powstawało coraz więcej rozwiązań, które czerpią możliwość z WEB 3.0, czyli zdecentralizowanego internetu. Specjaliści powinni śledzić te kwestie, ponieważ to kolejna przestrzeń, w której będzie można optymalizować dostarczanie i wyszukiwanie informacji – komentuje Tomasz Biegun, WhitePress.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA