Z czego muszą szkolić się firmy, żeby nie wypaść z rynku?
REKLAMA
REKLAMA
Wyzwania firm - pokolenie Z, czas pracy, praca z domu
- Za dwa lata ponad 27 proc. pracowników będzie należeć do pokolenia Z;
- Przedstawiciele pokolenia Z chcą, aby praca dawała im nie tylko pieniądze, ale i satysfakcję;
- Firmy muszą dostosować się do ich oczekiwań – inaczej będą miały problem z rekrutacją i utrzymaniem wartościowych pracowników;
- Zmiany społeczne wymuszą skrócenie czasu pracy – wiele wskazuje na to, że w przyszłości będziemy pracować 4 dni w tygodniu;
- Około 63 proc. osób chce już na stałe zachować możliwość pracy z domu, najchętniej przez jeden, dwa dni w tygodniu – wynika z badania przeprowadzonego przez Inquiry.
Wszystko wskazuje na to, że polskie firmy będą musiały zmierzyć się ze sporym wyzwaniem i przystosować się do nadchodzących zmian, aby ciągle liczyć się na rynku i być atrakcyjnym pracodawcą.
REKLAMA
Jakie jest pokolenie Z i jak z nim pracować?
REKLAMA
Pokolenie Z ma zdecydowanie większą świadomość tego, jak pracują ich rówieśnicy w Europie i nie ma zamiaru powtarzać zachowań swoich rodziców. Jego reprezentanci wychodzą z założenia, że to praca jest dla nich, a nie oni dla pracy. Mają oni również inne priorytety – wysokość pensji to dopiero początek negocjacji, a praca musi mieć dla nich sens i dostarczać satysfakcję. Wysiłek dla samego zysku mija się z celem. Nie interesują ich “owocowe czwartki”, tylko stabilny etat, elastyczny czas pracy i dostęp do opieki zdrowotnej.
W latach 90. nie rozmawiało się o stanie zdrowia psychicznego, a już na pewno nie w miejscu pracy. Dla pokolenia Z jest to bardzo istotna kwestia, a nadgodziny są dla nich narażaniem własnego zdrowia psychicznego i fizycznego. – Pokolenie wkraczające na rynek pracy wie, że trzeba o siebie zadbać. Praca jest dla nich przestrzenią do kreatywnego rozwoju w przyjaznym środowisku. Dlatego tak ważne dziś jest odpowiedzialne i empatyczne zarządzanie również w kontekście pracowniczym – mówi Natalia Gozdowska, Business Development Director w Altkom Akademii.
Liderzy powinni przede wszystkim nastawić się na partnerskie relacje z pracownikami. To właśnie zrozumienie ich potrzeb może okazać się kluczem do owocnej współpracy. Nowoczesny lider to osoba, która doskonale umie rozeznać się w mocnych stronach swojego pracownika i skupić na nich swoją uwagę.
REKLAMA
Pokolenie Z pragnie, aby przełożeni potrafili m.in. docenić jego kreatywność i zaangażowanie oraz stanowili realne wsparcie. Oczywiście proces ten wymaga poświęcenia pracownikowi dodatkowego czasu – słuchania, zadawania pytań i poznawania potrzeb. – Na pierwszy rzut oka wydaje się to proste, ale nawet menedżerowie z lat 2000. mogą mieć z tym problem. Powierzenie im zarządzania zespołem ludzi o zupełnie innych postawach i wartościach może być dla nich dużym wyzwaniem, dlatego na naszych szkoleniach uczymy dobierania właściwych metod zarządzania różnorodnym zespołem – mówi Natalia Gozdowska z Altkom Akademii.
– Osoby na wyższych szczeblach często nie są jeszcze przygotowane do trybu pracy zdalnej i nie ufają narzędziom, a tym samym – pracownikom. Proponujemy szkolenia, które nie tylko uświadomią dyrektorów o możliwościach, jakie dają te narzędzia, ale i sprawią, że prawdopodobnie zaufają swoim zespołom. Jest to m.in. szkolenie z narzędzi Power BI 0.1, dzięki któremu menedżer jest w stanie śledzić wyniki sprzedażowe zespołu, czy chociażby z aplikacji Confluence służąca do precyzyjnego zarządzania projektami (można w niej śledzić przepływ pracy, tworzyć strony, podstrony, tabele) – komentuje Paweł Niemyt, Product and Business Manager w Altkom Akademii.
Czas na nowe podejście do zarządzania firmą i pracownikami
Nawet bez skracania czasu pracy pracodawcy stoją dziś przed wyzwaniem dostosowania się do szybko zmieniającego się rynku pracy oraz współpracy z pokoleniem Z. Z raportu Deloitte „Od fali odejść do fali zmian. Czy jesteśmy gotowi na nowe podejście do pracy?” wynika, że 80 proc. specjalistów bierze pod uwagę odejście z pracy. Firmy nie będą w stanie szybko ich zastąpić, a proces rekrutacji oraz szkolenia nowych pracowników jest czasochłonny i drogi. Kluczowe jest więc to, by pracownicy byli zadowoleni z pracy.
Przeprowadzone w 2019 r. przez Preeshare we współpracy z AmRest, Allegro, HRM Institute i EB Institute badanie Indeks Doceniania, wykazało, że respondenci, którzy czują się doceniani, są znacznie bardziej zadowoleni ze swojej pracy. Tak właśnie jest z ludźmi z pokolenia Z, których naturalnym środowiskiem są media społecznościowe w dużej mierze oparte na motywujących feedbackach. Co ważne, 98 proc. badanych chciałoby otrzymać informację o tym, co konkretnie zrobili dobrze – a więc, jeśli młody pracownik efektywnie wykonał swoje zadanie, koniecznie trzeba mu o tym powiedzieć. Kluczowe są docenianie, elastyczność, rozmowa i zaufanie, bo Zetki nie planują zostawać w miejscu, w którym czują się źle. Większość z ankietowanych jest gotowa zwolnić się z pracy, która nie daje im poczucia szczęścia.
Jeśli pracodawca będzie chciał zbudować trwały i wartościowy zespół, już dziś powinien zacząć planować zmiany w zarządzaniu firmą.
Jakie szkolenia mogą przydać się firmom, aby dostosować się do nadchodzących zmian?
Zarządzanie zespołem różnorodnym pokoleniowo – Szkolenie dedykowane jest menedżerom, zespołom HR, trenerom oraz wszystkim osobom pracującym w środowiskach zawodowych, w których występuje różnica pokoleń. Szkolenie pokazuje, w jaki sposób można uwrażliwić się na różne potrzeby wszystkich grup wiekowych pracowników i wykorzystać ich odmienne możliwości, zasoby, wiedzę oraz doświadczenia.
Zarządzanie w zwinnej organizacji – Szkolenie skierowane jest do menedżerów oraz liderów zespołów. Celem szkolenia jest poznanie i rozwijanie fundamentów skutecznego przywództwa w czasach niepewności. Szkolenie pokazuje, jak rozwijać kompetencje własne oraz swoich pracowników.
Management 3.0 – Szkolenie skierowane jest do liderów zespołów i dotyczy nowoczesnego podejścia do zarządzania oraz przywództwa w organizacji. Kurs pomoże wzmocnić kompetencje w zakresie wyznaczania celów, delegowania zadań, monitorowania pracy podwładnych i feedbacku.
Szkolenia z narzędzi biznesowych:
Power BI 0.1 – Szkolenie pozwoli zdobyć wiedzę z zakresu konsolidacji rozproszonych danych. Narzędzie Microsoftu z obszaru Business Inteligence daje więcej możliwości niż np. Excel – za jego pomocą analitycy mogą uzyskiwać i udostępniać szczegółowe informacje w bardzo krótkim czasie. Dzięki analizie danych, sprawdzaniu wyników, menedżer może śledzić rezultaty sprzedażowe.
Jira – Szkolenie nauczy posługiwać się narzędziem Jira, które stworzone jest do zarządzania projektem, a także do śledzenia przepływu pracy i rozdzielania obowiązków.
Confluence – Szkolenie nauczy posługiwać się aplikacją Confluence, służącym również jako narzędzie do zarządzania projektami. Można w nim śledzić przepływ pracy, tworzyć strony, podstrony, tabele. Jest to przestrzeń firmowa, każdy dział ma swoją stronę, umieszcza na niej materiały, informacje z działu.
Komunikatory internetowe – Przegląd oprogramowania do wideokonferencji (Teams, ZOOM, Webex) – Szkolenie jest przeznaczone dla osób, które w swojej pracy potrzebują korzystać z komunikatorów, chcą uczestniczyć w szkoleniach i seminariach lub je prowadzić. Podczas zajęć uczestnicy poznają zalety programów Zoom, Teams i Webex oraz ich wykorzystanie pod kątem prowadzenia zdalnych spotkań.
MS Project – Planowanie harmonogramów i kontrola realizacji projektu – Szkolenie skierowane jest do kierowników projektów. MS Project to aplikacja, która kompleksowo wspiera firmy w zarządzaniu nawet najbardziej skomplikowanym projektem. Szkolenie nauczy tworzyć harmonogramy, zarządzać zasobami i ich dostępnością, rozwiązywać problemy nadmiernych alokacji, śledzić postępy prac i raportować.
Szkolenia miękkie:
Jobcrafting – Szkolenie kierowane jest do liderów, dyrektorów i innych osobom, które straciły poczucie sensu wykonywania pracy. Szkolenie dotyczy budowania zaangażowania i poczucia sensu pracy. Dla osób, które chciałyby mieć większy udział w podejmowanych decyzjach, wdrażać swoje projekty i inicjatywy, zachowując przy tym zdrowy balans energetyczny w stosunku do siebie samego i swoich potrzeb.
Agile w HR - zwinność w HR i dla HR – Szkolenie kierowane jest do pracowników obszaru HR i managerów, którzy chcą wesprzeć zwinność w swojej organizacji. Szkolenie pozwoli zrozumieć, jak zespół HR w firmie może wesprzeć swoją organizację w sposób zwinny. Podpowie, jak działać w zmiennym otoczeniu i sytuacji niepewności.
Motywacja zdalna – jak angażować pracowników w zespole rozproszonym – Szkolenie kierowane jest do managerów, kierowników oraz liderów. Celem szkolenia jest podniesienie kompetencji z „motywowania” pracowników. Szkolenie uczy, jak motywować pracowników na odległość, podczas pracy zdalnej.
Moc empatii w biznesie – Szkolenie kierowane jest do liderów, dla których efektywność współpracy z innymi przekłada się jednocześnie na sukces firmy oraz ich indywidualne sukcesy i satysfakcję z pracy. Szkolenie uczy jak być empatycznym liderem, uświadamia, że w biznesie liczą się również uczucia i są niezwykle ważne w osiąganiu celów i satysfakcji zawodowej.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.