REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze języki świata - teraz i w przyszłości

Najważniejsze języki świata - teraz i w przyszłości
Najważniejsze języki świata - teraz i w przyszłości
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

O ile w czasach starożytnego Rzymu łacina jako lingua franca używana była w kulturze i biznesie, to teraz angielski zajął jej miejsce, mimo że jest na trzecim miejscu pod względem ilości native speakerów. Ale czy zawsze tak będzie? Jakie języki będą dominować w 2050 roku?

Najpopularniejsze języki za 28 lat. Do 2050 r. język mandaryński ma mieć prawie 1,2 miliarda native speakerów

Po przeanalizowaniu danych historycznych – od 2013 roku – dotyczących 28 najważniejszych języków, którymi posługuje się 58% dzisiejszej populacji świata, i zastosowaniu modeli matematycznych wzrostu liniowego oraz wykładniczego (zgodnie z opisaną poniżej metodologią), można przewidzieć, że język mandaryński, hiszpański, angielski i hindi nadal będą zajmować pierwsze pozycje jako najpopularniejsze języki, ale ich wzrost będzie się znacznie różnić.
Do 2050 roku mandaryński nadal będzie językiem z największą liczbą rodzimych użytkowników na świecie, ale starzejąca się populacja Chin i spadek wskaźnika urodzeń ograniczą przewidywany wzrost do zaledwie 27%, co stanowi niski procent w porównaniu z oczekiwanym wzrostem użytkowników języków hiszpańskiego oraz angielskiego, na drugim i trzecim miejscu, ze spektakularnym 44% wzrostem.

Mandaryński jest używany głównie w jednym kraju – Chinach – a ludność chińska zrozumiała, jak ważna jest nauka innych języków, aby zintegrować się z globalną gospodarką. To wyjaśnia, dlaczego nawet jeśli ma więcej native speakerów, język mandaryński nie przebije angielskiego jako lingua franca w komunikacji międzynarodowej.

REKLAMA

REKLAMA

Języki azjatyckie. Indonezyjski będzie najszybciej rozwijającym się językiem, którego liczba użytkowników do 2050 r. wzrośnie o ponad 200%

Inne języki azjatyckie również odnotują wzrost liczby native speakerów. Oczekuje się, że liczba osób posługujących się Yue Chinese, czyli grupą języków używanych w południowych Chinach, w tym kantoński, wzrośnie aż o 119% w 2050 roku, a liczba użytkowników chińskiego Wu, używanego głównie w Szanghaju i prowincji Zhejiang, wzrośnie o 26%.

Preply spodziewa się, że liczba rodzimych użytkowników języka indonezyjskiego wzrośnie o ponad 200% ze względu na wysoki wskaźnik urodzeń, który sprawił, że kraj ten stał się czwartym najbardziej zaludnionym krajem na świecie. Jednak plany rządu mające na celu przekonanie ludności do posiadania mniejszej liczby dzieci mogą znacząco zmienić te trendy.

Umiarkowany wzrost będzie widoczny w Indiach, jako konsekwencja spadku dzietności w ostatnich latach. Jednak przy rozwijającej się gospodarce i populacji, która przekracza 1,3 miliarda ludzi, niektóre języki nadal będą miały dobrą pozycję: hindi, bengalski, marathi, telugu, gudżarati, bhodźpuri i kannada są tu dobrymi przykładami.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Języki europejskie. Liczba osób posługujących się językiem niemieckim będzie spadać

Ci, którzy martwią się o przyszłość języków europejskich, nie powinni się zbytnio przejmować, ponieważ popularność wszystkich z nich będzie rosła. Liczba osób mówiących po hiszpańsku i angielsku wzrośnie o 44%, co w efekcie da prawie 700 milionów rodzimych użytkowników hiszpańskiego, i ponad 500 milionów native speakerów angielskiego.

Marka Preply prognozuje również znaczny wzrost liczby rodzimych użytkowników języka portugalskiego (+37%), głównie ze względu na pokaźną populację Brazylii (ponad 211 milionów osób), natomiast liczba native speakerów francuskiego, jak i włoskiego będzie rosła, ale w wolnym tempie, odpowiednio +7% i +2%.

Wyjątkiem w Europie będzie język niemiecki (-35%). W ciągu ostatnich 10 lat nie zaobserwowano wzrostu liczby osób posługujących się tym językiem, ponieważ używany jest on głównie w krajach z niskim lub ujemnym przyrostem naturalnym: Niemcy, Austria, Belgia, Lichtenstein, Luksemburg, Szwajcaria oraz region Bolzano we Włoszech.

Ponieważ jednak Niemcy są liderem Unii Europejskiej i najprawdopodobniej najsilniejszą i najstabilniejszą gospodarką w regionie, studenci zagraniczni będą nadal zainteresowani studiowaniem niemieckiego jako drugiego języka ze względów zawodowych.

Liczba użytkowników języka walijskiego wzrośnie o 32%, a języka manx podwoi się

Na podstawie źródeł oficjalnych opracowaliśmy prognozy dla języków lokalnych w Wielkiej Brytanii, takich jak irlandzki, walijski i manx.

Z metodologii wynika, że manx odnotuje największy wzrost (92%). Liczba użytkowników tego celtyckiego języka, uważanego za ważną część dziedzictwa kulturowego wyspy Man, od 1974 r. stale rośnie, między innymi ze względu na wsparcie rządu dla nauki tego języka w szkołach podstawowych i średnich.

Możliwe również, że do 2050 r. język walijski przekroczy milion native speakerów. Rząd walijski uruchomił nawet strategię promocji tego języka o nazwie Cymraeg 2050.

Z drugiej strony istnieje obawa, że liczba osób mówiących po irlandzku zmniejszy się do 2050 r. Według danych ze spisu powszechnego od 1861 r. liczba użytkowników tego języka wzrosła jedynie o 167 150 osób.

Hiszpański i francuski to najatrakcyjniejsze języki obce do nauki w Wielkiej Brytanii

W samej w Wielkiej Brytanii w okresie od sierpnia 2020 r. do lipca 2021 r. odnotowano średnio 63 280 wyszukiwań związanych z nauką języków obcych. Od tego czasu Brytyjczycy w ciągu miesiąca wpisali do wyszukiwarek online 14 800 razy słowa kluczowe „nauka hiszpańskiego” oraz 8100 razy „nauka francuskiego”.

Angielski, japoński, włoski, niemiecki, koreański, arabski, rosyjski i mandaryński uzupełniają pierwszą dziesiątkę języków najczęściej wpisywanych w wyszukiwarkę Google w Wielkiej Brytanii, co wskazuje na zainteresowanie Brytyjczyków nauką drugiego języka.

Hiszpański, japoński i koreański to ulubione języki Ameryki

Według raportu Pew Research Center, ludność latynoska w USA osiągnęła w 2019 r. 60,6 mln, co stanowi wzrost o 930 tys.

Dużą rolę odgrywa również popkultura. Nic dziwnego, że w 2017 roku liczba wyszukiwań związanych z językiem hiszpańskim osiągnęła szczyt. W tym samym roku piosenka Despacito autorstwa Luisa Fonsiego oraz Daddy Yankee zajęła pierwszą pozycje na amerykańskich listach muzycznych i liście przebojów Billboard.

Podobnie jest z językiem koreańskim, gdzie boysbandy K-Pop, takie jak BTS, znajdują się na szczytach list przebojów, a film Parasite z 2019 roku, zdobył 4 Oscary i 1 Złoty Glob.

Popkultura może przyczynić się do popularyzacji języka

Wraz z rozwojem internetu, aplikacji i sieci społecznościowych mamy większy niż kiedykolwiek dostęp do informacji z wielu różnych zakątków świata. Dzięki serwisom streamingowym, takim jak Netflix (filmy i programy telewizyjne) i Spotify (muzyka), dostęp do treści w innym języku jest dużo łatwiejszy.

Widzimy więc, że języki mogą być narzędziem przekazywania wartości i zrozumienia kultur, które są zazwyczaj nieobecne w tradycyjnych zachodnich mediach. Regularny kontakt z treściami w innym języku jest również dobrym sposobem na poprawę efektywności nauki tego języka.

Ale które języki najczęściej występują w filmach, programach telewizyjnych oraz muzyce? W jakim stopniu włączamy inne kultury do branży tradycyjnie zdominowanej przez hollywoodzki przemysł filmowy i wielkie wytwórnie muzyczne z siedzibą w Nowym Jorku i Los Angeles?

Filmy i programy telewizyjne: połowa najpopularniejszych treści w serwisie Netflix nie jest w języku angielskim

Dzisiejszy szybki i łatwy dostęp do różnego rodzaju treści znacznie ułatwił naukę nowego języka. Według naszego badania 99,2% osób uczących się języka angielskiego podejmuje różne działania, aby poprawić swoje umiejętności językowe. Poza kursami online, będzie to oglądanie filmów lub programów telewizyjnych w języku angielskim (77,2%), słuchanie angielskiej muzyki (58,5%), słuchanie podcastów (52,8%) oraz oglądanie filmów na YouTube (53,7%).

Co więcej, fakt, że kalifornijska firma, taka jak Netflix, oferuje szeroki wybór międzynarodowych filmów i programów telewizyjnych, jest ogromnym krokiem w kierunku demokratyzacji treści, która daje użytkownikom możliwość uczenia się nowych języków i poznawania nowych kultur.

Jaki mamy dostęp do różnych języków oferowanych na tej największej platformie streamingowej?

Przeanalizowano najważniejsze filmy i programy telewizyjne w serwisie Netflix pod kątem ich popularności w latach 2020 i 2021, aby zobaczyć, jak różnorodne są treści prezentowane na platformie.

Minęły czasy, w których dominowały treści w języku angielskim. Choć obecność treści w języku angielskim jest nadal bardzo wysoka – ponad połowa – zauważamy, że inne języki przebijają się na najwyższe pozycje.

Mocno krytykowany polski dramat erotyczny „365 Dni” znalazł się na szczycie światowego rankingu. Film, w którym mówi się po angielsku, polsku i włosku, oraz który został wyprodukowany przez niezależne polskie firmy, jest dobrym przykładem triumfu wielokulturowości i niezależnych filmowców w świecie streamingu.

Hiszpański zajmuje drugie miejsce zarówno w 2020, jak i 2021 roku. Seriale produkowane w Hiszpanii i Ameryce Łacińskiej, takie jak Money Heist, Yo Soy Betty La Fea, Pablo Escobar, Elite czy Who Killed Sara były bardzo popularne wśród międzynarodowej publiczności.

Widzowie w Wielkiej Brytanii są bardziej otwarci na filmy w innych językach

W krajach anglojęzycznych, takich jak Wielka Brytania, Stany Zjednoczone i Kanada, naturalnym jest, że angielski będzie językiem dominującym w oglądanych przez odbiorców treściach. 

Mimo że są to społeczeństwa wielokulturowe, 80% najpopularniejszych programów telewizyjnych w serwisie Netflix w Wielkiej Brytanii jest w języku angielskim, a w USA liczba ta sięga 86%.

Ale jeśli chodzi o filmy, widzowie wydają się zmieniać swoje podejście. W rzeczywistości prawie połowa najpopularniejszych filmów w Wielkiej Brytanii i Kanadzie, zarówno w 2020, jak i 2021 roku, nie była w języku angielskim, co pokazuje, że trend zmienia się w kierunku szerszego otwarcia na inne kultury.

Śpiewaj po angielsku lub hiszpańsku, aby podbić świat

Wpływ utworu lub artysty na dzisiejszy przemysł muzyczny jest mierzony liczbą odtworzeń na platformach streamingowych, a najpopularniejszym z nich na świecie jest Spotify.

Przeanalizowaliśmy listy przebojów Spotify od 2017 roku do dziś, aby zrozumieć, które języki dominują na scenie muzycznej. Aby to osiągnąć, przyjrzeliśmy się piosenkom, które znajdowały się na szczycie list przebojów w pierwszym tygodniu września każdego roku.

Reggaeton podbił scenę muzyczną. Despacito autorstwa Luisa Fonsiego oraz Daddy Yankee szturmem podbił świat w 2017 roku. Również piosenki J Balvina, Anuela AA, Malumy, Karola G czy Bad Bunny’ego mają silną pozycję w światowych rankingach, stanowiąc 19% całości w 2019, 2020 i 2021 roku.

Metodologia

Aby przewidzieć liczbę native speakerów dla każdego języka w 2050 roku, marka Preply wykorzystała dane historyczne z Ethnologue dostępne online i zastosowała zarówno wykładnicze, jak i liniowe modele wzrostu. Te modele wzrostu są obliczoną prognozą, która uwzględnia 2 różne rodzaje wzrostu – wzrost stagnacyjny i rosnący.
Dzięki tym modelom uzyskaliśmy dwa wyniki możliwej predykcji. Jako naszą prognozę wybrano wynik, który był bliższy ostatnim wartościom danych historycznych.
Średni miesięczny wolumen globalny określono za sierpień 2020 – lipiec 2021. Wszystkie pozostałe dane to sumy za sierpień – lipiec dla każdego roku. Wzięliśmy pod uwagę słowa kluczowe w języku angielskim + słowa kluczowe w językach urzędowych dla każdego kraju.

Źródło: Preply

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA