REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze języki świata - teraz i w przyszłości

Najważniejsze języki świata - teraz i w przyszłości
Najważniejsze języki świata - teraz i w przyszłości
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

O ile w czasach starożytnego Rzymu łacina jako lingua franca używana była w kulturze i biznesie, to teraz angielski zajął jej miejsce, mimo że jest na trzecim miejscu pod względem ilości native speakerów. Ale czy zawsze tak będzie? Jakie języki będą dominować w 2050 roku?

Najpopularniejsze języki za 28 lat. Do 2050 r. język mandaryński ma mieć prawie 1,2 miliarda native speakerów

Po przeanalizowaniu danych historycznych – od 2013 roku – dotyczących 28 najważniejszych języków, którymi posługuje się 58% dzisiejszej populacji świata, i zastosowaniu modeli matematycznych wzrostu liniowego oraz wykładniczego (zgodnie z opisaną poniżej metodologią), można przewidzieć, że język mandaryński, hiszpański, angielski i hindi nadal będą zajmować pierwsze pozycje jako najpopularniejsze języki, ale ich wzrost będzie się znacznie różnić.
Do 2050 roku mandaryński nadal będzie językiem z największą liczbą rodzimych użytkowników na świecie, ale starzejąca się populacja Chin i spadek wskaźnika urodzeń ograniczą przewidywany wzrost do zaledwie 27%, co stanowi niski procent w porównaniu z oczekiwanym wzrostem użytkowników języków hiszpańskiego oraz angielskiego, na drugim i trzecim miejscu, ze spektakularnym 44% wzrostem.

Mandaryński jest używany głównie w jednym kraju – Chinach – a ludność chińska zrozumiała, jak ważna jest nauka innych języków, aby zintegrować się z globalną gospodarką. To wyjaśnia, dlaczego nawet jeśli ma więcej native speakerów, język mandaryński nie przebije angielskiego jako lingua franca w komunikacji międzynarodowej.

REKLAMA

Języki azjatyckie. Indonezyjski będzie najszybciej rozwijającym się językiem, którego liczba użytkowników do 2050 r. wzrośnie o ponad 200%

REKLAMA

Inne języki azjatyckie również odnotują wzrost liczby native speakerów. Oczekuje się, że liczba osób posługujących się Yue Chinese, czyli grupą języków używanych w południowych Chinach, w tym kantoński, wzrośnie aż o 119% w 2050 roku, a liczba użytkowników chińskiego Wu, używanego głównie w Szanghaju i prowincji Zhejiang, wzrośnie o 26%.

Preply spodziewa się, że liczba rodzimych użytkowników języka indonezyjskiego wzrośnie o ponad 200% ze względu na wysoki wskaźnik urodzeń, który sprawił, że kraj ten stał się czwartym najbardziej zaludnionym krajem na świecie. Jednak plany rządu mające na celu przekonanie ludności do posiadania mniejszej liczby dzieci mogą znacząco zmienić te trendy.

Umiarkowany wzrost będzie widoczny w Indiach, jako konsekwencja spadku dzietności w ostatnich latach. Jednak przy rozwijającej się gospodarce i populacji, która przekracza 1,3 miliarda ludzi, niektóre języki nadal będą miały dobrą pozycję: hindi, bengalski, marathi, telugu, gudżarati, bhodźpuri i kannada są tu dobrymi przykładami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Języki europejskie. Liczba osób posługujących się językiem niemieckim będzie spadać

REKLAMA

Ci, którzy martwią się o przyszłość języków europejskich, nie powinni się zbytnio przejmować, ponieważ popularność wszystkich z nich będzie rosła. Liczba osób mówiących po hiszpańsku i angielsku wzrośnie o 44%, co w efekcie da prawie 700 milionów rodzimych użytkowników hiszpańskiego, i ponad 500 milionów native speakerów angielskiego.

Marka Preply prognozuje również znaczny wzrost liczby rodzimych użytkowników języka portugalskiego (+37%), głównie ze względu na pokaźną populację Brazylii (ponad 211 milionów osób), natomiast liczba native speakerów francuskiego, jak i włoskiego będzie rosła, ale w wolnym tempie, odpowiednio +7% i +2%.

Wyjątkiem w Europie będzie język niemiecki (-35%). W ciągu ostatnich 10 lat nie zaobserwowano wzrostu liczby osób posługujących się tym językiem, ponieważ używany jest on głównie w krajach z niskim lub ujemnym przyrostem naturalnym: Niemcy, Austria, Belgia, Lichtenstein, Luksemburg, Szwajcaria oraz region Bolzano we Włoszech.

Ponieważ jednak Niemcy są liderem Unii Europejskiej i najprawdopodobniej najsilniejszą i najstabilniejszą gospodarką w regionie, studenci zagraniczni będą nadal zainteresowani studiowaniem niemieckiego jako drugiego języka ze względów zawodowych.

Liczba użytkowników języka walijskiego wzrośnie o 32%, a języka manx podwoi się

Na podstawie źródeł oficjalnych opracowaliśmy prognozy dla języków lokalnych w Wielkiej Brytanii, takich jak irlandzki, walijski i manx.

Z metodologii wynika, że manx odnotuje największy wzrost (92%). Liczba użytkowników tego celtyckiego języka, uważanego za ważną część dziedzictwa kulturowego wyspy Man, od 1974 r. stale rośnie, między innymi ze względu na wsparcie rządu dla nauki tego języka w szkołach podstawowych i średnich.

Możliwe również, że do 2050 r. język walijski przekroczy milion native speakerów. Rząd walijski uruchomił nawet strategię promocji tego języka o nazwie Cymraeg 2050.

Z drugiej strony istnieje obawa, że liczba osób mówiących po irlandzku zmniejszy się do 2050 r. Według danych ze spisu powszechnego od 1861 r. liczba użytkowników tego języka wzrosła jedynie o 167 150 osób.

Hiszpański i francuski to najatrakcyjniejsze języki obce do nauki w Wielkiej Brytanii

W samej w Wielkiej Brytanii w okresie od sierpnia 2020 r. do lipca 2021 r. odnotowano średnio 63 280 wyszukiwań związanych z nauką języków obcych. Od tego czasu Brytyjczycy w ciągu miesiąca wpisali do wyszukiwarek online 14 800 razy słowa kluczowe „nauka hiszpańskiego” oraz 8100 razy „nauka francuskiego”.

Angielski, japoński, włoski, niemiecki, koreański, arabski, rosyjski i mandaryński uzupełniają pierwszą dziesiątkę języków najczęściej wpisywanych w wyszukiwarkę Google w Wielkiej Brytanii, co wskazuje na zainteresowanie Brytyjczyków nauką drugiego języka.

Hiszpański, japoński i koreański to ulubione języki Ameryki

Według raportu Pew Research Center, ludność latynoska w USA osiągnęła w 2019 r. 60,6 mln, co stanowi wzrost o 930 tys.

Dużą rolę odgrywa również popkultura. Nic dziwnego, że w 2017 roku liczba wyszukiwań związanych z językiem hiszpańskim osiągnęła szczyt. W tym samym roku piosenka Despacito autorstwa Luisa Fonsiego oraz Daddy Yankee zajęła pierwszą pozycje na amerykańskich listach muzycznych i liście przebojów Billboard.

Podobnie jest z językiem koreańskim, gdzie boysbandy K-Pop, takie jak BTS, znajdują się na szczytach list przebojów, a film Parasite z 2019 roku, zdobył 4 Oscary i 1 Złoty Glob.

Popkultura może przyczynić się do popularyzacji języka

Wraz z rozwojem internetu, aplikacji i sieci społecznościowych mamy większy niż kiedykolwiek dostęp do informacji z wielu różnych zakątków świata. Dzięki serwisom streamingowym, takim jak Netflix (filmy i programy telewizyjne) i Spotify (muzyka), dostęp do treści w innym języku jest dużo łatwiejszy.

Widzimy więc, że języki mogą być narzędziem przekazywania wartości i zrozumienia kultur, które są zazwyczaj nieobecne w tradycyjnych zachodnich mediach. Regularny kontakt z treściami w innym języku jest również dobrym sposobem na poprawę efektywności nauki tego języka.

Ale które języki najczęściej występują w filmach, programach telewizyjnych oraz muzyce? W jakim stopniu włączamy inne kultury do branży tradycyjnie zdominowanej przez hollywoodzki przemysł filmowy i wielkie wytwórnie muzyczne z siedzibą w Nowym Jorku i Los Angeles?

Filmy i programy telewizyjne: połowa najpopularniejszych treści w serwisie Netflix nie jest w języku angielskim

Dzisiejszy szybki i łatwy dostęp do różnego rodzaju treści znacznie ułatwił naukę nowego języka. Według naszego badania 99,2% osób uczących się języka angielskiego podejmuje różne działania, aby poprawić swoje umiejętności językowe. Poza kursami online, będzie to oglądanie filmów lub programów telewizyjnych w języku angielskim (77,2%), słuchanie angielskiej muzyki (58,5%), słuchanie podcastów (52,8%) oraz oglądanie filmów na YouTube (53,7%).

Co więcej, fakt, że kalifornijska firma, taka jak Netflix, oferuje szeroki wybór międzynarodowych filmów i programów telewizyjnych, jest ogromnym krokiem w kierunku demokratyzacji treści, która daje użytkownikom możliwość uczenia się nowych języków i poznawania nowych kultur.

Jaki mamy dostęp do różnych języków oferowanych na tej największej platformie streamingowej?

Przeanalizowano najważniejsze filmy i programy telewizyjne w serwisie Netflix pod kątem ich popularności w latach 2020 i 2021, aby zobaczyć, jak różnorodne są treści prezentowane na platformie.

Minęły czasy, w których dominowały treści w języku angielskim. Choć obecność treści w języku angielskim jest nadal bardzo wysoka – ponad połowa – zauważamy, że inne języki przebijają się na najwyższe pozycje.

Mocno krytykowany polski dramat erotyczny „365 Dni” znalazł się na szczycie światowego rankingu. Film, w którym mówi się po angielsku, polsku i włosku, oraz który został wyprodukowany przez niezależne polskie firmy, jest dobrym przykładem triumfu wielokulturowości i niezależnych filmowców w świecie streamingu.

Hiszpański zajmuje drugie miejsce zarówno w 2020, jak i 2021 roku. Seriale produkowane w Hiszpanii i Ameryce Łacińskiej, takie jak Money Heist, Yo Soy Betty La Fea, Pablo Escobar, Elite czy Who Killed Sara były bardzo popularne wśród międzynarodowej publiczności.

Widzowie w Wielkiej Brytanii są bardziej otwarci na filmy w innych językach

W krajach anglojęzycznych, takich jak Wielka Brytania, Stany Zjednoczone i Kanada, naturalnym jest, że angielski będzie językiem dominującym w oglądanych przez odbiorców treściach. 

Mimo że są to społeczeństwa wielokulturowe, 80% najpopularniejszych programów telewizyjnych w serwisie Netflix w Wielkiej Brytanii jest w języku angielskim, a w USA liczba ta sięga 86%.

Ale jeśli chodzi o filmy, widzowie wydają się zmieniać swoje podejście. W rzeczywistości prawie połowa najpopularniejszych filmów w Wielkiej Brytanii i Kanadzie, zarówno w 2020, jak i 2021 roku, nie była w języku angielskim, co pokazuje, że trend zmienia się w kierunku szerszego otwarcia na inne kultury.

Śpiewaj po angielsku lub hiszpańsku, aby podbić świat

Wpływ utworu lub artysty na dzisiejszy przemysł muzyczny jest mierzony liczbą odtworzeń na platformach streamingowych, a najpopularniejszym z nich na świecie jest Spotify.

Przeanalizowaliśmy listy przebojów Spotify od 2017 roku do dziś, aby zrozumieć, które języki dominują na scenie muzycznej. Aby to osiągnąć, przyjrzeliśmy się piosenkom, które znajdowały się na szczycie list przebojów w pierwszym tygodniu września każdego roku.

Reggaeton podbił scenę muzyczną. Despacito autorstwa Luisa Fonsiego oraz Daddy Yankee szturmem podbił świat w 2017 roku. Również piosenki J Balvina, Anuela AA, Malumy, Karola G czy Bad Bunny’ego mają silną pozycję w światowych rankingach, stanowiąc 19% całości w 2019, 2020 i 2021 roku.

Metodologia

Aby przewidzieć liczbę native speakerów dla każdego języka w 2050 roku, marka Preply wykorzystała dane historyczne z Ethnologue dostępne online i zastosowała zarówno wykładnicze, jak i liniowe modele wzrostu. Te modele wzrostu są obliczoną prognozą, która uwzględnia 2 różne rodzaje wzrostu – wzrost stagnacyjny i rosnący.
Dzięki tym modelom uzyskaliśmy dwa wyniki możliwej predykcji. Jako naszą prognozę wybrano wynik, który był bliższy ostatnim wartościom danych historycznych.
Średni miesięczny wolumen globalny określono za sierpień 2020 – lipiec 2021. Wszystkie pozostałe dane to sumy za sierpień – lipiec dla każdego roku. Wzięliśmy pod uwagę słowa kluczowe w języku angielskim + słowa kluczowe w językach urzędowych dla każdego kraju.

Źródło: Preply

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA