REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze języki świata - teraz i w przyszłości

Subskrybuj nas na Youtube
Najważniejsze języki świata - teraz i w przyszłości
Najważniejsze języki świata - teraz i w przyszłości
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

O ile w czasach starożytnego Rzymu łacina jako lingua franca używana była w kulturze i biznesie, to teraz angielski zajął jej miejsce, mimo że jest na trzecim miejscu pod względem ilości native speakerów. Ale czy zawsze tak będzie? Jakie języki będą dominować w 2050 roku?

Najpopularniejsze języki za 28 lat. Do 2050 r. język mandaryński ma mieć prawie 1,2 miliarda native speakerów

Po przeanalizowaniu danych historycznych – od 2013 roku – dotyczących 28 najważniejszych języków, którymi posługuje się 58% dzisiejszej populacji świata, i zastosowaniu modeli matematycznych wzrostu liniowego oraz wykładniczego (zgodnie z opisaną poniżej metodologią), można przewidzieć, że język mandaryński, hiszpański, angielski i hindi nadal będą zajmować pierwsze pozycje jako najpopularniejsze języki, ale ich wzrost będzie się znacznie różnić.
Do 2050 roku mandaryński nadal będzie językiem z największą liczbą rodzimych użytkowników na świecie, ale starzejąca się populacja Chin i spadek wskaźnika urodzeń ograniczą przewidywany wzrost do zaledwie 27%, co stanowi niski procent w porównaniu z oczekiwanym wzrostem użytkowników języków hiszpańskiego oraz angielskiego, na drugim i trzecim miejscu, ze spektakularnym 44% wzrostem.

Mandaryński jest używany głównie w jednym kraju – Chinach – a ludność chińska zrozumiała, jak ważna jest nauka innych języków, aby zintegrować się z globalną gospodarką. To wyjaśnia, dlaczego nawet jeśli ma więcej native speakerów, język mandaryński nie przebije angielskiego jako lingua franca w komunikacji międzynarodowej.

REKLAMA

Języki azjatyckie. Indonezyjski będzie najszybciej rozwijającym się językiem, którego liczba użytkowników do 2050 r. wzrośnie o ponad 200%

REKLAMA

Inne języki azjatyckie również odnotują wzrost liczby native speakerów. Oczekuje się, że liczba osób posługujących się Yue Chinese, czyli grupą języków używanych w południowych Chinach, w tym kantoński, wzrośnie aż o 119% w 2050 roku, a liczba użytkowników chińskiego Wu, używanego głównie w Szanghaju i prowincji Zhejiang, wzrośnie o 26%.

Preply spodziewa się, że liczba rodzimych użytkowników języka indonezyjskiego wzrośnie o ponad 200% ze względu na wysoki wskaźnik urodzeń, który sprawił, że kraj ten stał się czwartym najbardziej zaludnionym krajem na świecie. Jednak plany rządu mające na celu przekonanie ludności do posiadania mniejszej liczby dzieci mogą znacząco zmienić te trendy.

Umiarkowany wzrost będzie widoczny w Indiach, jako konsekwencja spadku dzietności w ostatnich latach. Jednak przy rozwijającej się gospodarce i populacji, która przekracza 1,3 miliarda ludzi, niektóre języki nadal będą miały dobrą pozycję: hindi, bengalski, marathi, telugu, gudżarati, bhodźpuri i kannada są tu dobrymi przykładami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Języki europejskie. Liczba osób posługujących się językiem niemieckim będzie spadać

REKLAMA

Ci, którzy martwią się o przyszłość języków europejskich, nie powinni się zbytnio przejmować, ponieważ popularność wszystkich z nich będzie rosła. Liczba osób mówiących po hiszpańsku i angielsku wzrośnie o 44%, co w efekcie da prawie 700 milionów rodzimych użytkowników hiszpańskiego, i ponad 500 milionów native speakerów angielskiego.

Marka Preply prognozuje również znaczny wzrost liczby rodzimych użytkowników języka portugalskiego (+37%), głównie ze względu na pokaźną populację Brazylii (ponad 211 milionów osób), natomiast liczba native speakerów francuskiego, jak i włoskiego będzie rosła, ale w wolnym tempie, odpowiednio +7% i +2%.

Wyjątkiem w Europie będzie język niemiecki (-35%). W ciągu ostatnich 10 lat nie zaobserwowano wzrostu liczby osób posługujących się tym językiem, ponieważ używany jest on głównie w krajach z niskim lub ujemnym przyrostem naturalnym: Niemcy, Austria, Belgia, Lichtenstein, Luksemburg, Szwajcaria oraz region Bolzano we Włoszech.

Ponieważ jednak Niemcy są liderem Unii Europejskiej i najprawdopodobniej najsilniejszą i najstabilniejszą gospodarką w regionie, studenci zagraniczni będą nadal zainteresowani studiowaniem niemieckiego jako drugiego języka ze względów zawodowych.

Liczba użytkowników języka walijskiego wzrośnie o 32%, a języka manx podwoi się

Na podstawie źródeł oficjalnych opracowaliśmy prognozy dla języków lokalnych w Wielkiej Brytanii, takich jak irlandzki, walijski i manx.

Z metodologii wynika, że manx odnotuje największy wzrost (92%). Liczba użytkowników tego celtyckiego języka, uważanego za ważną część dziedzictwa kulturowego wyspy Man, od 1974 r. stale rośnie, między innymi ze względu na wsparcie rządu dla nauki tego języka w szkołach podstawowych i średnich.

Możliwe również, że do 2050 r. język walijski przekroczy milion native speakerów. Rząd walijski uruchomił nawet strategię promocji tego języka o nazwie Cymraeg 2050.

Z drugiej strony istnieje obawa, że liczba osób mówiących po irlandzku zmniejszy się do 2050 r. Według danych ze spisu powszechnego od 1861 r. liczba użytkowników tego języka wzrosła jedynie o 167 150 osób.

Hiszpański i francuski to najatrakcyjniejsze języki obce do nauki w Wielkiej Brytanii

W samej w Wielkiej Brytanii w okresie od sierpnia 2020 r. do lipca 2021 r. odnotowano średnio 63 280 wyszukiwań związanych z nauką języków obcych. Od tego czasu Brytyjczycy w ciągu miesiąca wpisali do wyszukiwarek online 14 800 razy słowa kluczowe „nauka hiszpańskiego” oraz 8100 razy „nauka francuskiego”.

Angielski, japoński, włoski, niemiecki, koreański, arabski, rosyjski i mandaryński uzupełniają pierwszą dziesiątkę języków najczęściej wpisywanych w wyszukiwarkę Google w Wielkiej Brytanii, co wskazuje na zainteresowanie Brytyjczyków nauką drugiego języka.

Hiszpański, japoński i koreański to ulubione języki Ameryki

Według raportu Pew Research Center, ludność latynoska w USA osiągnęła w 2019 r. 60,6 mln, co stanowi wzrost o 930 tys.

Dużą rolę odgrywa również popkultura. Nic dziwnego, że w 2017 roku liczba wyszukiwań związanych z językiem hiszpańskim osiągnęła szczyt. W tym samym roku piosenka Despacito autorstwa Luisa Fonsiego oraz Daddy Yankee zajęła pierwszą pozycje na amerykańskich listach muzycznych i liście przebojów Billboard.

Podobnie jest z językiem koreańskim, gdzie boysbandy K-Pop, takie jak BTS, znajdują się na szczytach list przebojów, a film Parasite z 2019 roku, zdobył 4 Oscary i 1 Złoty Glob.

Popkultura może przyczynić się do popularyzacji języka

Wraz z rozwojem internetu, aplikacji i sieci społecznościowych mamy większy niż kiedykolwiek dostęp do informacji z wielu różnych zakątków świata. Dzięki serwisom streamingowym, takim jak Netflix (filmy i programy telewizyjne) i Spotify (muzyka), dostęp do treści w innym języku jest dużo łatwiejszy.

Widzimy więc, że języki mogą być narzędziem przekazywania wartości i zrozumienia kultur, które są zazwyczaj nieobecne w tradycyjnych zachodnich mediach. Regularny kontakt z treściami w innym języku jest również dobrym sposobem na poprawę efektywności nauki tego języka.

Ale które języki najczęściej występują w filmach, programach telewizyjnych oraz muzyce? W jakim stopniu włączamy inne kultury do branży tradycyjnie zdominowanej przez hollywoodzki przemysł filmowy i wielkie wytwórnie muzyczne z siedzibą w Nowym Jorku i Los Angeles?

Filmy i programy telewizyjne: połowa najpopularniejszych treści w serwisie Netflix nie jest w języku angielskim

Dzisiejszy szybki i łatwy dostęp do różnego rodzaju treści znacznie ułatwił naukę nowego języka. Według naszego badania 99,2% osób uczących się języka angielskiego podejmuje różne działania, aby poprawić swoje umiejętności językowe. Poza kursami online, będzie to oglądanie filmów lub programów telewizyjnych w języku angielskim (77,2%), słuchanie angielskiej muzyki (58,5%), słuchanie podcastów (52,8%) oraz oglądanie filmów na YouTube (53,7%).

Co więcej, fakt, że kalifornijska firma, taka jak Netflix, oferuje szeroki wybór międzynarodowych filmów i programów telewizyjnych, jest ogromnym krokiem w kierunku demokratyzacji treści, która daje użytkownikom możliwość uczenia się nowych języków i poznawania nowych kultur.

Jaki mamy dostęp do różnych języków oferowanych na tej największej platformie streamingowej?

Przeanalizowano najważniejsze filmy i programy telewizyjne w serwisie Netflix pod kątem ich popularności w latach 2020 i 2021, aby zobaczyć, jak różnorodne są treści prezentowane na platformie.

Minęły czasy, w których dominowały treści w języku angielskim. Choć obecność treści w języku angielskim jest nadal bardzo wysoka – ponad połowa – zauważamy, że inne języki przebijają się na najwyższe pozycje.

Mocno krytykowany polski dramat erotyczny „365 Dni” znalazł się na szczycie światowego rankingu. Film, w którym mówi się po angielsku, polsku i włosku, oraz który został wyprodukowany przez niezależne polskie firmy, jest dobrym przykładem triumfu wielokulturowości i niezależnych filmowców w świecie streamingu.

Hiszpański zajmuje drugie miejsce zarówno w 2020, jak i 2021 roku. Seriale produkowane w Hiszpanii i Ameryce Łacińskiej, takie jak Money Heist, Yo Soy Betty La Fea, Pablo Escobar, Elite czy Who Killed Sara były bardzo popularne wśród międzynarodowej publiczności.

Widzowie w Wielkiej Brytanii są bardziej otwarci na filmy w innych językach

W krajach anglojęzycznych, takich jak Wielka Brytania, Stany Zjednoczone i Kanada, naturalnym jest, że angielski będzie językiem dominującym w oglądanych przez odbiorców treściach. 

Mimo że są to społeczeństwa wielokulturowe, 80% najpopularniejszych programów telewizyjnych w serwisie Netflix w Wielkiej Brytanii jest w języku angielskim, a w USA liczba ta sięga 86%.

Ale jeśli chodzi o filmy, widzowie wydają się zmieniać swoje podejście. W rzeczywistości prawie połowa najpopularniejszych filmów w Wielkiej Brytanii i Kanadzie, zarówno w 2020, jak i 2021 roku, nie była w języku angielskim, co pokazuje, że trend zmienia się w kierunku szerszego otwarcia na inne kultury.

Śpiewaj po angielsku lub hiszpańsku, aby podbić świat

Wpływ utworu lub artysty na dzisiejszy przemysł muzyczny jest mierzony liczbą odtworzeń na platformach streamingowych, a najpopularniejszym z nich na świecie jest Spotify.

Przeanalizowaliśmy listy przebojów Spotify od 2017 roku do dziś, aby zrozumieć, które języki dominują na scenie muzycznej. Aby to osiągnąć, przyjrzeliśmy się piosenkom, które znajdowały się na szczycie list przebojów w pierwszym tygodniu września każdego roku.

Reggaeton podbił scenę muzyczną. Despacito autorstwa Luisa Fonsiego oraz Daddy Yankee szturmem podbił świat w 2017 roku. Również piosenki J Balvina, Anuela AA, Malumy, Karola G czy Bad Bunny’ego mają silną pozycję w światowych rankingach, stanowiąc 19% całości w 2019, 2020 i 2021 roku.

Metodologia

Aby przewidzieć liczbę native speakerów dla każdego języka w 2050 roku, marka Preply wykorzystała dane historyczne z Ethnologue dostępne online i zastosowała zarówno wykładnicze, jak i liniowe modele wzrostu. Te modele wzrostu są obliczoną prognozą, która uwzględnia 2 różne rodzaje wzrostu – wzrost stagnacyjny i rosnący.
Dzięki tym modelom uzyskaliśmy dwa wyniki możliwej predykcji. Jako naszą prognozę wybrano wynik, który był bliższy ostatnim wartościom danych historycznych.
Średni miesięczny wolumen globalny określono za sierpień 2020 – lipiec 2021. Wszystkie pozostałe dane to sumy za sierpień – lipiec dla każdego roku. Wzięliśmy pod uwagę słowa kluczowe w języku angielskim + słowa kluczowe w językach urzędowych dla każdego kraju.

Źródło: Preply

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

REKLAMA

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

Każdy ma jakiś talent – jak go rozpoznać u siebie i pracowników?

Ludzie i ich talenty są jak elementy puzzli, dopiero gdy zostaną umieszczone we właściwym miejscu, ujawnia się pełny obraz potencjału jednostki i zespołu. W organizacji kluczową rolą menedżera jest identyfikacja i rozwój tych wyjątkowych predyspozycji, co wymaga zarówno obserwacji, jak i metodologicznego podejścia.

REKLAMA