REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lepszy etat niż własna firma. Tylko 7 na 100 Polaków zmuszonych do szukania pracy założyłoby własny biznes

Lepszy etat niż własna firma. Tylko 7 na 100 Polaków zmuszonych do szukania pracy założyłoby własny biznes
Lepszy etat niż własna firma. Tylko 7 na 100 Polaków zmuszonych do szukania pracy założyłoby własny biznes

REKLAMA

REKLAMA

Tylko 7 proc. Polaków zmuszonych do szukania pracy założyłoby własny biznes. Niemal 30 proc. osób prowadzących biznes myśli o zamknięciu działalności lub firmy, a nieco ponad 20 proc. o jej sprzedaży - wynika z badania gotowości biznesowej Polaków przygotowanego dla firmy Assay Group.

Przedsiębiorczość Polaków. Dwa razy więcej osób jest zwolennikami pracy na etacie niż "na swoim"

Z badnia gotowości biznesowej Polaków przygotowanego dla firmy Assay Group przez Maison&Partners wynika, że Polacy w życiu zawodowym cenią przede wszystkim bezpieczeństwo oraz stabilizację, unikają ryzyka.

Niemal dwa razy więcej osób jest zwolennikami pracy na etacie niż "na swoim". Mimo to ich nastawienie do prowadzenia biznesu jest raczej pozytywne. Jako główne zalety tej formy aktywności zawodowej wymieniane są: satysfakcja z pracy +na swoim+ oraz poczucie niezależności - podano w badaniu.

REKLAMA

Zaznaczono, że obecni przedsiębiorcy częściej niż osoby niemające własnej firmy zwracają uwagę na takie korzyści jak: elastyczny czas pracy, wyższe zarobki niż na etacie, poczucie wolności, a także posiadanie władzy i kontroli.

Assay Group zwrócił uwagę, że, Polacy dostrzegają jednak wiele wad związanych z prowadzeniem własnego biznesu.

REKLAMA

"Przede wszystkim łączą ten typ aktywności z ryzykiem niepowodzenia, dużym stresem i odpowiedzialnością, koniecznością ciągłego bycia na bieżąco z przepisami. Obecni przedsiębiorcy jako jedną z głównych wad wskazują stres i nieregularność zarobków" - stwierdzono w raporcie.

Według raportu większość Polaków jest zdania, że w Polsce nie ma sprzyjającego klimatu do prowadzenia biznesu – ani otoczenie prawne, ani system podatkowy nie są postrzegane jako korzystne dla przedsiębiorców. Zarówno osoby nieposiadające firmy, jak i prowadzące obecnie własny biznes, zgodnie uważają, że wysokie koszty pracy i podatki, a także niestabilność prawa to główne bariery związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce - wymieniono.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdecydowana większość Polaków nie jest gotowa, by założyć własną firmę

W raporcie podkreślono, że zdecydowana większość Polaków nie jest gotowa, by założyć własną firmę. 3 na 4 ankietowanych przyznaje, że w pierwszej kolejności szukałoby pracy na etat. W grupie obecnych przedsiębiorców prawie połowa przyznaje, że wybrałaby pracę „u kogoś”. Tylko 7 proc. Polaków (a 35 proc. w grupie obecnie prowadzących biznes) deklaruje, założyliby własny biznes - stwierdzono.

REKLAMA

Dodano, że 15 proc. Polaków wyraża gotowość założenia własnej firmy – około połowa z tych osób myśli o tym, aby założyć własny biznes w ciągu najbliższych 2 lat, natomiast pozostali rozważają taką opcję w dalszej perspektywie czasowej.

W raporcie wyjaśniono, że zachowawczość Polaków w stosunku do zakładania własnego biznesu jest związana z przekonaniem, że to nie jest dobry moment na zakładanie firmy. Zarówno sytuacja polityczno - gospodarcza w kraju (wysoka inflacja, rosnące koszty życia, niestabilność itp.), jak i na świecie (wojna w Ukrainie, kryzys energetyczny itp.) mogą powodować większą potrzebę bezpieczeństwa oraz stabilizacji.

5 proc. Polaków deklaruje, że obecnie prowadzi własną działalność gospodarczą

Z raportu wynika również, że około 5 proc. Polaków deklaruje, że obecnie prowadzi własną działalność gospodarczą lub firmę. Wśród polskich firm przeważają jednoosobowe działalności gospodarcze oraz mikroprzedsiębiorstwa (do 9 pracowników), stanowiące ponad 80 proc. wszystkich biznesów. Firmy na polskim rynku to w większości młode podmioty, działające w sektorze usług, istniejące na rynku nie dłużej niż 10 lat, a ich dochód roczny nie przekracza 300 tys. zł.

30 proc. przedsiębiorców myśli o zamknięciu firmy

Zwrócono również uwagę, że choć większość przedsiębiorców deklaruje, że w poprzednim roku (2021) ich firmy przyniosły zyski, to niemal 30 proc. osób myśli o zamknięciu działalności lub firmy, a nieco ponad 20 proc. o sprzedaży firmy (w całości lub częściowo) - zaznaczono w raporcie.

Niezadowolenie ze zmian podatkowych

Z raportu wynika też, że Polacy – zwłaszcza przedsiębiorcy – nie są zadowoleni z wprowadzenia Polskiego Ładu i ciągłych zmian z nim związanych. "Głównymi zarzutami wobec zmian są skomplikowanie / mała czytelność, poczucie chaosu związanego z ich wprowadzeniem, a także przekonanie, że zamiast obiecywanej poprawy, przynoszą one straty" - stwierdzono.

"Niemal 40 proc. Polaków deklaruje, że ich zobowiązania podatkowe zwiększyły się w związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu i w konsekwencji tracą co miesiąc średnio niemal 900 zł. Odsetek +stratnych+ na Polskim Ładzie jest istotnie wyższy wśród obecnie prowadzących biznes niż pozostałych i wynosi prawie 70 proc." - podano w badaniu. (PAP)

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI (Computer Assisted Web Interviews) na internetowym panelu badawczym Ariadna. Badanie było realizowane w kwietniu 2022 r.

autorka: Anna Bytniewska

ab/ drag/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA