REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany w przepisach dla przedsiębiorcy w 2022 roku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Polski Ład - najważniejsze zmiany w 2022 roku
Polski Ład - najważniejsze zmiany w 2022 roku
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polski Ład i przepisy związane z VAT-em oraz ustawa zmieniająca fakturowanie – z tym muszą się liczyć przedsiębiorcy w 2022 r. Niektóre regulacje zaczną obowiązywać już od stycznia, inne dopiero od lipca przyszłego roku. Warto zatem sprawdzić, czy pamiętamy o wszystkich i jesteśmy na nie odpowiednio przygotowani.

Polski Ład - deklaracje oraz grupa VAT

W ramach Polskiego Ładu od 1 stycznia 2022 roku pojawi się możliwość składania deklaracji kwartalnych przez podatników opłacających estoński CIT. Co to oznacza w praktyce? Osoby, które opłacają ryczałt od dochodów spółki, a nie są małymi podatnikami, mogą złożyć deklarację VAT za okresy kwartalne. Muszą jednak spełnić jeden istotny warunek – wartość brutto ich przedsiębiorstwa nie przekroczyła w poprzednim roku 4 000 000 euro.

REKLAMA

REKLAMA

Pół roku później, w lipcu 2022 roku, właściciele firm otrzymają prawo do wspólnego rozliczania się w ramach grupy VAT. Musi być ona grupą podmiotów powiązanych ze sobą finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie oraz posiadać swoją siedzibę na terytorium kraju bądź prowadzić działalność za pośrednictwem oddziału położonego na obszarze państwa. Ponadto, wymagana jest umowa o utworzeniu grupy oraz rejestracja jako podatnika VAT.

Ulga na terminal i zwrot VAT-u

Polski Ład przewiduje także opcję podatników bezgotówkowych, czyli właścicieli firm, którzy co najmniej 65% sprzedaży prowadzą w takiej formie. Będą oni mieli prawo do ulgi na terminal, obejmującej między innymi opłatę interchange, systemową oraz opłaty wynikające z umowy najmu czy dzierżawy terminala płatniczego.

- Ulga jest związana z nabyciem terminalu oraz opłatami wynikającymi z jego użycia. Poniesione wydatki będzie można odliczyć od podstawy opodatkowania PIT i CIT w ramach limitów wynoszących 1000 bądź 2500 złotych – wyjaśnia Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART.

REKLAMA

Zgodnie z nowymi przepisami podatnicy bezgotówkowi otrzymają również nadwyżkę podatku VAT w ciągu 15 dni od terminu na złożenie deklaracji. Aby tak się stało, przedsiębiorcy muszą udowodnić, że w ciągu ostatnich 3 miesięcy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • co najmniej 80% sprzedaży odbyło się za pomocą kas rejestrujących – online i wirtualnych,
  • co najmniej 80% (do końca 2023 roku jeszcze 65%) sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących zostało opłacone dzięki instrumentom płatniczym, wlicza się w to również usługę polecenia przelewu.

Komplet Polski Ład - Jak przygotować się do zmian 2022 Podatki. Rachunkowość. Prawo pracy i ZUS + ebook w PREZENCIE

Polski Ład - zmiany w fakturowaniu

W ramach cyfryzacji podatków od 1 stycznia 2022 roku przedsiębiorcy mogą zacząć wystawiać e-faktury. Stanie się tak dzięki zmianom w ustawie o VAT, pozwalającej firmom uprościć cały proces. Odtąd wszystkie będą przygotowywane według jednego wzoru.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? To dokument wystawiany przez podatników w Krajowym systemie e-faktur. Każdy przedsiębiorca otrzyma do niej dostęp od momentu, gdy wprowadzi dane do systemu. Dokument dostanie wówczas własny numer identyfikujący i będzie zweryfikowany pod kątem poprawności informacji.

Gdy system wygeneruje numer identyfikacyjny, faktura zostanie uznana za wystawioną i doręczoną. Wyświetli się także informacja o dacie oraz czasie jej wystawienia. Odbiorca musi też wyrazić swoją zgodę na otrzymanie dokumentu w systemie. Jeśli tak się nie stanie, właściciel firmy zostanie zobowiązany do innego sposobu doręczenia, np. za pomocą poczty elektronicznej albo w papierowej wersji.

- Na bieżąco śledzimy zmiany dotyczące przedsiębiorców oraz księgowych i wprowadzamy rozwiązania odpowiadające na ich potrzeby. Obecnie działamy tak, aby jak najlepiej dostosować nasz program do Krajowego systemu e-faktur, planując dwie ścieżki integracji – pobieranie plików do naszego systemu oraz przesyłanie ich do oficjalnego. Naszym celem jest zatem maksymalne uproszczenie i przyśpieszenie pracy z tymi dokumentami. Dla osób, które chciałyby dowiedzieć się więcej o nowym obowiązku przygotowaliśmy też specjalny Newsletter KSeF, w którym publikujemy najważniejsze informacje – mówi Krzysztof Wojtas.

To nie koniec zmian. W plikach korygujących nie trzeba będzie już używać określenia „faktura korygująca” ani „korekta”. Zniknie też wymóg wskazania przyczyny korekty. Dzięki temu dokument ma zawierać mniej danych.

Ponadto ustawa przewiduje wcześniejsze wystawianie faktur – nie wcześniej niż 60. dnia przed wykonaniem usługi, dostawą towaru czy otrzymaniem całości lub części zapłaty. Do tej pory taka możliwość pojawiała się dopiero 30. dnia.

Przedsiębiorcy będą musieli zatem uważnie śledzić zmiany związane z VAT-em i fakturami. Zwłaszcza w ramach Polskiego Ładu pojawia się ich sporo, dlatego trzeba będzie na bieżąco pamiętać o datach, od których zaczną obowiązywać. Co ważne, korzystanie z e-faktur stanie się obowiązkowe dopiero od 2023 roku – oznacza to, że właściciele firm dobrowolnie wypróbują rozwiązanie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA