Niepewny los małych firm. Czy czeka je upadłość?
REKLAMA
REKLAMA
Najbardziej o przyszłość w drugim półroczu obawiają się usługodawcy i mikrofirmy. Jak wynika z badania dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, wśród pięciu branż: transportu, przemysłu, budownictwa, handlu i usług, najspokojniejsze o przyszłość jest budownictwo i przemysł.
REKLAMA
Pierwszą falę uderzenia pandemii odczuło negatywnie ok. 70 proc. mikro, małych i średnich firm, tracąc całość lub część przychodów. Gospodarka się rozmraża, ale nie oznacza to powrotu do stanu sprzed koronawirusa. Jak wskazali respondenci w badaniu Keralla Research, na zlecenie BIG InfoMonitor, największą obawą firm jest prawdopodobieństwo utraty klientów.
Strach przed utratą klientów
Prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak zaznaczył, że najwięcej (40 proc. przedsiębiorców) mówi jednak o zamiarze utrzymania dotychczasowego sposobu działania i niechęci do wprowadzania zmian. - Może to oznaczać, że firmom tym udało się wyjść cało z kłopotów, które gospodarce zafundował lockdown i liczą, że tak będzie dalej. Ale rodzi się pytanie, czy da się nie zmieniać nic, jeśli wszyscy inni będą to robić - stwierdził. Ponad 22 proc. pytanych przedstawicieli firm albo nie wie, jaki powinien być kolejny krok (są zagubieni i nie potrafią przewidzieć, co jeszcze może spotkać ich biznes), albo wyszli z pandemii bez większego szwanku. W transporcie więcej niż co piąta firma obawia się przymusu ograniczenia działalności gospodarczej, 7 proc. boi się spadku cen, a dodatkowo trzy na sto nie wykluczają ogłoszenia upadłości. W usługach dodatkowo ponad osiem firm na sto bierze też pod uwagę zawieszenie działalności, a co dziesiąty usługodawca obawia się konieczności obniżki cen.
Budownictwo spokojne o swój los
Najspokojniejsze o przyszłość jest budownictwo. W tym sektorze główną bolączką jest ewentualna konieczność obniżki cen produktów i usług (12,5 proc.), ale są i tacy, którzy rozważają rozwój i podwyżki. Jedynie firmy mikro, liczące od 1 do 9 pracowników, rozważają możliwość ogłoszenia upadłości lub połączenia z innym podmiotem, najczęściej zastanawiają się też nad obniżeniem cen produktów i usług.
Interesujesz się tematyką MŚP? Polecamy serwis e-firma
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.