| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Wspieranie pracowników cierpiących na migrenę

Wspieranie pracowników cierpiących na migrenę

Pracodawcy RP przeprowadzili wśród zrzeszonych podmiotów ankietę, badającą ich wiedzę na temat występowania migreny wśród pracowników. Właścicieli firm zapytano także o sposoby radzenia sobie z absencją lub obniżoną wydajnością pracowników, spowodowaną tą chorobą. Na poziomie deklaracji jest kolorowo – ponad połowa pracodawców zapewnia, że wspiera pracowników cierpiących na migrenę. Jak jest w rzeczywistości?

Przewlekła migrena to problem, który dotyczy prawie 400 tys. osób w Polsce (1). W tej populacji znajdują się osoby w wieku 25 – 55 lat, czyli okresie najwyższej aktywności zawodowej (2). Część tej grupy znajduje się w bardzo trudnej sytuacji nie tylko zdrowotnej, ale także związanej ze swoim miejscem pracy. Osoby te odczuwają silny ból, który powstaje bez widocznych z zewnątrz przyczyn, co stanowić może dla nich źródło głębokiego wstydu (3). Ukrywanie bólu i próba jego przetrzymania to jedna z prawdopodobnych strategii pracownika z obawy przed utratą pracy. Czy zatem pracodawcy mają szansę na to, żeby zmierzyć się z problemem, jakim jest migrena?

Migrena nie wybiera

Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Pracodawców RP – inicjatora kampanii społeczno-edukacyjnej „Razem pokonajmy migrenę zawodowo” – ponad 76 proc. (4). przedsiębiorców biorących udział w ankiecie deklaruje, że wiedzą o osobach z migreną w ich firmie. Pracodawcy są także świadomi niedogodności, jakie związane są z migreną. Jednocześnie, według Work Foundation, pomimo, że 63 proc. osób cierpiących na migrenę poinformowało pracodawcę o swojej chorobie, jedynie 18 proc. z nich zostało zaoferowane wsparcie.

Tę rozbieżność komentuje Arkadiusz Pączka, koordynator kampanii. – Pracodawcy nie są obojętni na problemy, które dotykają ich pracowników. Jednak z jednej strony towarzyszy im bariera świadomościowa – do tej pory migrena była dla nich „przypadłością” lub nawet „wymówką”, a teraz – „stała się” chorobą. Z drugiej strony pracodawcy dostrzegają szereg chorób, z jakimi borykają się pracownicy: depresja, stres czy właśnie migrena, jednak nie nabyli jeszcze umiejętności takiego kreowania miejsc pracy, aby zapewnić bezpieczeństwo i komfort zarówno sobie, jak i pracownikowi oraz aby zrobić to w niedyskryminujący sposób – mówi.

Polecamy: Pracownicze Plany Kapitałowe. Praktyczny komentarz do ustawy

Do zmiany gotowi? Start!

Według przeprowadzonej ankiety, 35,5 proc. pracodawców umożliwia pracownikom pracę zdalną. Tyle samo posługuje się zastępstwem na czas nieobecności osoby chorej, natomiast 29,4 proc. pracodawców deklaruje, że umożliwia pracownikom wykonywanie obowiązków w trybie elastycznego czasu pracy. Co istotne, ponad 23,5 proc. ankietowanych nie ma opracowanej strategii działania (6).

Optymizmem napawa to, że 59 proc. pracodawców deklaruje wysoką skłonność do zmiany organizacji pracy w celu ułatwienia tym osobom funkcjonowania (7). Jak zauważa Andrzej Śliwczyński, Zastępca Dyrektora Departamentu Świadczeń Opieki Zdrowotnej NFZ, trudno mówić o jednoznacznej recepcie na jednoczesną pomoc pracodawcom i pracownikom. Pracodawcy powinni mieć możliwość stosowania rozwiązań zwiększających elastyczność pracy ich pracowników, nie generując jednocześnie kosztów pośrednich.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

SMM Legal

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »