Wspieranie pracowników cierpiących na migrenę
REKLAMA
REKLAMA
Przewlekła migrena to problem, który dotyczy prawie 400 tys. osób w Polsce (1). W tej populacji znajdują się osoby w wieku 25 – 55 lat, czyli okresie najwyższej aktywności zawodowej (2). Część tej grupy znajduje się w bardzo trudnej sytuacji nie tylko zdrowotnej, ale także związanej ze swoim miejscem pracy. Osoby te odczuwają silny ból, który powstaje bez widocznych z zewnątrz przyczyn, co stanowić może dla nich źródło głębokiego wstydu (3). Ukrywanie bólu i próba jego przetrzymania to jedna z prawdopodobnych strategii pracownika z obawy przed utratą pracy. Czy zatem pracodawcy mają szansę na to, żeby zmierzyć się z problemem, jakim jest migrena?
REKLAMA
Migrena nie wybiera
REKLAMA
Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Pracodawców RP – inicjatora kampanii społeczno-edukacyjnej „Razem pokonajmy migrenę zawodowo” – ponad 76 proc. (4). przedsiębiorców biorących udział w ankiecie deklaruje, że wiedzą o osobach z migreną w ich firmie. Pracodawcy są także świadomi niedogodności, jakie związane są z migreną. Jednocześnie, według Work Foundation, pomimo, że 63 proc. osób cierpiących na migrenę poinformowało pracodawcę o swojej chorobie, jedynie 18 proc. z nich zostało zaoferowane wsparcie.
Tę rozbieżność komentuje Arkadiusz Pączka, koordynator kampanii. – Pracodawcy nie są obojętni na problemy, które dotykają ich pracowników. Jednak z jednej strony towarzyszy im bariera świadomościowa – do tej pory migrena była dla nich „przypadłością” lub nawet „wymówką”, a teraz – „stała się” chorobą. Z drugiej strony pracodawcy dostrzegają szereg chorób, z jakimi borykają się pracownicy: depresja, stres czy właśnie migrena, jednak nie nabyli jeszcze umiejętności takiego kreowania miejsc pracy, aby zapewnić bezpieczeństwo i komfort zarówno sobie, jak i pracownikowi oraz aby zrobić to w niedyskryminujący sposób – mówi.
Polecamy: Pracownicze Plany Kapitałowe. Praktyczny komentarz do ustawy
Do zmiany gotowi? Start!
REKLAMA
Według przeprowadzonej ankiety, 35,5 proc. pracodawców umożliwia pracownikom pracę zdalną. Tyle samo posługuje się zastępstwem na czas nieobecności osoby chorej, natomiast 29,4 proc. pracodawców deklaruje, że umożliwia pracownikom wykonywanie obowiązków w trybie elastycznego czasu pracy. Co istotne, ponad 23,5 proc. ankietowanych nie ma opracowanej strategii działania (6).
Optymizmem napawa to, że 59 proc. pracodawców deklaruje wysoką skłonność do zmiany organizacji pracy w celu ułatwienia tym osobom funkcjonowania (7). Jak zauważa Andrzej Śliwczyński, Zastępca Dyrektora Departamentu Świadczeń Opieki Zdrowotnej NFZ, trudno mówić o jednoznacznej recepcie na jednoczesną pomoc pracodawcom i pracownikom. Pracodawcy powinni mieć możliwość stosowania rozwiązań zwiększających elastyczność pracy ich pracowników, nie generując jednocześnie kosztów pośrednich.
Jedno jest pewne – bez gruntownej zmiany myślenia o migrenie nie jest możliwa skuteczna pomoc osobom chorującym na migrenie. Wiedza pracodawców na temat migreny jest rozproszona. Nawet jeśli większość z nich deklaruje chęć pomocy osobom chorującym na migrenę – nie do końca wie, w jaki sposób skutecznie tej pomocy udzielić, przy jednoczesnym zachowaniu standardów obowiązujących w firmie, czy uniknięciu strat finansowych. Aby to się zmieniło, migrena musi pojawić się w publicznym dyskursie, dając szansę wykreowania skutecznych rozwiązań, możliwych do zastosowania w każdym miejscu pracy.
1. Społeczne znaczenie migreny z perspektywy zdrowia publicznego, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – PZH, Warszawa 2019, s. 38.
2. Tamże, s. 25.
3. Tamże, s. 48.
4. Ankieta Pracodawców RP, sierpień-wrzesień 2019 r., liczba zebranych odpowiedzi: 22.
5. http://www.theworkfoundation.com/reports-migraines-impact-on-employment-in-europe/.
6. Ankieta Pracodawców RP, sierpień-wrzesień 2019 r., liczba zebranych odpowiedzi: 22.
7. Ankieta Pracodawców RP, sierpień-wrzesień 2019 r., liczba zebranych odpowiedzi: 22.
REKLAMA
REKLAMA