REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing ma być bardziej dostępny

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 stycznia obowiązują nowe przepisy dotyczące leasingu. To oznacza m.in. ułatwienia w zawieraniu umów leasingu, w tym wprowadzenie możliwości zawierania umów leasingu użytkowania wieczystego nieruchomości oraz skrócenie minimalnego czasu trwania umowy leasingu nieruchomości z 10 do 5 lat. Dzisiaj 12 proc. firm nabywa środki trwałe przez leasing. Uelastycznienie tej formy finansowania działalności ma sprawić, że będzie ona wykorzystywana częściej niż dotychczas.

Zdaniem eksperta Związku Polskiego Leasingu modyfikacje w przepisach uatrakcyjnią leasing dla podmiotów zainteresowanych tego typu finansowaniem swojej działalności, zmniejszą wątpliwości związane z opodatkowaniem leasingu, jak również zwiększą popularność tego typu umów wśród firm.

REKLAMA

- Pamiętajmy, że 12-13 proc. środków trwałych nabywanych przez przedsiębiorców jest nabywanych poprzez leasing. To oznacza, że jest to na tyle atrakcyjne narzędzie finansowania działalności przedsiębiorców, że ono musi być elastyczne. Te zmiany powodują, że powinno ono być atrakcyjniejsze, pewniejsze, a dla firm leasingowych jaśniejsze i bez wątpliwości podatkowych - zaznacza w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jacek Rakowski, ekspert Związku Polskiego Leasingu.

Zmiany w leasingu to efekt wejścia w życie tzw. trzeciej ustawy deregulacyjnej.

 - Wprowadzono możliwość leasingu użytkowania wieczystego, czego do tej pory nie było - mówi Jacek Rakowski ze Związku Polskiego Leasingu. - W praktyce oznacza to, że takie umowy nie będą obwarowane spełnieniem wielu warunków, jak to było dotychczas.

Zmianie uległ także czas trwania umowy leasingu nieruchomości. Do końca 2012 r. wynosił on 10 lat, teraz jest to 5 lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 - To ważne, bo 5 lat pozwala na ocenę sytuacji na rynku, a zawieranie umów na 10 lat taką ocenę często uniemożliwia - wyjaśnia ekspert. - Pięcioletni okres zarówno dla firm leasingowych, jak i dla ich klientów jest okresem, który pozwala oszacować, przewidzieć i przygotować się do tego typu umów.

Kolejne zmiany w przepisach obejmują cesję, czyli przeniesienie praw i obowiązków z umów leasingu na innego korzystającego.

 - Dotychczas obowiązywała zasada, że od początku do końca umowa musiała obejmować tego samego leasingobiorcę. Po zmianach, w przypadku oczekiwania ze strony klienta, żeby jego zobowiązania przejął inny korzystający, po zaakceptowaniu przez firmę leasingową takiego klienta, będzie on mógł tę umowę kontynuować - mówi Jacek Rakowski.

Oznacza to uelastycznienie leasingu i wyjście naprzeciw potrzebom przedsiębiorców korzystających z tej formy zakupu, np. w przypadku ich problemów finansowych czy braku chęci kontynuowania umowy.

 - To będzie prosta czynność operacyjna do wykonania, czyli przeniesienie praw i obowiązków - podkreśla ekspert.

Zmiany dotyczą także tzw. releasingu, czyli oddania w ponowne używanie przedmiotów, które wcześniej były przedmiotem leasingu. Ta kwestia do tej pory budziła wątpliwości wśród firm leasingowych i klientów.

 - Z przepisów podatkowych wynikało, że wartością początkową jest wartość nabycia lub wytworzenia. Wartość nabycia to jest wartość fakturowa, za jaką firma leasingowa kupiła ten przedmiot. Jeżeli go oddawała w leasing przez okres np. roku i po roku odebrała np. w ramach windykacji i ponownie oddawała w leasing, musiała się odnosić do wartości historycznej, czyli do tej, za jaką przedmiot kupiła - mówi Jacek Rakowski.

Zmiany w przepisach oznaczają, że możliwe jest branie w leasing przedmiotów o niższej wartości, które do tej pory były przedmiotem sprzedaży, a nie przedmiotem umów leasingu.




 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA