REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing ma być bardziej dostępny

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 stycznia obowiązują nowe przepisy dotyczące leasingu. To oznacza m.in. ułatwienia w zawieraniu umów leasingu, w tym wprowadzenie możliwości zawierania umów leasingu użytkowania wieczystego nieruchomości oraz skrócenie minimalnego czasu trwania umowy leasingu nieruchomości z 10 do 5 lat. Dzisiaj 12 proc. firm nabywa środki trwałe przez leasing. Uelastycznienie tej formy finansowania działalności ma sprawić, że będzie ona wykorzystywana częściej niż dotychczas.

Zdaniem eksperta Związku Polskiego Leasingu modyfikacje w przepisach uatrakcyjnią leasing dla podmiotów zainteresowanych tego typu finansowaniem swojej działalności, zmniejszą wątpliwości związane z opodatkowaniem leasingu, jak również zwiększą popularność tego typu umów wśród firm.

REKLAMA

REKLAMA

- Pamiętajmy, że 12-13 proc. środków trwałych nabywanych przez przedsiębiorców jest nabywanych poprzez leasing. To oznacza, że jest to na tyle atrakcyjne narzędzie finansowania działalności przedsiębiorców, że ono musi być elastyczne. Te zmiany powodują, że powinno ono być atrakcyjniejsze, pewniejsze, a dla firm leasingowych jaśniejsze i bez wątpliwości podatkowych - zaznacza w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jacek Rakowski, ekspert Związku Polskiego Leasingu.

Zmiany w leasingu to efekt wejścia w życie tzw. trzeciej ustawy deregulacyjnej.

 - Wprowadzono możliwość leasingu użytkowania wieczystego, czego do tej pory nie było - mówi Jacek Rakowski ze Związku Polskiego Leasingu. - W praktyce oznacza to, że takie umowy nie będą obwarowane spełnieniem wielu warunków, jak to było dotychczas.

REKLAMA

Zmianie uległ także czas trwania umowy leasingu nieruchomości. Do końca 2012 r. wynosił on 10 lat, teraz jest to 5 lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 - To ważne, bo 5 lat pozwala na ocenę sytuacji na rynku, a zawieranie umów na 10 lat taką ocenę często uniemożliwia - wyjaśnia ekspert. - Pięcioletni okres zarówno dla firm leasingowych, jak i dla ich klientów jest okresem, który pozwala oszacować, przewidzieć i przygotować się do tego typu umów.

Kolejne zmiany w przepisach obejmują cesję, czyli przeniesienie praw i obowiązków z umów leasingu na innego korzystającego.

 - Dotychczas obowiązywała zasada, że od początku do końca umowa musiała obejmować tego samego leasingobiorcę. Po zmianach, w przypadku oczekiwania ze strony klienta, żeby jego zobowiązania przejął inny korzystający, po zaakceptowaniu przez firmę leasingową takiego klienta, będzie on mógł tę umowę kontynuować - mówi Jacek Rakowski.

Oznacza to uelastycznienie leasingu i wyjście naprzeciw potrzebom przedsiębiorców korzystających z tej formy zakupu, np. w przypadku ich problemów finansowych czy braku chęci kontynuowania umowy.

 - To będzie prosta czynność operacyjna do wykonania, czyli przeniesienie praw i obowiązków - podkreśla ekspert.

Zmiany dotyczą także tzw. releasingu, czyli oddania w ponowne używanie przedmiotów, które wcześniej były przedmiotem leasingu. Ta kwestia do tej pory budziła wątpliwości wśród firm leasingowych i klientów.

 - Z przepisów podatkowych wynikało, że wartością początkową jest wartość nabycia lub wytworzenia. Wartość nabycia to jest wartość fakturowa, za jaką firma leasingowa kupiła ten przedmiot. Jeżeli go oddawała w leasing przez okres np. roku i po roku odebrała np. w ramach windykacji i ponownie oddawała w leasing, musiała się odnosić do wartości historycznej, czyli do tej, za jaką przedmiot kupiła - mówi Jacek Rakowski.

Zmiany w przepisach oznaczają, że możliwe jest branie w leasing przedmiotów o niższej wartości, które do tej pory były przedmiotem sprzedaży, a nie przedmiotem umów leasingu.




 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA