REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing ma być bardziej dostępny

REKLAMA

Od 1 stycznia obowiązują nowe przepisy dotyczące leasingu. To oznacza m.in. ułatwienia w zawieraniu umów leasingu, w tym wprowadzenie możliwości zawierania umów leasingu użytkowania wieczystego nieruchomości oraz skrócenie minimalnego czasu trwania umowy leasingu nieruchomości z 10 do 5 lat. Dzisiaj 12 proc. firm nabywa środki trwałe przez leasing. Uelastycznienie tej formy finansowania działalności ma sprawić, że będzie ona wykorzystywana częściej niż dotychczas.

Zdaniem eksperta Związku Polskiego Leasingu modyfikacje w przepisach uatrakcyjnią leasing dla podmiotów zainteresowanych tego typu finansowaniem swojej działalności, zmniejszą wątpliwości związane z opodatkowaniem leasingu, jak również zwiększą popularność tego typu umów wśród firm.

REKLAMA

REKLAMA

- Pamiętajmy, że 12-13 proc. środków trwałych nabywanych przez przedsiębiorców jest nabywanych poprzez leasing. To oznacza, że jest to na tyle atrakcyjne narzędzie finansowania działalności przedsiębiorców, że ono musi być elastyczne. Te zmiany powodują, że powinno ono być atrakcyjniejsze, pewniejsze, a dla firm leasingowych jaśniejsze i bez wątpliwości podatkowych - zaznacza w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jacek Rakowski, ekspert Związku Polskiego Leasingu.

Zmiany w leasingu to efekt wejścia w życie tzw. trzeciej ustawy deregulacyjnej.

 - Wprowadzono możliwość leasingu użytkowania wieczystego, czego do tej pory nie było - mówi Jacek Rakowski ze Związku Polskiego Leasingu. - W praktyce oznacza to, że takie umowy nie będą obwarowane spełnieniem wielu warunków, jak to było dotychczas.

REKLAMA

Zmianie uległ także czas trwania umowy leasingu nieruchomości. Do końca 2012 r. wynosił on 10 lat, teraz jest to 5 lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 - To ważne, bo 5 lat pozwala na ocenę sytuacji na rynku, a zawieranie umów na 10 lat taką ocenę często uniemożliwia - wyjaśnia ekspert. - Pięcioletni okres zarówno dla firm leasingowych, jak i dla ich klientów jest okresem, który pozwala oszacować, przewidzieć i przygotować się do tego typu umów.

Kolejne zmiany w przepisach obejmują cesję, czyli przeniesienie praw i obowiązków z umów leasingu na innego korzystającego.

 - Dotychczas obowiązywała zasada, że od początku do końca umowa musiała obejmować tego samego leasingobiorcę. Po zmianach, w przypadku oczekiwania ze strony klienta, żeby jego zobowiązania przejął inny korzystający, po zaakceptowaniu przez firmę leasingową takiego klienta, będzie on mógł tę umowę kontynuować - mówi Jacek Rakowski.

Oznacza to uelastycznienie leasingu i wyjście naprzeciw potrzebom przedsiębiorców korzystających z tej formy zakupu, np. w przypadku ich problemów finansowych czy braku chęci kontynuowania umowy.

 - To będzie prosta czynność operacyjna do wykonania, czyli przeniesienie praw i obowiązków - podkreśla ekspert.

Zmiany dotyczą także tzw. releasingu, czyli oddania w ponowne używanie przedmiotów, które wcześniej były przedmiotem leasingu. Ta kwestia do tej pory budziła wątpliwości wśród firm leasingowych i klientów.

 - Z przepisów podatkowych wynikało, że wartością początkową jest wartość nabycia lub wytworzenia. Wartość nabycia to jest wartość fakturowa, za jaką firma leasingowa kupiła ten przedmiot. Jeżeli go oddawała w leasing przez okres np. roku i po roku odebrała np. w ramach windykacji i ponownie oddawała w leasing, musiała się odnosić do wartości historycznej, czyli do tej, za jaką przedmiot kupiła - mówi Jacek Rakowski.

Zmiany w przepisach oznaczają, że możliwe jest branie w leasing przedmiotów o niższej wartości, które do tej pory były przedmiotem sprzedaży, a nie przedmiotem umów leasingu.




 

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA