REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po pół miliona złotych dla firm

Szymborska-Sutton Agata

REKLAMA

Ostatni w tym roku nabór wniosków na popularny e-biznes ruszył w poniedziałek, 19 listopada. Tym razem do rozdysponowania wśród przedsiębiorców jest ponad 134 mln zł, co oznacza, że maksymalne wsparcie w wysokości 490 tys. zł może uzyskać ponad 270 firm.

REKLAMA

W tym roku w ramach popularnego działania 8.1 PO IG („Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej”) odbyły się już dwa nabory, w których dofinansowanie zdobyło 242 spośród 1535 starających się o nie przedsiębiorców (czyli ok. 15,8%). Maksymalna kwota dotacji na e-biznes stanowi 70% poniesionych wydatków kwalifikowanych, których limit wynosi 700 tys. złotych. To oznacza, że na konto innowacyjnej firmy może wrócić maksymalnie 490 tys. złotych. Wyjątkiem są osoby, które nie ukończyły jeszcze 27 lat - w ich przypadku dotacja może wynosić 80% kosztów kwalifikowanych, czyli nawet 560 tys. złotych.

REKLAMA

W ostatnim naborze 2012 r. do rozdysponowania wśród przedsiębiorców jest 134,2 mln zł, co oznacza, że maksymalne wsparcie w wysokości 490 tys. zł może uzyskać - tylko w tym naborze - ponad 270 firm. Doświadczenia poprzednich 2 lat pokazują jednak, że na maksymalne wykorzystanie wszystkich środków nie ma zbyt dużych szans. W 2010 r. zaostrzono bowiem znacznie kryteria merytoryczne, którym muszą sprostać starający się o dotację przedsiębiorcy (w tym czasie zmniejszono także maksymalną kwotę dotacji, która wcześniej wynosiła 850 tys. zł). Tym samym odsetek wniosków zatwierdzonych do finansowania znacząco spadł - w 2008 r. stanowił ok. 49% spośród wszystkich zarejestrowanych wniosków, natomiast w ubiegłym roku tylko 10,5%.

Udział wniosków rekomendowanych do dofinansowania

                                                     

Z danych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), instytucji odpowiedzialnej za podział środków dostępnych w ramach działania 8.1, wynika również, że z dotacji na e-biznes korzysta niewielu młodych przedsiębiorców. Tax Care wyliczył, że ze wspomnianej wcześniej  preferencji stworzonej z myślą o przedsiębiorcach, którzy nie ukończyli 27. roku życia, korzystało w ostatnich latach w poszczególnych naborach maksymalnie 23,5% (spośród tych, którym przyznano dotację).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odsetek przedsiębiorców do 27. roku życia, którzy otrzymali wsparcie do 80% kosztów kwalifikowanych inwestycji

2010 r.

17,5% (29 firm spośród 165 rekomendowanych do dofinansowania)

2011 r.

23,5% (53 firmy spośród 225 rekomendowanych do dofinansowania)

2012 r. (I i II nabór)

9,5% (23 firmy spośród 242 rekomendowanych do dofinansowania)

Źródło: Tax Care, na podst. info. z PARP

REKLAMA

Może to wynikać z faktu, że większość kwoty dotacji jest wypłacana na zasadzie refundacji - najpierw pieniądze trzeba wydać, a dopiero później starać się o ich zwrot w ramach podpisanej z PARP umowy. Tylko do 30% przyznanej dotacji może być wypłacone w formie zaliczki. Co więcej, od przedsiębiorców wymaga się , by pokryli z własnej kieszeni te koszty, których nie obejmuje dotacja, czyli w przypadku osób do 27. roku życia - 20 proc. wszystkich uwzględnionych w biznesplanie wydatków. Zakładając więc, że staraliby się o maksymalną kwotę dotacji - 560 tys. zł - oznacza to, że muszą dysponować własnym kapitałem na rozwój firmy w wysokości 140 tys. złotych. A taka kwota dla początkujących, młodych przedsiębiorców może być trudna do zdobycia.

O dofinansowanie w ramach Działania 8.1 mogą ubiegać się mikroprzedsiębiorcy lub mali przedsiębiorcy posiadający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną - miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy złożą wniosek o udzielenie wparcia:


•    nie później niż przed upływem 1 roku od dnia uzyskania wpisu przedsiębiorcy do Krajowego Rejestru Sądowego, licząc od dnia tego wpisu, albo rozpoczęcia działalności gospodarczej zgodnie z zaświadczeniem z Ewidencji Działalności Gospodarczej lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, licząc od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej , (dla tej grupy przedsiębiorców kwota środków do podziału wynosi 76,7 mln zł);  


•    po upływie 1 roku i nie później niż przed upływem 2 lat od dnia uzyskania wpisu przedsiębiorcy do Krajowego Rejestru Sądowego, licząc od dnia tego wpisu, albo rozpoczęcia działalności gospodarczej zgodnie z zaświadczeniem z Ewidencji Działalności Gospodarczej lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, licząc od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej (dla tej grupy przedsiębiorców kwota środków do podziału wynosi 57,5 mln zł);  


pod warunkiem, że siedziba, a w przypadku osoby fizycznej - miejsce zamieszkania, mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy, znajduje się na terenie jednego z następujących województw: dolnośląskiego, łódzkiego, małopolskiego, mazowieckiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego, zachodniopomorskiego.

Źródło: PARP

Agata Szymborska-Sutton

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA