REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy internetowi krytykują przepisy dotyczące VOD

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy branży internetowej krytycznie odnieśli się do uchwalonej przez Sejm noweli ustawy o rtv dotyczącej usług na żądanie (VOD). Uważają, że jest zbyt restrykcyjna. Nowelę omawiała senacka komisja kultury i środków przekazu.

Jak mówił podczas posiedzenia komisji dyrektor generalny Związku Pracodawców Branży Internetowej (IAB) Jarosław Sobolewski, ustawa wprowadza szereg restrykcyjnych regulacji.

REKLAMA

Skrytykował m.in. zapis mówiący o tym, że podmioty dostarczające usługi na żądanie są zobowiązane do przeznaczania co najmniej 20 proc. zawartości katalogu wszystkich udostępnianych audycji na produkcje europejskie, w tym pierwotnie wytworzone w języku polskim. Zgodnie z ustawą z promowania audycji europejskich będą zwolnione te katalogi, w których w ogóle nie znajdują się audycje europejskie, np. takie, w ramach których udostępniane są wyłącznie amerykańskie westerny.

REKLAMA

W stanowisku IAB Polska podkreślono, że w unijnej dyrektywie audiowizualnej (nowela ma ją w pełni wdrożyć do polskiego prawa) obowiązkowy udział w katalogu audycji europejskich oraz krajowych nie został uznany za obligatoryjny oraz jedyny środek ich promocji.

Przedsiębiorcy internetowi postulują też wykreślenie zapisu mówiącego, że dostawcy VOD muszą składać Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji coroczne sprawozdanie z wykonania obowiązków, które nałożyła na nich ustawa. W sprawozdaniu miałyby znaleźć się m.in. informacje o rodzaju stosowanych zabezpieczeń technicznych, mających na celu ochronę małoletnich przed dostępem do niepożądanych treści. IAB zwraca uwagę, że dyrektywa nie zawiera żadnego postanowienia odnośnie obciążenia dostawców VOD obowiązkiem sprawozdawczym.

REKLAMA

Krytycznie do ustawy odniósł się też szef Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych Maciej Strzembosz. Ocenił on m.in., że definicja dostawcy VOD, mówiąca, że jest nim osoba lub podmiot ponoszący odpowiedzialność redakcyjną za wybór treści usługi, jest zbyt wąska. Opowiedział się za jej rozszerzeniem o odpowiedzialność "finansową i prawną", co jego zdaniem pozwoliłoby objąć nią także te podmioty, które komercyjnie dostarczają treści pirackie. Wyjaśnił, że zwykle firmy te tłumaczą, że nie zarabiają na udostępnianiu treści, a jedynie na opłatach za transfer danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiadając na te zarzuty wiceminister administracji i cyfryzacji Małgorzata Olszewska podkreśliła, że Polska nie jest jedynym krajem Unii, który zdecydował się na sprecyzowanie zapisów dotyczących promocji audycji europejskich. Zaznaczyła ponadto, że kwestie dotyczące działalności gospodarczej i związanej z tym odpowiedzialności prawnej i finansowej reguluje ustawa o prowadzeniu działalności gospodarczej i nie ma potrzeby powtarzać tych zapisów w ustawie o rtv.

Z kolei senator Andrzej Grzyb (PO) ocenił, że kwestie, o których mówił Strzembosz, związane są z prawem autorskim i nie dotyczą materii dyrektywy audiowizualnej, a tym samym - noweli ustawy o rtv.

Nowela dotycząca usług na żądanie ma wprowadzić do polskiego prawa przepisy unijnej dyrektywy audiowizualnej. Termin wdrożenia do krajowego prawa tych przepisów UE w grudniu 2009 r. Sejm uchwalił stosowne przepisy w marcu ub.r., ale w efekcie protestu internatów, w których ocenie ówczesne przepisy objęłyby także niekomercyjne strony internetowe, w tym np. blogi, regulacje dotyczące VOD zostały z ustawy wykreślone.

W związku z tym, że implementacja wciąż jest niepełna, w czerwcu br. Komisja Europejska pozwała Polskę do Trybunału Sprawiedliwości. KE zaproponowała nałożenie na Polskę kary dziennej w wysokości ponad 112 tys. euro, należnej od dnia orzeczenia przez Trybunał wyroku potwierdzającego rację KE, aż do dnia, kiedy Polska powiadomi Komisję, że w pełni wdrożyła przepisy dyrektywy do prawa krajowego.

Olszewska poinformowała, że Komisja Europejska co tydzień jest informowana o przebiegu prac legislacyjnych mających na celu wdrożenie dyrektywy audiowizualnej.

We wtorek komisja nie zajęła stanowiska w sprawie uchwalonej przez Sejm ustawy. Jak poinformował kierujący jej pracami Grzegorz Czelej (PiS), nie została ona dotąd podpisana przez marszałek Sejmu Ewę Kopacz. Senat ma jednak zająć się nią na rozpoczynającym się w środę posiedzeniu - przewidziano to w harmonogramie obrad Izby.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA