REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy internetowi krytykują przepisy dotyczące VOD

REKLAMA

Przedsiębiorcy branży internetowej krytycznie odnieśli się do uchwalonej przez Sejm noweli ustawy o rtv dotyczącej usług na żądanie (VOD). Uważają, że jest zbyt restrykcyjna. Nowelę omawiała senacka komisja kultury i środków przekazu.

Jak mówił podczas posiedzenia komisji dyrektor generalny Związku Pracodawców Branży Internetowej (IAB) Jarosław Sobolewski, ustawa wprowadza szereg restrykcyjnych regulacji.

REKLAMA

Skrytykował m.in. zapis mówiący o tym, że podmioty dostarczające usługi na żądanie są zobowiązane do przeznaczania co najmniej 20 proc. zawartości katalogu wszystkich udostępnianych audycji na produkcje europejskie, w tym pierwotnie wytworzone w języku polskim. Zgodnie z ustawą z promowania audycji europejskich będą zwolnione te katalogi, w których w ogóle nie znajdują się audycje europejskie, np. takie, w ramach których udostępniane są wyłącznie amerykańskie westerny.

REKLAMA

W stanowisku IAB Polska podkreślono, że w unijnej dyrektywie audiowizualnej (nowela ma ją w pełni wdrożyć do polskiego prawa) obowiązkowy udział w katalogu audycji europejskich oraz krajowych nie został uznany za obligatoryjny oraz jedyny środek ich promocji.

Przedsiębiorcy internetowi postulują też wykreślenie zapisu mówiącego, że dostawcy VOD muszą składać Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji coroczne sprawozdanie z wykonania obowiązków, które nałożyła na nich ustawa. W sprawozdaniu miałyby znaleźć się m.in. informacje o rodzaju stosowanych zabezpieczeń technicznych, mających na celu ochronę małoletnich przed dostępem do niepożądanych treści. IAB zwraca uwagę, że dyrektywa nie zawiera żadnego postanowienia odnośnie obciążenia dostawców VOD obowiązkiem sprawozdawczym.

REKLAMA

Krytycznie do ustawy odniósł się też szef Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych Maciej Strzembosz. Ocenił on m.in., że definicja dostawcy VOD, mówiąca, że jest nim osoba lub podmiot ponoszący odpowiedzialność redakcyjną za wybór treści usługi, jest zbyt wąska. Opowiedział się za jej rozszerzeniem o odpowiedzialność "finansową i prawną", co jego zdaniem pozwoliłoby objąć nią także te podmioty, które komercyjnie dostarczają treści pirackie. Wyjaśnił, że zwykle firmy te tłumaczą, że nie zarabiają na udostępnianiu treści, a jedynie na opłatach za transfer danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiadając na te zarzuty wiceminister administracji i cyfryzacji Małgorzata Olszewska podkreśliła, że Polska nie jest jedynym krajem Unii, który zdecydował się na sprecyzowanie zapisów dotyczących promocji audycji europejskich. Zaznaczyła ponadto, że kwestie dotyczące działalności gospodarczej i związanej z tym odpowiedzialności prawnej i finansowej reguluje ustawa o prowadzeniu działalności gospodarczej i nie ma potrzeby powtarzać tych zapisów w ustawie o rtv.

Z kolei senator Andrzej Grzyb (PO) ocenił, że kwestie, o których mówił Strzembosz, związane są z prawem autorskim i nie dotyczą materii dyrektywy audiowizualnej, a tym samym - noweli ustawy o rtv.

Nowela dotycząca usług na żądanie ma wprowadzić do polskiego prawa przepisy unijnej dyrektywy audiowizualnej. Termin wdrożenia do krajowego prawa tych przepisów UE w grudniu 2009 r. Sejm uchwalił stosowne przepisy w marcu ub.r., ale w efekcie protestu internatów, w których ocenie ówczesne przepisy objęłyby także niekomercyjne strony internetowe, w tym np. blogi, regulacje dotyczące VOD zostały z ustawy wykreślone.

W związku z tym, że implementacja wciąż jest niepełna, w czerwcu br. Komisja Europejska pozwała Polskę do Trybunału Sprawiedliwości. KE zaproponowała nałożenie na Polskę kary dziennej w wysokości ponad 112 tys. euro, należnej od dnia orzeczenia przez Trybunał wyroku potwierdzającego rację KE, aż do dnia, kiedy Polska powiadomi Komisję, że w pełni wdrożyła przepisy dyrektywy do prawa krajowego.

Olszewska poinformowała, że Komisja Europejska co tydzień jest informowana o przebiegu prac legislacyjnych mających na celu wdrożenie dyrektywy audiowizualnej.

We wtorek komisja nie zajęła stanowiska w sprawie uchwalonej przez Sejm ustawy. Jak poinformował kierujący jej pracami Grzegorz Czelej (PiS), nie została ona dotąd podpisana przez marszałek Sejmu Ewę Kopacz. Senat ma jednak zająć się nią na rozpoczynającym się w środę posiedzeniu - przewidziano to w harmonogramie obrad Izby.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA