REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Planowanie w firmach receptą na kryzys

REKLAMA

W sytuacji niepewności, dużych zawirowań na rynkach światowych i na rynku krajowym, planowanie w firmach jest metodą obrony – mówi Wojciech Szajnar, dyrektor Departamentu Wsparcia Projektów Szkoleniowych w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Okazuje się, że tylko co ósma z działających na polskim rynku firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw ma opracowaną strategię działania. 20 proc. z nich nie zna dokładnie otoczenia rynkowego, w którym funkcjonują.

Opracowanie planów rozwojowych czy strategii działania firmy jest niezwykle istotne dla każdego, nawet małego i średniego przedsiębiorstwa. Szczególnie ważne jest w sytuacji, gdy mamy do czynienia z wyraźnym spowolnieniem gospodarczym.

REKLAMA

 - Wiadomo, że w takiej sytuacji nie możemy mówić o planowaniu długofalowym, raczej o planach krótkich, rolowanych, które możemy szybko zmieniać i dostosowywać do rzeczywistości, w której działamy - tłumaczy Wojciech Szajnar, dyrektor Departamentu Wsparcia Projektów Szkoleniowych w PARP. - Dzisiejsza sytuacja wymusza na przedsiębiorcy refleksję, w którym kierunku jego firma ma podążać.

REKLAMA

To teoria, praktyka zaś wygląda zupełnie inaczej. Z badań przygotowanych i opracowanych na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że drobni i średni przedsiębiorcy przywiązują niewielką wagę do myślenia strategicznego.

 - Wszystko jest kwestią skali - zwraca uwagę Wojciech Szajnar. - Mówimy o przedsiębiorstwach, w których często dyrektorem do spraw planowania, sprzedaży, marketingu, kadr i finansów jest jedna osoba, czyli właściciel lub prezes tej firmy.

Dla części z nich celem nadrzędnym jest dziś zarabianie pieniędzy i utrzymywanie rodziny. Tylko nieliczne myślą o rozwoju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak - jak podkreśla dyrektor - często w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw opracowanie planu rozwoju sprowadza się do odpowiedzi na kilka podstawowych pytań: gdzie dziś są ze swoim biznesem, jaką widzą dla siebie przyszłość, czy baza klientów, którą dziś posiadają, daje szanse powodzenia. Kluczową wydaje się też kwestia odpowiedniego personelu. Jego zdaniem, myślenie o rozwoju wymusza dziś na przedsiębiorcach sam rynek.

 - Dwadzieścia lat temu rynek przyjmował właściwie wszystkie firmy, które powstawały, a weryfikacja umiejętności zarządczych i jakości produktów, dostarczanych przez firmy, była bardzo często odroczona, bo rynek był pusty, a klienci wygłodniali i poszukiwali tych dóbr, które znali dotąd jedynie z telewizji - mówi Wojciech Szajnar.

Dziś, kiedy rynek jest bardziej nasycony, zmieniły się gusta i oczekiwania klientów.

 - Dlatego ta weryfikacja jakości firmy, jej produktu i sposobu zarządzania, następuje bardzo szybko - podkreśla. - To jest zasadnicza różnica.

REKLAMA

Różnica, która powinni zauważyć, nawet drobni przedsiębiorcy, póki nie jest jeszcze za późno. Wyniki przeprowadzanych analiz pozwalają wnioskować, że znacznie większe szanse na przetrwanie kryzysu gospodarczego mają firmy, które planując strategię i zarządzanie przygotowały się na jego nadejście.

 - Firmy z taką inteligentną organizacją mają dużo wyższe przychody - mówi Wojciech Szajnar. - W roku 2009, kiedy badaliśmy to w PARP, te przychody były wyższe o ok. 1 mln zł w porównaniu do firm, które takich działań nie prowadziły.

Jak podkreśla, szereg działań podejmowanych w tym zakresie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, adresowanych jest do małych i średnich przedsiębiorstw. Część z nich ukierunkowana jest na naukę strategicznego myślenia, opracowywania planów działania i zarządzania personelem.

 - Dostarczamy przedsiębiorcom narzędzi HR-owych, zarządczych, prowadzimy portal inwestycjawkadry.pl, gdzie jest baza usług szkoleniowych skierowanych m.in. do sektora MSP - wymienia Wojciech Szajnar.

Dodaje, że wkrótce zostanie ogłoszony konkurs „HeRosi organizacji” (w ramach poddziałania 2.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki), w którym przedsiębiorstwa z sektora MSP będą mogły dostać 190 mln zł na szkolenia dla kadry menedżerskiej i działów HR.

 - Dziś koncentrujemy się wyłącznie na mikro-, małych i średnich przedsiębiorstwach i chcemy te usługi, które zwykle są bardzo drogie, np. coaching, spersonalizowane szkolenia zarządcze, studia MBA dostarczyć również do tego sektora - podkreśla Szajnar.




 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA