REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Planowanie w firmach receptą na kryzys

REKLAMA

W sytuacji niepewności, dużych zawirowań na rynkach światowych i na rynku krajowym, planowanie w firmach jest metodą obrony – mówi Wojciech Szajnar, dyrektor Departamentu Wsparcia Projektów Szkoleniowych w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Okazuje się, że tylko co ósma z działających na polskim rynku firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw ma opracowaną strategię działania. 20 proc. z nich nie zna dokładnie otoczenia rynkowego, w którym funkcjonują.

Opracowanie planów rozwojowych czy strategii działania firmy jest niezwykle istotne dla każdego, nawet małego i średniego przedsiębiorstwa. Szczególnie ważne jest w sytuacji, gdy mamy do czynienia z wyraźnym spowolnieniem gospodarczym.

REKLAMA

 - Wiadomo, że w takiej sytuacji nie możemy mówić o planowaniu długofalowym, raczej o planach krótkich, rolowanych, które możemy szybko zmieniać i dostosowywać do rzeczywistości, w której działamy - tłumaczy Wojciech Szajnar, dyrektor Departamentu Wsparcia Projektów Szkoleniowych w PARP. - Dzisiejsza sytuacja wymusza na przedsiębiorcy refleksję, w którym kierunku jego firma ma podążać.

REKLAMA

To teoria, praktyka zaś wygląda zupełnie inaczej. Z badań przygotowanych i opracowanych na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że drobni i średni przedsiębiorcy przywiązują niewielką wagę do myślenia strategicznego.

 - Wszystko jest kwestią skali - zwraca uwagę Wojciech Szajnar. - Mówimy o przedsiębiorstwach, w których często dyrektorem do spraw planowania, sprzedaży, marketingu, kadr i finansów jest jedna osoba, czyli właściciel lub prezes tej firmy.

Dla części z nich celem nadrzędnym jest dziś zarabianie pieniędzy i utrzymywanie rodziny. Tylko nieliczne myślą o rozwoju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak - jak podkreśla dyrektor - często w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw opracowanie planu rozwoju sprowadza się do odpowiedzi na kilka podstawowych pytań: gdzie dziś są ze swoim biznesem, jaką widzą dla siebie przyszłość, czy baza klientów, którą dziś posiadają, daje szanse powodzenia. Kluczową wydaje się też kwestia odpowiedniego personelu. Jego zdaniem, myślenie o rozwoju wymusza dziś na przedsiębiorcach sam rynek.

 - Dwadzieścia lat temu rynek przyjmował właściwie wszystkie firmy, które powstawały, a weryfikacja umiejętności zarządczych i jakości produktów, dostarczanych przez firmy, była bardzo często odroczona, bo rynek był pusty, a klienci wygłodniali i poszukiwali tych dóbr, które znali dotąd jedynie z telewizji - mówi Wojciech Szajnar.

Dziś, kiedy rynek jest bardziej nasycony, zmieniły się gusta i oczekiwania klientów.

 - Dlatego ta weryfikacja jakości firmy, jej produktu i sposobu zarządzania, następuje bardzo szybko - podkreśla. - To jest zasadnicza różnica.

REKLAMA

Różnica, która powinni zauważyć, nawet drobni przedsiębiorcy, póki nie jest jeszcze za późno. Wyniki przeprowadzanych analiz pozwalają wnioskować, że znacznie większe szanse na przetrwanie kryzysu gospodarczego mają firmy, które planując strategię i zarządzanie przygotowały się na jego nadejście.

 - Firmy z taką inteligentną organizacją mają dużo wyższe przychody - mówi Wojciech Szajnar. - W roku 2009, kiedy badaliśmy to w PARP, te przychody były wyższe o ok. 1 mln zł w porównaniu do firm, które takich działań nie prowadziły.

Jak podkreśla, szereg działań podejmowanych w tym zakresie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, adresowanych jest do małych i średnich przedsiębiorstw. Część z nich ukierunkowana jest na naukę strategicznego myślenia, opracowywania planów działania i zarządzania personelem.

 - Dostarczamy przedsiębiorcom narzędzi HR-owych, zarządczych, prowadzimy portal inwestycjawkadry.pl, gdzie jest baza usług szkoleniowych skierowanych m.in. do sektora MSP - wymienia Wojciech Szajnar.

Dodaje, że wkrótce zostanie ogłoszony konkurs „HeRosi organizacji” (w ramach poddziałania 2.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki), w którym przedsiębiorstwa z sektora MSP będą mogły dostać 190 mln zł na szkolenia dla kadry menedżerskiej i działów HR.

 - Dziś koncentrujemy się wyłącznie na mikro-, małych i średnich przedsiębiorstwach i chcemy te usługi, które zwykle są bardzo drogie, np. coaching, spersonalizowane szkolenia zarządcze, studia MBA dostarczyć również do tego sektora - podkreśla Szajnar.




 

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA