REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe i średnie firmy chcą inwestować

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Małe i średnie firmy (sektor mśp) chcą inwestować posiłkując się głównie środkami własnymi - wynika z cyklicznej ankiety Ministerstwa Gospodarki przeprowadzonej latem wśród grupy przedsiębiorstw.

"Wskaźnik prognozy inwestycji mierzący plany inwestycyjne przedsiębiorców w nadchodzącym półroczu, w pierwszej połowie 2012 roku wzrósł w porównaniu z półroczem poprzednim. Lepiej sytuację postrzegali właściciele mikroprzedsiębiorstw oraz firm małych, w grupie firm średnich wskaźnik natomiast był dużo niższy w półroczu poprzednim. Głównym źródłem finansowania nakładów inwestycyjnych były najczęściej środki własne przedsiębiorstw (71 proc. przypadków). 14 proc. ankietowanych finansowało inwestycje kredytem bankowym, podobna liczba przedsiębiorców wskazała na leasing" - napisano w opracowaniu ankiety.

REKLAMA

Źle natomiast sektor mśp ocenia politykę gospodarczą rządu.

"W porównaniu z półroczem poprzednim, w pierwszej połowie 2012 roku nastąpiło pogorszenie oceny polityki gospodarczej prowadzonej przez władze. Ponad połowa ankietowanych oceniła politykę rządu źle lub bardzo źle, z drugiej strony jedynie co dziesiąty przedsiębiorca pozytywnie ocenił prowadzoną politykę. Podobne oceny przedsiębiorcy formułowali wobec polityki prowadzonej przez władze samorządowe" - napisano.

Słabnący popyt, na który wskazują przedsiębiorcy, przekłada się na ich decyzje dotyczące zmian cen produkowanych towarów i usług.

"O ile jeszcze rok temu połowa ankietowanych zwiększyła w badanym półroczu ceny swoich produktów, to obecnie zaś była to tylko co trzecia firma. Rośnie natomiast udział firm, które nie zmieniają poziomu cen, lub też je obniżają. Połowa firm zamierzała pozostawić w drugiej połowie 2012 roku wysokość cen na poziomie z pierwszego półrocza, mniej niż co piąta planowała wzrost cen, ich obniżenie zaś co dziesiąta" - dodano.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sektor mśp niechętny jest również przyjęciu euro.

"Udział ankietowanych przedsiębiorców, którzy odpowiedzieli, że przyjęcie przez Polskę waluty euro w ciągu kilku najbliższych lat będzie miało negatywne skutki dla funkcjonowania ich biznesów, wyniósł 40 proc. Dwa razy mniej ankietowanych odpowiedziało, że skutki będą pozytywne. Liczba przedsiębiorców wskazujących na negatywne skutki była wyższa od tych którzy dostrzegali pozytywne aspekty we wszystkich grupach firm - zarówno mikro, małych, jak również średnich. 14 proc. ankietowanych odpowiedziało, że wprowadzenie euro nie wpłynie na funkcjonowanie ich firmy, zaś co czwartemu trudno było przewidzieć skutki" - napisano.

Ankietowani w nadchodzących miesiącach niechętnie będą zwiększać płace i zatrudnienie.

REKLAMA

"W drugiej połowie 2012 roku wynagrodzenia zatrudnionym pracownikom zamierzało zwiększyć jedynie 5 proc. przedsiębiorców (pół roku wcześniej było to 16 proc. firm). Dwie trzecie przedsiębiorców nie zamierzało zmienić wynagrodzeń, obniżkę planowało 5 proc.. Natomiast w co czwartym przypadku przedsiębiorcy nie byli w stanie określić, czy zmienią poziom płac" - napisano.

"Co dziesiąta ankietowana firma zamierzała zwiększyć zatrudnienie w drugiej połowie 2012 roku (w tym 8 proc. mikroprzedsiębiorstw, 15 proc. firm małych oraz 14 proc. średnich firm). Nieco mniej, bo 6 proc. przedsiębiorców planowało zmniejszyć zatrudnienie, zaś według 58 proc. nie powinno ono ulec zmianie w drugiej połowie 2012 roku. Co czwarty ankietowany nie potrafił określić, czy liczba pracujących ulegnie zmianie" - dodano.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA