REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe i średnie firmy chcą inwestować

REKLAMA

Małe i średnie firmy (sektor mśp) chcą inwestować posiłkując się głównie środkami własnymi - wynika z cyklicznej ankiety Ministerstwa Gospodarki przeprowadzonej latem wśród grupy przedsiębiorstw.

"Wskaźnik prognozy inwestycji mierzący plany inwestycyjne przedsiębiorców w nadchodzącym półroczu, w pierwszej połowie 2012 roku wzrósł w porównaniu z półroczem poprzednim. Lepiej sytuację postrzegali właściciele mikroprzedsiębiorstw oraz firm małych, w grupie firm średnich wskaźnik natomiast był dużo niższy w półroczu poprzednim. Głównym źródłem finansowania nakładów inwestycyjnych były najczęściej środki własne przedsiębiorstw (71 proc. przypadków). 14 proc. ankietowanych finansowało inwestycje kredytem bankowym, podobna liczba przedsiębiorców wskazała na leasing" - napisano w opracowaniu ankiety.

REKLAMA

Źle natomiast sektor mśp ocenia politykę gospodarczą rządu.

"W porównaniu z półroczem poprzednim, w pierwszej połowie 2012 roku nastąpiło pogorszenie oceny polityki gospodarczej prowadzonej przez władze. Ponad połowa ankietowanych oceniła politykę rządu źle lub bardzo źle, z drugiej strony jedynie co dziesiąty przedsiębiorca pozytywnie ocenił prowadzoną politykę. Podobne oceny przedsiębiorcy formułowali wobec polityki prowadzonej przez władze samorządowe" - napisano.

Słabnący popyt, na który wskazują przedsiębiorcy, przekłada się na ich decyzje dotyczące zmian cen produkowanych towarów i usług.

"O ile jeszcze rok temu połowa ankietowanych zwiększyła w badanym półroczu ceny swoich produktów, to obecnie zaś była to tylko co trzecia firma. Rośnie natomiast udział firm, które nie zmieniają poziomu cen, lub też je obniżają. Połowa firm zamierzała pozostawić w drugiej połowie 2012 roku wysokość cen na poziomie z pierwszego półrocza, mniej niż co piąta planowała wzrost cen, ich obniżenie zaś co dziesiąta" - dodano.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sektor mśp niechętny jest również przyjęciu euro.

"Udział ankietowanych przedsiębiorców, którzy odpowiedzieli, że przyjęcie przez Polskę waluty euro w ciągu kilku najbliższych lat będzie miało negatywne skutki dla funkcjonowania ich biznesów, wyniósł 40 proc. Dwa razy mniej ankietowanych odpowiedziało, że skutki będą pozytywne. Liczba przedsiębiorców wskazujących na negatywne skutki była wyższa od tych którzy dostrzegali pozytywne aspekty we wszystkich grupach firm - zarówno mikro, małych, jak również średnich. 14 proc. ankietowanych odpowiedziało, że wprowadzenie euro nie wpłynie na funkcjonowanie ich firmy, zaś co czwartemu trudno było przewidzieć skutki" - napisano.

Ankietowani w nadchodzących miesiącach niechętnie będą zwiększać płace i zatrudnienie.

REKLAMA

"W drugiej połowie 2012 roku wynagrodzenia zatrudnionym pracownikom zamierzało zwiększyć jedynie 5 proc. przedsiębiorców (pół roku wcześniej było to 16 proc. firm). Dwie trzecie przedsiębiorców nie zamierzało zmienić wynagrodzeń, obniżkę planowało 5 proc.. Natomiast w co czwartym przypadku przedsiębiorcy nie byli w stanie określić, czy zmienią poziom płac" - napisano.

"Co dziesiąta ankietowana firma zamierzała zwiększyć zatrudnienie w drugiej połowie 2012 roku (w tym 8 proc. mikroprzedsiębiorstw, 15 proc. firm małych oraz 14 proc. średnich firm). Nieco mniej, bo 6 proc. przedsiębiorców planowało zmniejszyć zatrudnienie, zaś według 58 proc. nie powinno ono ulec zmianie w drugiej połowie 2012 roku. Co czwarty ankietowany nie potrafił określić, czy liczba pracujących ulegnie zmianie" - dodano.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA