REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opolskie: 26 mln zł na niskooprocentowane pożyczki dla firm

REKLAMA

26 mln zł na niskooprocentowane pożyczki dla opolskich firm dostała Fundacja Rozwoju Śląska oraz Wspierania Inicjatyw Lokalnych. W poniedziałek umowę w tej sprawie podpisało z Fundacją Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki. Firmy mogą wnioskować nawet o 700 tys. zł.

Jak wyjaśnił dyrektor Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki (OCRG) Arkadiusz Tkocz z pożyczek mogą korzystać mikro, małe i średnie firmy z woj. opolskiego, bez względu na to jak długo działają na rynku. "Wymogi udzielania tych pożyczek są uproszczone. Przedsiębiorca nie musi mieć bardzo wielu zabezpieczeń i potężnej historii kredytowej jak w banku, by po te pieniądze sięgnąć" - zaznaczył Tkocz.

REKLAMA

REKLAMA

Prezes Fundacji Rozwoju Śląska oraz Wspierania Inicjatyw Lokalnych Arnold Czech dodał, że pożyczkę można wziąć na wszelkiego typu inwestycje gospodarcze - np. na remont czy zakup budynku dla firmy, maszyn, urządzeń biurowych. Mogą to być też pieniądze na środki obrotowe - np. zakup paliwa lub surowców. Decyzję o udzieleniu pożyczki Fundacja wydaje do 30 dni od złożenia wniosku. Pieniądze trzeba spłacić w 5 lat.

Oprocentowanie pożyczek udzielanych przez Fundację w ramach 26-milionowej puli wynosi 4,49 proc. w skali roku. Marża, w zależności m.in. od rodzaju zabezpieczeń czy tego, jak długo firma działa na rynku, może wynosić od 0,6 proc. do 10 proc. "Średnie oprocentowanie dla firm, które działają na rynku kilka lat, to u nas 6 do 7 procent" - dodała zastępca dyrektora Fundacji Helena Lellek. - "Na tak dobre warunki w bankach komercyjnych przedsiębiorcy nie mają szans".

Arnold Czech zapewnił, że zainteresowanie pożyczkami z Fundacji wśród przedsiębiorców jest duże. "Już w sierpniu, w ramach puli, której dotyczy podpisana w poniedziałek umowa, podpisaliśmy kilka umów pożyczek na łączną kwotę ponad 600 tys. zł" - powiedział Czech. - "Była taka możliwość prawna, więc nie blokowaliśmy pieniędzy firmom, które się o nie ubiegały".

Zdaniem Arnolda Czecha pożyczki są "bardziej rynkowe od dotacji". "Szacunek do pieniądza, który trzeba zwrócić, jest wśród przedsiębiorców wyższy. Wnioskodawcy biorą tyle, ile faktycznie potrzebują i efektywnie je wykorzystują" - skwitował Czech.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki Arkadiusz Tkocz dodał, że pożyczki udzielane przez Fundację mogą być dobrym źródłem finansowania inwestycji w okresie, gdy fundusze europejskie z konkursów kończą się.

Marszałek województwa opolskiego Józef Sebesta, obecny przy podpisaniu umowy między Fundacją a OCRG przypomniał, że w ramach wcześniejszych konkursów z Regionalnego Programu Operacyjnego Fundacja Rozwoju Śląska oraz Wspierania Inicjatyw Lokalnych otrzymywała już dwa razy pieniądze na pożyczki dla opolskich firm: w 2009 r. 23 mln zł i w 2010 r. - 20 mln zł.

"Te pieniądze zostały rozdysponowane tak sprawnie, że obecnie wydawane są znów w formie pożyczek już w +drugim obiegu+ i dalej +pracują+" - zaznaczył Józef Sebesta.

REKLAMA

Pieniądze przekazane w poniedziałek umową dla Fundacji na sfinansowanie pożyczek pochodzą z Krajowej Rezerwy Wykonania przyznanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, czyli dodatkowej puli pieniędzy, które Opolszczyzna dostała za dobre gospodarowanie funduszami unijnymi.

Fundacja Rozwoju Śląska oraz Wspierania Inicjatyw Lokalnych działa 20 lat. Głównym celem jej utworzenia było powołanie jednej instytucji, która miała być odpowiedzialna za właściwe wydatkowanie pieniędzy od rządu niemieckiego przeznaczonych na wspieranie mniejszości niemieckiej i jej otoczenia w Polsce. Od 19 lat zajmuje się też udzielaniem pożyczek. W 2011 r. udzieliła 322 pożyczek wartości ok. 38 mln zł. Średnia wartość pożyczki to ok. 100 tys. zł. Fundacja zatrudnia ok. 30 osób.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    REKLAMA

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    REKLAMA

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    REKLAMA