REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opolskie: 26 mln zł na niskooprocentowane pożyczki dla firm

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

26 mln zł na niskooprocentowane pożyczki dla opolskich firm dostała Fundacja Rozwoju Śląska oraz Wspierania Inicjatyw Lokalnych. W poniedziałek umowę w tej sprawie podpisało z Fundacją Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki. Firmy mogą wnioskować nawet o 700 tys. zł.

Jak wyjaśnił dyrektor Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki (OCRG) Arkadiusz Tkocz z pożyczek mogą korzystać mikro, małe i średnie firmy z woj. opolskiego, bez względu na to jak długo działają na rynku. "Wymogi udzielania tych pożyczek są uproszczone. Przedsiębiorca nie musi mieć bardzo wielu zabezpieczeń i potężnej historii kredytowej jak w banku, by po te pieniądze sięgnąć" - zaznaczył Tkocz.

REKLAMA

REKLAMA

Prezes Fundacji Rozwoju Śląska oraz Wspierania Inicjatyw Lokalnych Arnold Czech dodał, że pożyczkę można wziąć na wszelkiego typu inwestycje gospodarcze - np. na remont czy zakup budynku dla firmy, maszyn, urządzeń biurowych. Mogą to być też pieniądze na środki obrotowe - np. zakup paliwa lub surowców. Decyzję o udzieleniu pożyczki Fundacja wydaje do 30 dni od złożenia wniosku. Pieniądze trzeba spłacić w 5 lat.

Oprocentowanie pożyczek udzielanych przez Fundację w ramach 26-milionowej puli wynosi 4,49 proc. w skali roku. Marża, w zależności m.in. od rodzaju zabezpieczeń czy tego, jak długo firma działa na rynku, może wynosić od 0,6 proc. do 10 proc. "Średnie oprocentowanie dla firm, które działają na rynku kilka lat, to u nas 6 do 7 procent" - dodała zastępca dyrektora Fundacji Helena Lellek. - "Na tak dobre warunki w bankach komercyjnych przedsiębiorcy nie mają szans".

Arnold Czech zapewnił, że zainteresowanie pożyczkami z Fundacji wśród przedsiębiorców jest duże. "Już w sierpniu, w ramach puli, której dotyczy podpisana w poniedziałek umowa, podpisaliśmy kilka umów pożyczek na łączną kwotę ponad 600 tys. zł" - powiedział Czech. - "Była taka możliwość prawna, więc nie blokowaliśmy pieniędzy firmom, które się o nie ubiegały".

Zdaniem Arnolda Czecha pożyczki są "bardziej rynkowe od dotacji". "Szacunek do pieniądza, który trzeba zwrócić, jest wśród przedsiębiorców wyższy. Wnioskodawcy biorą tyle, ile faktycznie potrzebują i efektywnie je wykorzystują" - skwitował Czech.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki Arkadiusz Tkocz dodał, że pożyczki udzielane przez Fundację mogą być dobrym źródłem finansowania inwestycji w okresie, gdy fundusze europejskie z konkursów kończą się.

Marszałek województwa opolskiego Józef Sebesta, obecny przy podpisaniu umowy między Fundacją a OCRG przypomniał, że w ramach wcześniejszych konkursów z Regionalnego Programu Operacyjnego Fundacja Rozwoju Śląska oraz Wspierania Inicjatyw Lokalnych otrzymywała już dwa razy pieniądze na pożyczki dla opolskich firm: w 2009 r. 23 mln zł i w 2010 r. - 20 mln zł.

"Te pieniądze zostały rozdysponowane tak sprawnie, że obecnie wydawane są znów w formie pożyczek już w +drugim obiegu+ i dalej +pracują+" - zaznaczył Józef Sebesta.

REKLAMA

Pieniądze przekazane w poniedziałek umową dla Fundacji na sfinansowanie pożyczek pochodzą z Krajowej Rezerwy Wykonania przyznanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, czyli dodatkowej puli pieniędzy, które Opolszczyzna dostała za dobre gospodarowanie funduszami unijnymi.

Fundacja Rozwoju Śląska oraz Wspierania Inicjatyw Lokalnych działa 20 lat. Głównym celem jej utworzenia było powołanie jednej instytucji, która miała być odpowiedzialna za właściwe wydatkowanie pieniędzy od rządu niemieckiego przeznaczonych na wspieranie mniejszości niemieckiej i jej otoczenia w Polsce. Od 19 lat zajmuje się też udzielaniem pożyczek. W 2011 r. udzieliła 322 pożyczek wartości ok. 38 mln zł. Średnia wartość pożyczki to ok. 100 tys. zł. Fundacja zatrudnia ok. 30 osób.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA