REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy marnują papier za 200 mln zł rocznie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nie musisz, nie drukuj – zachęcają pomysłodawcy akcji "No printing Day", która odbędzie się w pierwszy piątek października. Inicjatywa ma zachęcić do racjonalnego i świadomego wykorzystywania papieru. Szacuje się, że średnio co ósma strona drukowana w firmie jest marnowana. – W przełożeniu na finanse oznacza to stratę w skali roku ok. 200 mln zł wydawanych na papier – mówi Jerzy Kalinowski, partner w firmie doradczej KPMG, która jest inicjatorem Dnia bez drukowania w Polsce.

Skala wykorzystywania papieru w Polsce, przede wszystkim przez przedsiębiorstwa, jest ogromna. Z raportu KPMG wynika, że firmy zużywają ponad 11 milionów ryz papieru A4 miesięcznie. Rocznie daje to około 68 miliardów "zadrukowanych" kartek.

REKLAMA

REKLAMA

Można więc przyjąć, że przeciętna firma wykorzystuje miesięcznie 1,3 ryzy papieru, czyli ponad 650 kartek. Prym wiodą duże korporacje, zatrudniające ponad 250 pracowników. Każdy z nich, co miesiąc zużywa średnio 200 kartek papieru A4.

 - Ankietowani przedsiębiorcy powiedzieli, że co ósma strona drukowana jest marnowana - zwraca uwagę w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jerzy Kalinowski z KPMG.  - Gdybyśmy ten papier marnowany w skali roku ułożyli kartka za kartką, to byśmy cztery razy pokonali drogę z Ziemi na Księżyc.

A to przekłada się nie tylko na miliony wycinanych drzew, ale również na określone koszty

REKLAMA

 - Co najmniej 150-200 mln zł wydawanych na papier jest źle wykorzystywanych - mówi przedstawiciel KPMG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To niemało, szczególnie w kontekście spowolnienia gospodarczego, z którym będą musieli zmagać się polscy przedsiębiorcy. Jak wynika z raportu KPMG, ponad połowa z nich w ogóle nie monitoruje kosztów wydruku dokumentów.

Ponad połowa ankietowanych przez KPMG firm (54 proc.) drukuje dokumenty jednostronnie. Często wydruki są niepotrzebnie, do czego przyznaje się 45 proc. respondentów. Wymogi administracyjne w 48 proc. są przyczyną marnowania wydruków.

 - Rok temu była dyskusja, czy faktury elektroniczne mają znaczenie podatkowe, czy nie - przypomina Jerzy Kalinowski z KPMG. - Rozwiązanie tej kwestii pozwoli przekonać wszystkich, żeby jak najmniej papieru produkować codziennie.

Adresatem Dnia bez drukowania są zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby prywatne, które na co dzień korzystają z  drukarek.

 - Chcemy zachęcić każdego, żeby w dniu akcji, która będzie zawsze planowana w pierwszy piątek października nie korzystać z drukarek. De facto mówimy: wyłączcie tego dnia drukarki - mówi Jerzy Kalinowski z KPMG.

Pomysłodawcy Dnia bez drukowania proponują, by 5 października każdy z uczestników akcji ograniczył do niezbędnego minimum użycie drukarek. Chodzi przede wszystkim o propagowanie zachowań proekologicznych.

 - Wszyscy mówimy o ekologii, ale jak spojrzymy na takie działania codzienne, to nie wykorzystujemy prostych mechanizmów np. dla oszczędzania papieru: ani nie drukujemy dwustronnie, ani nie zastanawiamy się, czy kopia wydrukowana jest w rzeczywistości potrzebna, ani też nie zostawiamy drukarek w takim trybie, żeby ten papier lepiej wykorzystać. Nie ma takich rozwiązań, które by systemowo skłaniały nas do tego, żeby rzadziej korzystać z drukarki  - mówi Jerzy Kalinowski.

Pomysłodawcy akcji No printing Day zapewniają, że ograniczenie marnotrawstwa papieru w firmach pozwoli uratować ok. 38 tysięcy drzew miesięcznie. Aby zwiększyć wpływ inicjatywy na środowisko, KPMG planuje posadzić drzewa. Będzie ich tym więcej, im więcej osób i przedsiębiorstw zgłosi się do akcji.




 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA