REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na razie bez ostrzeżeń obrazkowych na papierosach

REKLAMA

Minister zdrowia zdecydował, że na razie nie wejdzie w życie rozporządzenie wprowadzające od marca 2013 r. ostrzeżenia obrazkowe na paczkach papierosów, ponieważ Komisja Europejska nie ma nowego katalogu tych obrazków. Organizacje pozarządowe krytykują decyzję ministra.

Według projektu rozporządzenia, które miało wejść w życie w marcu tego roku, ostrzeżenia obrazkowe miały pojawić się na paczkach papierosów od marca 2013 r.

REKLAMA

"Komisja Europejska nie zakończyła prac nad ostatecznym kształtem ostrzeżeń łączących nowe teksty z ilustracjami graficznymi i w chwili obecnej nie jest jeszcze znany termin zatwierdzenia biblioteki nowych, ilustrowanych obrazami ostrzeżeń" - poinformowała PAP rzeczniczka prasowa resortu Agnieszka Gołąbek.

Podkreśliła, że minister zdrowia zdecydował, że do czasu opracowania przez KE takiego katalogu ostrzeżeń obrazkowych będą obowiązywały dotychczasowe przepisy.

REKLAMA

"Jeżeli minister zdrowia podpisałby teraz projekt rozporządzenia, to po niedługim czasie, gdy Komisja Europejska przyjmie nowy katalog ostrzeżeń, wskazana byłaby kolejna nowelizacja. W przypadku takiego aktu prawnego jak rozporządzenie, wymagałoby to kolejnych uzgodnień i konsultacji społecznych" - wyjaśniła Gołąbek. Zapewniła, że gdy pojawi się nowy unijny katalog ostrzeżeń, wówczas minister zdecyduje o wejściu w życie uzgodnionego projektu.

Stowarzyszenie Manko i Polskie Towarzystwo Programów Zdrowotnych - organizacje pozarządowe działające na rzecz ograniczania używania tytoniu - w informacji przesłanej podkreśliły, że "decyzja Ministerstwa Zdrowia jest zupełnie nieuzasadniona i niezrozumiała".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak przypomniały, projekt rozporządzenia, które miało na celu wprowadzenie na paczkach papierosów ostrzeżeń obrazkowych, był przygotowany i zatwierdzony podczas konsultacji społecznych oraz konferencji uzgodnieniowej jeszcze w ubiegłym roku. "Zyskał ogromne społeczne poparcie, zdobywając nawet akceptację przemysłu tytoniowego" - napisali przedstawiciele organizacji.

W ich ocenie "wprowadzenie ostrzeżeń obrazkowych na paczkach papierosów to międzynarodowy standard, ograniczający liczbę osób umierających rokrocznie z powodu chorób odtytoniowych".

REKLAMA

Jak powiedziała Dominika Kawalec ze stowarzyszenia Manko, zwlekanie z podpisaniem rozporządzenia może doprowadzić do znacznego opóźnienia we wprowadzeniu ostrzeżeń obrazkowych na paczkach papierosów. "Nie wiadomo, kiedy Komisja Europejska przygotuje nowy katalog ostrzeżeń obrazkowych, ponieważ cały czas pojawiają się nowe pomysły w tym zakresie" - mówiła. Jak dodała, minister zdrowia mógłby już podpisać przygotowane rozporządzenie i obowiązywałby obecny unijny katalog ostrzeżeń obrazkowych.

W uzasadnieniu projektu rozporządzenia czytamy, że obecne ostrzeżenia tekstowe występują na opakowaniach wyrobów tytoniowych od 6 lat. "Upływ czasu powoduje, że stają się one elementem tła, które nie przyciąga uwagi konsumentów, a zainteresowanie i skupienie uwagi adresata komunikatu jest warunkiem jego percepcji" - przekonuje MZ. Dlatego postanowiono zastąpić dotychczasowe ostrzeżenia nowymi, połączonymi z ilustracjami.

Umieszczanie tekstowych ostrzeżeń na opakowaniach wyrobów tytoniowych jest obowiązkowe w Polsce od 1986 r. W 1995 r. zwiększono rozmiar ostrzeżeń tak, aby zajmowały 30 proc. powierzchni paczki, a w 2004 r. ostrzeżenia dostosowano do wymogów Unii Europejskiej. Przepisy, które wymagają umieszczania dużych obrazkowych ostrzeżeń zdrowotnych na paczkach papierosów, obowiązują już w wielu krajach.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA