REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany ostrzeżeń na papierosach mogą kosztować handel 200 mln zł

REKLAMA

Jeżeli zmiany dotyczące nowych ostrzeżeń o szkodliwości palenia umieszczanych na paczkach papierosów nie będą miały co najmniej rocznego vacatio legis, handel może stracić 200 mln zł - ostrzega Polska Izba Handlu.

Dyrektor Generalny Polskiej Izby Handlu Maciej Ptaszyński powiedział podczas konferencji prasowej, że zgodnie z decyzjami UE ostrzeżenia tekstowe na paczkach papierosów mają zostać zmienione na obrazkowe. Wskazał, że niektóre państwa już wprowadziły zmiany.

REKLAMA

"To decyzja na poziomie państwa, może ono przyjąć takie rozwiązanie, ale nie musi. Polska takie rozwiązanie zdecydowała się przyjąć i w tym momencie pojawiły się schody, bo wymiana opakowań jest procesem bardzo złożonym" - powiedział dyrektor PIH.

REKLAMA

Wyjaśnił, że z badań PIH wynika, że paczka papierosów pozostaje w sprzedaży około roku, a do tego dochodzą kwestie dostosowania produkcji opakowań do nowych wymogów. Cały ten proces trwa od półtora roku do dwóch lat - powiedział Ptaszyński.

Dodał, że w ubiegłym roku minister zdrowia zdecydował w projekcie rozporządzenia, że zmiany wejdą w życie wraz z wymianą znaków akcyzy, czyli 1 marca 2013 r. Według handlowców termin ten wydawał się "całkiem sensowny", ale przez pół roku minister rozporządzenia nie podpisał.

Jego zdaniem, jeżeli rozporządzenie weszłoby w życie zgodnie z założonym planem, handlowcom nie uda się sprzedać papierosów z ostrzeżeniami tekstowymi i będą musieli je zniszczyć na własny koszt. "Może to kosztować detalistów ok. 200 mln zł" - powiedział Ptaszyński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaznaczył, że Izba proponuje, by przesunąć datę wejścia w życie zmian na 1 marca 2014 r., albo wydłużyć okres przejściowy do czasu, aż zaczną obowiązywać najnowsze rozporządzenia unijne, które przewidują, że w 2016 r. nastąpi kolejna zmiana wyglądu paczek papierosów.

"Mamy nadzieję, że rozsądek zwycięży i nowe ostrzeżenia będą wprowadzane w taki sposób, żeby handel mógł dostosować swoje zasoby do realnie uzgodnionych terminów" - powiedział.

REKLAMA

Zwrócił też uwagę na założenia unijnej tzw. dyrektywy tytoniowej, która ma ujednolicić opakowania papierosów (mają z nich zniknąć loga i grafiki charakterystyczne dla marek) zakazać ekspozycji w punktach handlowych oraz wprowadzić zakaz stosowania określonych dodatków do wyrobów tytoniowych.

Według PIH nowe wymogi mogą wiązać się z dużymi kosztami dla sklepów i zdezorganizować ich prace, a zakaz dotyczący dodatków może prowadzić do tego, że nie będzie można produkować np. papierosów mentolowych. To wszystko - według PIH - może prowadzić do wzrostu przemytu papierosów spoza UE.

Przewodniczący Komitetu Handlu przy Krajowej Izbie Gospodarczej powiedział, że dyrektywa uderzy nie tylko w handel, ale także w ponad 14 tys. gospodarstw rolnych, które produkują tytoń. Wskazał, że polski tytoń nie nadaje się do produkcji bez jego ulepszenia.

Podczas konferencji poruszono także temat wprowadzenia zmian związanych z Europejskim Planem Przeciwdziałania Szkodliwemu Spożyciu Napojów Alkoholowych na lata 2012-2020.

Maciej Kraszewski z PIH powiedział, że Plan został przyjęty przez WHO we wrześniu ub.r. roku przez aklamację, a polski resort zdrowia nie zgłaszał wobec niego sprzeciwu.

Plan przewiduje ograniczenie dostępu do alkoholu poprzez restrykcje fiskalne (wzrost akcyzy, wprowadzenie ceny minimalnej itp.) i ograniczenia w handlu alkoholem (zaostrzenie polityki licencyjnej, wyprowadzenie sklepów z alkoholem na obrzeża miast).

"To swego rodzaju zobowiązanie. Z naszego doświadczenia wynika, że jest duże prawdopodobieństwo, iż Plan przełoży się na dyrektywy unijne" - powiedział. Jego zdaniem resort zdrowie pracuje już nad wprowadzeniem zmian.

Kraszewski uważa, że zaproponowane przez WHO zmiany mogą jednak nie odnieść pożądanych skutków "natomiast z pewnością stanowią ogromne zagrożenie dla handlu i gospodarki". Wskazał, że wzrost podatków na napoje alkoholowe spowoduje wzrost szarej strefy w produkcji alkoholu i większy przemyt. Z kolei ograniczenie liczby sklepów z alkoholem i godzin ich otwarcia oraz zamknięcie punktów sprzedaży w centrach miast zachęci do nielegalnego handlu alkoholem.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA