REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Śląscy przedsiębiorcy uczyli się, jak zmieniać firmę

REKLAMA

Skuteczna zmiana w firmie wymaga włączenia w nią załogi i przekonania jej do korzyści płynących ze zmian - wskazują eksperci. Śląscy przedsiębiorcy i menedżerowie, w ramach unijnego projektu, uczyli się, jak skutecznie zmieniać firmę.

Dobiegający końca projekt "Liderzy zmian - cykl spotkań informacyjnych dla firm w okresie zmian" realizowała Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego (GARR) w Katowicach. Jego częścią była debata "Zmiany w firmie z ludzką twarzą", z udziałem m.in. minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt "Liderzy zmian" adresowany był do kadry menedżerskiej i właścicieli śląskich firm. 33 uczestników, na co dzień stojących na czele firm, przez kilkanaście miesięcy korzystało z wiedzy i doświadczeń ekspertów, przedstawiających możliwości szkoleń i doradztwa, zarówno dla kadry zarządzającej, jak i pracowników.

"Zakończyliśmy półtoraroczny cykl spotkań informacyjnych dla firm w okresie zmian (). Uczestnicy dostrzegli, po jak wiele narzędzi w postaci szkoleń czy projektów dofinansowanych ze środków unijnych mogą sięgać, na co wcześniej nie zwracali uwagi" - podsumowała realizację przedsięwzięcia Ilona Waluga-Burek z GARR.

Podczas debaty dyskutowano m.in. o roli pracowników w procesie zmian w firmie, rodzinnych i korporacyjnych sposobach zarządzania oraz o powodach, dla których partnerska relacja szefa z pracownikiem może okazać się skuteczniejsza niż metoda kija i marchewki.

Prezes GARR Bożena Rojewska oceniła, że świadomość możliwości korzystania z profesjonalnego doradztwa jest w firmach coraz większa - także dzięki temu i podobnym projektom, współfinansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

"Przejście od postawy 'wiem najlepiej' do 'wiem, że nie wiem', a w końcu 'chcę się dowiedzieć, więc poradzę się eksperta', zależy od poziomu uświadomienia, który rośnie dzięki takim projektom. Jeśli w jakimś obszarze nie mamy pewności co będzie najlepsze dla naszej działalności, skorzystajmy z doradztwa" - wskazała Rojewska.

Doradca w zakresie zarządzania strategicznego w firmach Luk Palmen ocenił, że każde przedsiębiorstwo, które chce się rozwijać i wzmacniać swoją pozycję na rynku, musi być otwarte na zmiany.

"Jeśli chcemy dobrze wprowadzić daną zmianę, musimy w ten proces włączyć pracowników i ukazać im korzyści płynące ze zmian. Co więcej, powinniśmy wykorzystać ich potencjał, co w wybranych przypadkach oznacza inwestowanie w rozwój kadry" - przekonywał Palmen.

Zdaniem prof. Andrzeja Blikle - szefa legendarnej rodzinnej firmy, a zarazem eksperta z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi - szef powinien nawiązywać z pracownikiem relację partnerską, odstępując od metody kija i marchewki.

"Nie jest to łatwe zadanie, ale skuteczniejsze z punktu widzenia rozwoju firmy. To trochę tak, jak z pilotowaniem samolotu i pieszą wyprawą. Samolotem jest na pewno trudniej sterować niż iść na nogach. Ale jak daleko możemy dojść pieszo? Ponadto zarządzanie metodą kija i marchewki niesie dodatkowe ryzyko. To narzędzie obosieczne" - tłumaczył prof. Blikle.

Dodał, że dużą rolę spełniają programy uświadamiające kadrę zarządzającą w tym zakresie. "Zarządzający firmą musi przede wszystkim chcieć współpracować ze swoim personelem, ale musi też wiedzieć, jak to robić. Niezbędna w tej sytuacji wiedza nie jest powszechna - nie uczymy się jej w szkole ani w ramach typowych programów nauczania na studiach. Zdobywa się ją w codziennej pracy, odpowiedzialnie kierując zespołem ludzi" - uważa profesor.

Jego zdaniem przedsiębiorca zrobi duży krok naprzód uświadamiając sobie, że dotychczas taki model nie obowiązywał w jego firmie i należy to zmienić.

Poniedziałkowa debata w Katowicach otworzyła cykl dwudziestu spotkań z okazji obchodzonego w tym roku 20-lecia Górnośląskiej Agencji Rozwoju Regionalnego.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA