REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Śląscy przedsiębiorcy uczyli się, jak zmieniać firmę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Skuteczna zmiana w firmie wymaga włączenia w nią załogi i przekonania jej do korzyści płynących ze zmian - wskazują eksperci. Śląscy przedsiębiorcy i menedżerowie, w ramach unijnego projektu, uczyli się, jak skutecznie zmieniać firmę.

Dobiegający końca projekt "Liderzy zmian - cykl spotkań informacyjnych dla firm w okresie zmian" realizowała Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego (GARR) w Katowicach. Jego częścią była debata "Zmiany w firmie z ludzką twarzą", z udziałem m.in. minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt "Liderzy zmian" adresowany był do kadry menedżerskiej i właścicieli śląskich firm. 33 uczestników, na co dzień stojących na czele firm, przez kilkanaście miesięcy korzystało z wiedzy i doświadczeń ekspertów, przedstawiających możliwości szkoleń i doradztwa, zarówno dla kadry zarządzającej, jak i pracowników.

"Zakończyliśmy półtoraroczny cykl spotkań informacyjnych dla firm w okresie zmian (). Uczestnicy dostrzegli, po jak wiele narzędzi w postaci szkoleń czy projektów dofinansowanych ze środków unijnych mogą sięgać, na co wcześniej nie zwracali uwagi" - podsumowała realizację przedsięwzięcia Ilona Waluga-Burek z GARR.

Podczas debaty dyskutowano m.in. o roli pracowników w procesie zmian w firmie, rodzinnych i korporacyjnych sposobach zarządzania oraz o powodach, dla których partnerska relacja szefa z pracownikiem może okazać się skuteczniejsza niż metoda kija i marchewki.

REKLAMA

Prezes GARR Bożena Rojewska oceniła, że świadomość możliwości korzystania z profesjonalnego doradztwa jest w firmach coraz większa - także dzięki temu i podobnym projektom, współfinansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Przejście od postawy 'wiem najlepiej' do 'wiem, że nie wiem', a w końcu 'chcę się dowiedzieć, więc poradzę się eksperta', zależy od poziomu uświadomienia, który rośnie dzięki takim projektom. Jeśli w jakimś obszarze nie mamy pewności co będzie najlepsze dla naszej działalności, skorzystajmy z doradztwa" - wskazała Rojewska.

Doradca w zakresie zarządzania strategicznego w firmach Luk Palmen ocenił, że każde przedsiębiorstwo, które chce się rozwijać i wzmacniać swoją pozycję na rynku, musi być otwarte na zmiany.

"Jeśli chcemy dobrze wprowadzić daną zmianę, musimy w ten proces włączyć pracowników i ukazać im korzyści płynące ze zmian. Co więcej, powinniśmy wykorzystać ich potencjał, co w wybranych przypadkach oznacza inwestowanie w rozwój kadry" - przekonywał Palmen.

Zdaniem prof. Andrzeja Blikle - szefa legendarnej rodzinnej firmy, a zarazem eksperta z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi - szef powinien nawiązywać z pracownikiem relację partnerską, odstępując od metody kija i marchewki.

"Nie jest to łatwe zadanie, ale skuteczniejsze z punktu widzenia rozwoju firmy. To trochę tak, jak z pilotowaniem samolotu i pieszą wyprawą. Samolotem jest na pewno trudniej sterować niż iść na nogach. Ale jak daleko możemy dojść pieszo? Ponadto zarządzanie metodą kija i marchewki niesie dodatkowe ryzyko. To narzędzie obosieczne" - tłumaczył prof. Blikle.

Dodał, że dużą rolę spełniają programy uświadamiające kadrę zarządzającą w tym zakresie. "Zarządzający firmą musi przede wszystkim chcieć współpracować ze swoim personelem, ale musi też wiedzieć, jak to robić. Niezbędna w tej sytuacji wiedza nie jest powszechna - nie uczymy się jej w szkole ani w ramach typowych programów nauczania na studiach. Zdobywa się ją w codziennej pracy, odpowiedzialnie kierując zespołem ludzi" - uważa profesor.

Jego zdaniem przedsiębiorca zrobi duży krok naprzód uświadamiając sobie, że dotychczas taki model nie obowiązywał w jego firmie i należy to zmienić.

Poniedziałkowa debata w Katowicach otworzyła cykl dwudziestu spotkań z okazji obchodzonego w tym roku 20-lecia Górnośląskiej Agencji Rozwoju Regionalnego.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA