REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy narzekają na krótkie vacatio legis

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zdarza się, że z powodu krótkiego vacatio legis podatnicy mają mało czasu, by przygotować się do zmian - uważają eksperci. Dają przykład ostatniej podwyżki akcyzy na olej napędowy, która weszła w życie 1 stycznia br., a została ogłoszona 30 grudnia 2011 r.

Zdaniem ekspertów przykład wzrostu akcyzy nie jest odosobniony.

REKLAMA

Marta Szafarowska, partner w spółce doradztwa podatkowego MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy tłumaczy, że każda zmiana podatkowa powinna być uchwalona i opublikowana z odpowiednim wyprzedzeniem, aby podatnicy mieli czas się do niej przygotować. Wskazała, że np. zmiany dotyczące PIT, które wchodzą w życie 1 stycznia powinny być opublikowane do końca listopada roku poprzedzającego.

REKLAMA

"W przypadku pozostałych podatków termin, który nie budzi wątpliwości, co do zgodności z Konstytucją, to co najmniej dwa tygodnie. W przeciwnym razie możemy mówić o niebezpieczeństwie naruszenia konstytucyjnej zasady państwa prawa" - uważa Szafarowska.

Jej zdaniem podatnicy co prawda wiedzieli z mediów, że akcyza wzrośnie od 1 stycznia 2012 r., jednak dopóki nowelizacja nie jest opublikowana przyjmuje się, że zmiany nie ma. "Nie powinno dochodzić do tego typu sytuacji. To nie świadczy o dbałości o interesy podatników" - powiedziała.

Dodała, że przykład akcyzy nie jest pierwszym tego typu przypadkiem. Wskazała, że np. największa w naszej historii nowelizacja ustawy o VAT, która weszła w życie 1 maja 2004 r. wraz z przystąpieniem Polski do UE, została opublikowana pod koniec kwietnia 2004 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konstytucjonalista z Uniwersytetu Warszawskiego prof. Piotr Winczorek uważa, że podwyżkę akcyzy można by nawet zaskarżyć do Trybunału Konstytucyjnego. "Co prawda stało się zadość zasadzie, że zmiany podatkowe powinny wchodzić w życie 1 stycznia, a nie w trakcie roku, ale jeżeli ktoś bardzo będzie chciał, może zaskarżyć ustawę do Trybunału Konstytucyjnego" - powiedział.

REKLAMA

Także zdaniem eksperta Pracodawców RP Piotra Rogowieckiego przypadki zbyt krótkiego vacatio legis zdarzają się za często. "Niestety ustawodawca niewłaściwie korzysta z tego instrumentu albo nie korzysta z niego wcale" - powiedział PAP Rogowiecki.

Ekspert zwrócił uwagę na planowane przez resort finansów wprowadzenie podatku od kopalin. Według niego KGHM, który ma być płatnikiem tego podatku, będzie musiał odpowiednio przygotować się do zmian, m.in. wdrożyć nowe procedury obliczania podatku, w związku z tym vacatio legis powinno wynieść co najmniej pół roku. Tymczasem ministerstwo finansów planuje, że zmiana zacznie obowiązywać od 1 marca 2012 r. Zastrzeżenia wobec tego terminu ma Rządowe Centrum Legislacji.

Według Rogowieckiego innym przykładem jest nowelizacja ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, która weszła w życie 1 stycznia 2012 r. Zgodnie z nią gminy przejmą od przedsiębiorstw gospodarowanie śmieciami na ich terenie. Co prawda nowela została opublikowana pod koniec lipca 2011 r., ale - zdaniem eksperta - firmy powinny mieć więcej czasu na przygotowanie się do nich.

"Rząd nie zachowuje zdrowego rozsądku, jeśli chodzi o vacatio legis i nie ma sygnałów, które świadczyłyby o tym, że zamierza to zmienić" - podsumował Rogowiecki.

Zgodnie z ustawą o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, ustawodawca powinien zapewnić co najmniej 14-dniowy termin vacatio legis między ogłoszeniem ustawy a dniem, kiedy zaczyna ona obowiązywać. Ustawa pozwala, by "w uzasadnionych przypadkach" zmiany wchodziły w życie w terminie krótszym niż 14 dni. Ustawa mówi, że jeżeli ważny interes państwa wymaga natychmiastowego wejścia w życie danego przepisu i zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie, dniem wejścia w życie może być dzień ogłoszenia zmiany.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA