REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy potrzebują ułatwień i zmiany prawa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy czekają na kolejny pakiet zmian, który ułatwi im działalność gospodarczą, ponadto zwracają uwagę, że przeszkadza im nieprzyjazny system podatkowy i wzrost pozapłacowych kosztów pracy - wynika z badania przeprowadzonego przez PKPP Lewiatan.

Podczas konferencji prasowej przedstawiciele Lewiatana omówili wyniki najnowszych badań przeprowadzonych wśród małych i średnich firm.

REKLAMA

Z badania wynika, że warunki zewnętrzne dla biznesu pogarszają się, a przedsiębiorcy wskazują na poważne bariery w prowadzeniu działalności gospodarczej, np. zbyt wysokie podatki oraz za wysokie pozapłacowe koszty pracy.

REKLAMA

Według ekspertów sytuację pogarsza fakt, że prawdopodobnie od lutego 2012 r. wzrośnie składka rentowa płacona przez pracodawców z 4,5 proc., do 6,5 proc. Z ich wyliczeń wynika, że ma to dać budżetowi państwa w 2012 roku 6-7 mld zł, co oznacza, że o taką kwotę wzrosną koszty przedsiębiorstw, a w efekcie zmniejszy się ich zysk, ewentualnie pogłębi strata. Według ekspertów jest to istotne zagrożenie dla działalności firm, szczególnie dla tych małych i średnich.

Główna ekonomistka PKPP Lewiatan dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek podkreśliła, że z badania Lewiatana wynika, że procedury administracyjne są wciąż komplikowane, a nie upraszczane, co zwiększa koszty dla przedsiębiorstw.

Wymieniła też inne bariery. "Dostęp do środków unijnych jest ciągle utrudniony i niezbyt dobrze ukierunkowany, a dodatkowo małe i średnie przedsiębiorstwa muszą radzić sobie w warunkach dużej szarej strefy, która zaburza konkurencję na rynku" - wyliczyła na konferencji "Słabe i mocne strony sektora MSP w Polsce".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W 2008 r. 52 proc. małych i średnich przedsiębiorstw wskazywało na cenę jako czynnik decydujący o ich pozycji konkurencyjnej na rynku, a niespełna 27 proc. na jakość towarów i usług. Tegoroczne badania pokazują zdecydowane odwrócenie priorytetów. Obecnie 43,3 proc. buduje swoją pozycję konkurencyjną w oparciu o jakość produktów i usług, a 15,4 proc. stawia na cenę.

Zdaniem przewodniczącego sejmowej Komisji Skarbu Państwa Adama Szejnfelda (PO) mocną stroną polskich przedsiębiorstw jest umiejętność radzenia sobie w trudnych czasach. Dodał, że "mocną stroną polskich małych i średnich firm jest też zmiana filozofii biznesowej, czyli to że większą wagę zaczynają przywiązywać do jakości, a nie do ceny". "Słabą stroną polskich firm są obawy przed wchodzeniem na inne rynki, zwłaszcza unijne" - powiedział PAP Szejnfeld.

Badanie zostało przygotowane przez PKPP Lewiatan w ramach projektu "Monitoring kondycji sektora MSP w latach 2010-2012", które było współfinansowane ze środków unijnych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a zrealizowane przez CBOS (15-19 sierpnia 2011 r.) na ogólnopolskiej próbie ponad 1500 aktywnych przedsiębiorstw prywatnych.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA