Firmy potrzebują ułatwień i zmiany prawa
REKLAMA
Podczas konferencji prasowej przedstawiciele Lewiatana omówili wyniki najnowszych badań przeprowadzonych wśród małych i średnich firm.
REKLAMA
Z badania wynika, że warunki zewnętrzne dla biznesu pogarszają się, a przedsiębiorcy wskazują na poważne bariery w prowadzeniu działalności gospodarczej, np. zbyt wysokie podatki oraz za wysokie pozapłacowe koszty pracy.
REKLAMA
Według ekspertów sytuację pogarsza fakt, że prawdopodobnie od lutego 2012 r. wzrośnie składka rentowa płacona przez pracodawców z 4,5 proc., do 6,5 proc. Z ich wyliczeń wynika, że ma to dać budżetowi państwa w 2012 roku 6-7 mld zł, co oznacza, że o taką kwotę wzrosną koszty przedsiębiorstw, a w efekcie zmniejszy się ich zysk, ewentualnie pogłębi strata. Według ekspertów jest to istotne zagrożenie dla działalności firm, szczególnie dla tych małych i średnich.
Główna ekonomistka PKPP Lewiatan dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek podkreśliła, że z badania Lewiatana wynika, że procedury administracyjne są wciąż komplikowane, a nie upraszczane, co zwiększa koszty dla przedsiębiorstw.
Wymieniła też inne bariery. "Dostęp do środków unijnych jest ciągle utrudniony i niezbyt dobrze ukierunkowany, a dodatkowo małe i średnie przedsiębiorstwa muszą radzić sobie w warunkach dużej szarej strefy, która zaburza konkurencję na rynku" - wyliczyła na konferencji "Słabe i mocne strony sektora MSP w Polsce".
REKLAMA
W 2008 r. 52 proc. małych i średnich przedsiębiorstw wskazywało na cenę jako czynnik decydujący o ich pozycji konkurencyjnej na rynku, a niespełna 27 proc. na jakość towarów i usług. Tegoroczne badania pokazują zdecydowane odwrócenie priorytetów. Obecnie 43,3 proc. buduje swoją pozycję konkurencyjną w oparciu o jakość produktów i usług, a 15,4 proc. stawia na cenę.
Zdaniem przewodniczącego sejmowej Komisji Skarbu Państwa Adama Szejnfelda (PO) mocną stroną polskich przedsiębiorstw jest umiejętność radzenia sobie w trudnych czasach. Dodał, że "mocną stroną polskich małych i średnich firm jest też zmiana filozofii biznesowej, czyli to że większą wagę zaczynają przywiązywać do jakości, a nie do ceny". "Słabą stroną polskich firm są obawy przed wchodzeniem na inne rynki, zwłaszcza unijne" - powiedział PAP Szejnfeld.
Badanie zostało przygotowane przez PKPP Lewiatan w ramach projektu "Monitoring kondycji sektora MSP w latach 2010-2012", które było współfinansowane ze środków unijnych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a zrealizowane przez CBOS (15-19 sierpnia 2011 r.) na ogólnopolskiej próbie ponad 1500 aktywnych przedsiębiorstw prywatnych.
REKLAMA
REKLAMA