REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy potrzebują ułatwień i zmiany prawa

REKLAMA

Przedsiębiorcy czekają na kolejny pakiet zmian, który ułatwi im działalność gospodarczą, ponadto zwracają uwagę, że przeszkadza im nieprzyjazny system podatkowy i wzrost pozapłacowych kosztów pracy - wynika z badania przeprowadzonego przez PKPP Lewiatan.

Podczas konferencji prasowej przedstawiciele Lewiatana omówili wyniki najnowszych badań przeprowadzonych wśród małych i średnich firm.

REKLAMA

Z badania wynika, że warunki zewnętrzne dla biznesu pogarszają się, a przedsiębiorcy wskazują na poważne bariery w prowadzeniu działalności gospodarczej, np. zbyt wysokie podatki oraz za wysokie pozapłacowe koszty pracy.

REKLAMA

Według ekspertów sytuację pogarsza fakt, że prawdopodobnie od lutego 2012 r. wzrośnie składka rentowa płacona przez pracodawców z 4,5 proc., do 6,5 proc. Z ich wyliczeń wynika, że ma to dać budżetowi państwa w 2012 roku 6-7 mld zł, co oznacza, że o taką kwotę wzrosną koszty przedsiębiorstw, a w efekcie zmniejszy się ich zysk, ewentualnie pogłębi strata. Według ekspertów jest to istotne zagrożenie dla działalności firm, szczególnie dla tych małych i średnich.

Główna ekonomistka PKPP Lewiatan dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek podkreśliła, że z badania Lewiatana wynika, że procedury administracyjne są wciąż komplikowane, a nie upraszczane, co zwiększa koszty dla przedsiębiorstw.

Wymieniła też inne bariery. "Dostęp do środków unijnych jest ciągle utrudniony i niezbyt dobrze ukierunkowany, a dodatkowo małe i średnie przedsiębiorstwa muszą radzić sobie w warunkach dużej szarej strefy, która zaburza konkurencję na rynku" - wyliczyła na konferencji "Słabe i mocne strony sektora MSP w Polsce".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W 2008 r. 52 proc. małych i średnich przedsiębiorstw wskazywało na cenę jako czynnik decydujący o ich pozycji konkurencyjnej na rynku, a niespełna 27 proc. na jakość towarów i usług. Tegoroczne badania pokazują zdecydowane odwrócenie priorytetów. Obecnie 43,3 proc. buduje swoją pozycję konkurencyjną w oparciu o jakość produktów i usług, a 15,4 proc. stawia na cenę.

Zdaniem przewodniczącego sejmowej Komisji Skarbu Państwa Adama Szejnfelda (PO) mocną stroną polskich przedsiębiorstw jest umiejętność radzenia sobie w trudnych czasach. Dodał, że "mocną stroną polskich małych i średnich firm jest też zmiana filozofii biznesowej, czyli to że większą wagę zaczynają przywiązywać do jakości, a nie do ceny". "Słabą stroną polskich firm są obawy przed wchodzeniem na inne rynki, zwłaszcza unijne" - powiedział PAP Szejnfeld.

Badanie zostało przygotowane przez PKPP Lewiatan w ramach projektu "Monitoring kondycji sektora MSP w latach 2010-2012", które było współfinansowane ze środków unijnych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a zrealizowane przez CBOS (15-19 sierpnia 2011 r.) na ogólnopolskiej próbie ponad 1500 aktywnych przedsiębiorstw prywatnych.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA