REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W Polsce ruszają prace nad europejskim standardem e-faktury

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W poniedziałek ruszyły prace Polskiego Krajowego Forum Elektronicznego Fakturowania, które ma opracować dla Komisji Europejskiej propozycje, niezbędne do opracowania europejskiego standardu elektronicznej faktury VAT.

Polskie forum, powołane pod patronatem ministerstw gospodarki i finansów jest częścią Europejskiego Wielostronnego Forum Elektronicznego Fakturowania, które do końca 2013 roku ma zbadać i ocenić wszystkie aspekty funkcjonowania e-faktur w poszczególnych krajach UE. Wynikiem mają być rekomendacje zmian niezbędnych do wdrożenia Europejskiej Agendy Cyfrowej, która zakłada, że w 2020 r. e-faktury mają być dominująca metodą fakturowania w Unii

REKLAMA

REKLAMA

Koordynacją polskich działań ma się zająć państwowy Instytut Logistyki i Magazynowania (ILiM). W poniedziałek, w czasie pierwszego spotkania Forum w ministerstwie gospodarki Tadeusz Rudnicki z ILiM mówił, że w celu rozpowszechnienia e-faktur w obrocie pomiędzy państwami Unii KE musi zmienić Dyrektywę o podatku VAT. Dlatego zbiera informacje o problemach, jakie z elektronicznymi fakturami występują w poszczególnych krajach

"Obowiązująca Dyrektywa o VAT jest napisana w taki sposób, że jej interpretacje poszczególnych krajach UE są bardzo zróżnicowane - od uniemożliwienia w praktyce e-fakturowania po pełną swobodę" - wyjaśnił Rudnicki.

Jak dodał, innym problemem jest brak jednego wzoru, standaryzacji formy faktury elektronicznej, która byłaby akceptowana w obrocie handlowym, ale i w rozliczeniach z fiskusem. "Pracę muszą doprowadzić do powstania modelu danych standardowych faktury, co jest niezbędne by ją wdrożyć w obszarze europejskim" - podkreślił.

"Mimo, że w pewnych typach działalności poziom użycia e-faktur jest bardzo wysoki, to w całej UE e-faktury stanowią tylko 5 proc. liczby wymienianych faktur" - zaznaczył Rudnicki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wskazywał, że korzyści z e-faktur są dobrze znane, nie chodzi tylko o zmniejszanie kosztów i np. oszczędność papieru, ale - jak mówił - elektroniczna faktura wyraźnie zmniejsza efektywność ekonomiczną w ogóle. Procesy biznesowe z wykorzystaniem elektronicznego fakturowania, co pociąga za sobą elektronizację innych czynności i procesów ma przynieść polepszenie ich efektywności, a więc i efektywności całego biznesu - podkreślił.

Najpopularniejszym standardem e-faktury jest EDI (Electronic Data Interchange), powszechnie stosowany w rozliczeniach między podmiotami. W Polsce EDI jest w użyciu od 10 lat i korzysta z niej m.in. 20 sieci handlowych przy transakcjach z 5 tys. producentów.

Elżbieta Hałas z ILiM zwróciła uwagę, że na tle Europy Polska wypada nieźle, jeśli chodzi o używanie e-faktur. Przytoczyła badania, przeprowadzone na próbie 500 wybranych firm w poszczególnych krajach. W Polsce 46 proc. faktur, wystawionych przez badane firmy miało formę elektroniczną. Najlepszy wynik - 68,5 proc. osiągnęły Niemcy, przed Polską znalazły się jeszcze Chorwacja i Hiszpania, gdzie udział e-faktur u badanych firm wynosił w przedziale 50-60 proc.

Radca prawny z Krajowej Izby Rozliczeniowej Robert Podpłoński podkreślał z kolei, że obwiązujące w Polsce rozporządzenie MF wskazuje na format EDI albo na kwalifikowany podpis elektroniczny jako spełniające wymagania dla ważności e-faktury, ale jednocześnie dopuszcza się stosowanie innych technologii, zapewniających integralność i autentyczność faktury.

Kolejne spotkanie Forum ma ise odbyć za miesiąc. Jak zadeklarował dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej w MG Sebastian Christow, swoje stanowisko wobec e-faktur zaprezentują wtedy przedstawiciele ministerstwa finansów.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA