REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W Polsce ruszają prace nad europejskim standardem e-faktury

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W poniedziałek ruszyły prace Polskiego Krajowego Forum Elektronicznego Fakturowania, które ma opracować dla Komisji Europejskiej propozycje, niezbędne do opracowania europejskiego standardu elektronicznej faktury VAT.

Polskie forum, powołane pod patronatem ministerstw gospodarki i finansów jest częścią Europejskiego Wielostronnego Forum Elektronicznego Fakturowania, które do końca 2013 roku ma zbadać i ocenić wszystkie aspekty funkcjonowania e-faktur w poszczególnych krajach UE. Wynikiem mają być rekomendacje zmian niezbędnych do wdrożenia Europejskiej Agendy Cyfrowej, która zakłada, że w 2020 r. e-faktury mają być dominująca metodą fakturowania w Unii

REKLAMA

REKLAMA

Koordynacją polskich działań ma się zająć państwowy Instytut Logistyki i Magazynowania (ILiM). W poniedziałek, w czasie pierwszego spotkania Forum w ministerstwie gospodarki Tadeusz Rudnicki z ILiM mówił, że w celu rozpowszechnienia e-faktur w obrocie pomiędzy państwami Unii KE musi zmienić Dyrektywę o podatku VAT. Dlatego zbiera informacje o problemach, jakie z elektronicznymi fakturami występują w poszczególnych krajach

"Obowiązująca Dyrektywa o VAT jest napisana w taki sposób, że jej interpretacje poszczególnych krajach UE są bardzo zróżnicowane - od uniemożliwienia w praktyce e-fakturowania po pełną swobodę" - wyjaśnił Rudnicki.

Jak dodał, innym problemem jest brak jednego wzoru, standaryzacji formy faktury elektronicznej, która byłaby akceptowana w obrocie handlowym, ale i w rozliczeniach z fiskusem. "Pracę muszą doprowadzić do powstania modelu danych standardowych faktury, co jest niezbędne by ją wdrożyć w obszarze europejskim" - podkreślił.

REKLAMA

"Mimo, że w pewnych typach działalności poziom użycia e-faktur jest bardzo wysoki, to w całej UE e-faktury stanowią tylko 5 proc. liczby wymienianych faktur" - zaznaczył Rudnicki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazywał, że korzyści z e-faktur są dobrze znane, nie chodzi tylko o zmniejszanie kosztów i np. oszczędność papieru, ale - jak mówił - elektroniczna faktura wyraźnie zmniejsza efektywność ekonomiczną w ogóle. Procesy biznesowe z wykorzystaniem elektronicznego fakturowania, co pociąga za sobą elektronizację innych czynności i procesów ma przynieść polepszenie ich efektywności, a więc i efektywności całego biznesu - podkreślił.

Najpopularniejszym standardem e-faktury jest EDI (Electronic Data Interchange), powszechnie stosowany w rozliczeniach między podmiotami. W Polsce EDI jest w użyciu od 10 lat i korzysta z niej m.in. 20 sieci handlowych przy transakcjach z 5 tys. producentów.

Elżbieta Hałas z ILiM zwróciła uwagę, że na tle Europy Polska wypada nieźle, jeśli chodzi o używanie e-faktur. Przytoczyła badania, przeprowadzone na próbie 500 wybranych firm w poszczególnych krajach. W Polsce 46 proc. faktur, wystawionych przez badane firmy miało formę elektroniczną. Najlepszy wynik - 68,5 proc. osiągnęły Niemcy, przed Polską znalazły się jeszcze Chorwacja i Hiszpania, gdzie udział e-faktur u badanych firm wynosił w przedziale 50-60 proc.

Radca prawny z Krajowej Izby Rozliczeniowej Robert Podpłoński podkreślał z kolei, że obwiązujące w Polsce rozporządzenie MF wskazuje na format EDI albo na kwalifikowany podpis elektroniczny jako spełniające wymagania dla ważności e-faktury, ale jednocześnie dopuszcza się stosowanie innych technologii, zapewniających integralność i autentyczność faktury.

Kolejne spotkanie Forum ma ise odbyć za miesiąc. Jak zadeklarował dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej w MG Sebastian Christow, swoje stanowisko wobec e-faktur zaprezentują wtedy przedstawiciele ministerstwa finansów.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA