REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dłuższe funkcjonowanie SSE może dać dodatkowe 40 mld zł

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wydłużenie funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych do 2026 r. powinno zwiększyć inwestycje firm tam działających nawet o 40 mld zł - wynika z najnowszego raportu KPMG dotyczącego stref ekonomicznych.

Autorzy badania "Specjalne Strefy Ekonomiczne. Edycja 2011" wyliczyli, że do końca czerwca 2011 r. we wszystkich czternastu Specjalnych Strefach Ekonomicznych (SSE) w Polsce wydano ponad 1400 zezwoleń na działalność gospodarczą. Przedsiębiorcy działający w tych strefach zainwestowali ponad 75 mld zł i zatrudnili ponad 230 tys. pracowników.

REKLAMA

Z badania KPMG wynika również, że cały 2011 r. może być jednym z najlepszych w ostatnim pięcioleciu pod względem liczby wydanych zezwoleń. Będzie to niemal 200 pozwoleń, czyli o 10 proc. więcej niż w 2010 r., kiedy wydano 177 nowych zezwoleń.

W efekcie liczba miejsc pracy może wzrosnąć o 20 tys. (+9 proc.), do 245 tys., wobec 225 tys. w 2010 r. Wartość inwestycji ma utrzymać się na poziomie zbliżonym do 2010 r. i sięgnąć 6,5 mld zł.

Eksperci KPMG podkreślają jednak, że obowiązująca ustawa o SSE przewiduje ich funkcjonowanie do 2020 roku, co dla wielu największych inwestycji jest zbyt krótkim okresem, aby koszty się zwróciły.

REKLAMA

Z raportu KPMG wynika, że przedłużenie okresu funkcjonowania stref do 2026 r. zwiększy o 16 pkt proc. odsetek inwestorów deklarujących nowe inwestycje w ciągu najbliższych 2-3 lat. Może to spowodować łączny wzrost nakładów inwestycyjnych w SSE nawet o 40 mld zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Tegoroczne badanie KPMG po raz pierwszy zostało rozszerzone o analizę skłonności do inwestycji przy założonym scenariuszu przedłużenia funkcjonowania stref do 2026 roku. Zwiększona skłonność do inwestycji przerosła nasze przypuszczenia" - ocenił dyrektor i doradca podatkowy w KPMG, Paweł Barański.

Dodał, że nowymi inwestycjami na terenie SSE w najbliższej przyszłości zainteresowanych jest obecnie 55 proc. badanych inwestorów. Gdyby jednak inwestorzy wiedzieli już dziś o przedłużeniu okresu funkcjonowania stref do 2026 r., odsetek ten zwiększyłby się aż do 71 proc. "Główną przyczyną tej zależności jest stosunkowo długi okres zwrotu z inwestycji" - stwierdził ekspert KPMG.

"Spośród firm, które funkcjonują w strefach minimum 7 lat, jedna trzecia wciąż nie osiągnęła pełnego zwrotu kosztów. Dlatego przy większych projektach inwestycyjnych perspektywa 7-8 lat jest zbyt krótkim okresem, aby móc w pełni skorzystać z dostępnego zwolnienia podatkowego" - dodał Barański.

REKLAMA

Wydłużenie okresu obowiązywania ustawy o SSE do 2026 roku dałoby inwestorom gwarancję skorzystania w pełni z możliwości podatkowych i mogłoby spowodować łączny wzrost nakładów inwestycyjnych szacunkowo nawet o 40 mld złotych - wskazali eksperci.

KPMG przeprowadziło badanie dotyczące SSE w okresie sierpień-wrzesień 2011 roku. Składało się ono z dwóch etapów realizowanych równolegle. Pierwszy zrealizowany był wśród zarządów wszystkich 14 Specjalnych Stref Ekonomicznych i dotyczył m.in. liczby wydanych zezwoleń na działalność gospodarczą, wielkości nakładów inwestycyjnych oraz zatrudnienia. W drugim etapie wzięło udział blisko 200 inwestorów prowadzących działalność na terenie SSE.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA