REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tworząc fundusz szkoleniowy pracodawca zapłaci niższy podatek

Katarzyna Jędrzejewska
Katarzyna Jędrzejewska

REKLAMA

Przedsiębiorca, który chce zapłacić mniejszą zaliczkę na podatek dochody za listopad i grudzień, może jeszcze w tym miesiącu utworzyć tzw. zakładowy fundusz szkoleniowy. Na wydanie pieniędzy z tego funduszu ma aż dwa lata - wyjaśniają eksperci podatkowi.

Możliwość utworzenia funduszu szkoleniowego wynika z art. 67 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Fundusz jest całkowicie dobrowolny. Może być utworzony przez jednego lub kilku pracodawców na zasadzie porozumienia.

REKLAMA

Jedną z korzyści z utworzenia funduszu jest to, że pracodawca zalicza wpłaty na fundusz do kosztów uzyskania przychodu, zmniejszając tym samym swój dochód, od którego płaci podatek do urzędu skarbowego.

REKLAMA

"Zgodnie z przepisami zawartymi w ustawach o podatku dochodowym, odpisy i wpłaty na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatników nie stanowią co do zasady kosztów uzyskania przychodu. Wyjątkiem są jednak środki przekazane przez pracodawcę na fundusz szkoleniowy. Są one kosztem uzyskania przychodu już w momencie dokonania wpłaty na fundusz" - powiedziała PAP Renata Dłuska, doradca podatkowy, partner w MDDP.

"Regulacja ta jest więc dla podatników bardzo korzystna, ponieważ pozwala na wygenerowanie kosztów podatkowych, a tym samym zmniejszenie podstawy opodatkowania bez jednoczesnego wydatkowania zgromadzonych środków" - dodała.

Utworzenie funduszu w listopadzie nie oznacza bowiem, że natychmiast trzeba wydać zgromadzone w ten sposób pieniądze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Należy tylko pamiętać o wykorzystaniu środków funduszu na realizację szkoleń najpóźniej w ciągu dwóch lat od dokonania wpłat na fundusz" - wyjaśniła Dłuska. "W przeciwnym razie będą one stanowiły przychód z działalności gospodarczej w części uznanej uprzednio za koszt uzyskania przychodów".

Zgodnie bowiem z art. 14 ust. 2 pkt 13 ustawy o PIT i art. 12 ust. 1 pkt 5b ustawy o CIT, przychodem są środki funduszu szkoleniowego "niewykorzystane w roku podatkowym, w którym zostały wpłacone do tego funduszu, lub w ciągu roku podatkowego następującego po tym roku".

To samo dotyczy sytuacji, gdy pracodawca zlikwiduje fundusz lub wykorzysta go niezgodnie z przepisami ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy lub przepisami ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców.

Ale nawet i w takiej sytuacji podatnik odnosi korzyść z utworzenia funduszu - dzięki niemu odsunie w czasie zapłatę podatku.

Efekt podatkowy ma szczególne znaczenie w listopadzie, bo utworzenie funduszu pozwala nie tylko obniżyć zaliczkę na podatek za listopad, ale i za grudzień. Zasadą jest bowiem, że zaliczka za grudzień jest płacona w identycznej wysokości jak za listopad. Pracodawca wpłaca ją razem z zaliczką listopadową (jest to tzw. podwójna zaliczka na podatek). Zasada ta zmieni się dopiero w przyszłym roku, kiedy to zaliczka za grudzień nie będzie już płacona razem z listopadową, tylko w styczniu następnego roku.

Nie ma żadnych ograniczeń, o ile można w ten sposób obniżyć zaliczkę na podatek. Ważne jest tylko to, by wpłaty na fundusz nie były niższe niż 0,25 proc. funduszu płac.

Katarzyna Jędrzejewska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    REKLAMA

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    REKLAMA

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    REKLAMA