REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Problemy z wypłatą odszkodowań dla producentów warzyw

REKLAMA

Producenci warzyw z województwa świętokrzyskiego twierdzą, że Agencja Rynku Rolnego nie poinformowała ich o możliwości starania się o rekompensaty za straty, jakie ponieśli w wyniku epidemii E.coli. Rozważają złożenie skargi do Komisji Europejskiej w tej sprawie.

 

REKLAMA

Producenci m. in. ogórków, papryki i sałaty do 11 lipca mogli składać wnioski do regionalnych oddziałów Agencji Rynku Rolnego (ARR) o wypłatę odszkodowań, dotyczących tzw. wycofania (czyli upraw, które nie trafiły do handlu) lub niezbierania warzyw (tzn. pozostawienia ich na polu), z powodu wiosennej epidemii bakterii E.coli

Rolnicy z powiatów: buskiego, kazimierskiego i pińczowskiego twierdzą, że w urzędach gmin i u sołtysów nie było szczegółowych informacji, dotyczących możliwości ubiegania się o rekompensaty.

REKLAMA

Jak poinformowała w poniedziałek PAP pełnomocniczka poszkodowanych Irena Romanowska, zbierane są podpisy pod skargą do KE w tej sprawie. "Równolegle robimy listy rolników z danymi o uprawach, które przekażemy prezesowi Agencji Rynku Rolnego. Być może władze instytucji rozpatrzą kolejne wnioski i wszyscy uprawnieni dostaną odszkodowania" - dodała.

Romanowska tłumaczyła, iż rolnicy nie chcą "ośmieszać" Polski na arenie międzynarodowej. Chcą jedynie, by naprawiono błąd - jeżeli został on popełniony - przy informowaniu rolników w kwestii odszkodowań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Większość producentów sądziła, że odszkodowania należą się tylko tym, którzy warzywa uprawiali w szklarniach i tunelach foliowych. Dopiero dwa dni przed ostatecznym terminem składania wniosków, droga pantoflową, dowiedzieli się, że o odszkodowania mogą ubiegać się także uprawiający warzywa gruntowe.

Pełnomocniczka poszkodowanych uważa, że wszyscy producenci powinni byli otrzymać pisemne informacje o zasadach ubiegania się o odszkodowania.

Rzeczniczka ARR Iwona Ciechan powiedziała w poniedziałek PAP, iż akcję informacyjną o zasadach ubiegania się o rekompensaty przeprowadziły w terenie wszystkie oddziały agencji. Informacje na ten temat przekazano także do Izb Rolniczych, Ośrodków Doradztwa Rolniczego, do urzędów gmin. Centrala Agencji informowała o sprawie także poprzez media i swoją stronę internetową.

W województwie świętokrzyskim wnioski o pomoc finansową złożyło ok. 1200 producentów rolnych.

Prośbę o wyjaśnienie sytuacji i sprawdzenie sposobu przekazywania informacji przez ARR skierował w poniedziałek do ministra rolnictwa i rozwoju wsi Marka Sawickiego, marszałek województwa świętokrzyskiego, Adam Jarubas.

Agencja Rynku Rolnego rozpoczęła wypłaty rekompensat dla polskich producentów warzyw za straty, jakie ponieśli w wyniku epidemii E.coli. na początku września. Komisja Europejska przeznaczyła na te wypłaty 46,3 mln euro.

W Polsce straty z powodu epidemii zgłosiło 4,7 tys. producentów głównie ogórków i pomidorów. Wysokość wypłat zależy m.in. od powierzchni, na jakiej wystąpiły straty oraz od rodzaju upraw: czy były polowe, czy pod szkłem.

Oprócz polskich rolników, rekompensaty otrzymają producenci z 22 krajów Unii Europejskiej. W sumie Komisja Europejska przeznaczyła na ten cel 227 mln euro.

REKLAMA

W Europie i Ameryce Północnej od maja do połowy lipca odnotowano ponad 4 tys. przypadków zakażeń bakterią E.coli. Jedno z ognisk epidemii znajdowało się w północnych Niemczech, a drugie w pobliżu Bordeaux w południowo-zachodniej Francji. W następstwie zakażenia EHEC oraz wystąpienia zespołu hemolityczno-mocznicowego (HUS) zmarło ok. 50 osób.

Niemieckie władze podejrzewały początkowo, że źródłem zakażeń były importowane z Hiszpanii ogórki, ale badania tego nie potwierdziły. Zakażone okazały się nasiona kozieradki pochodzące z Egiptu, których używano w jednym z gospodarstw ekologicznych w Niemczech do uprawy kiełków.

Epidemia EHEC spowodowała znaczne ograniczenie obrotów na europejskim rynku - w tym i polskim - i poważne straty producentów warzyw. W efekcie epidemii m.in. Rosja wstrzymała czasowo import warzyw m.in. z Polski.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA