REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Optymizm przedsiębiorców z branży przemysłowej

REKLAMA

Z największym optymizmem w przyszłość patrzą lubuscy przedsiębiorcy z branży przemysłowej. Znacznie gorsze nastroje są w transporcie i rolnictwie - wynika z badań prowadzonych w ramach projektu "Lubuski Barometr Koniunktur Gospodarczych - badania i analizy".

"Może to wynikać z faktu, że sporo firm przemysłowych, to fabryki dużych koncernów z siedzibami w innych krajach, dzięki czemu mają zagwarantowaną płynność zleceń. W ostatnim czasie kilka z nich, głównie w branży motoryzacyjnej, deklarowało zawarcie wieloletnich i korzystnych kontraktów" - przekazał PAP Michał Iwanowski ze Stowarzyszenia Dialog-Współpraca-Rozwój.

REKLAMA

Efekty badań stanu lubuskiej gospodarki, które trwały od marca ubiegłego roku, podsumowano we wtorek w Zielonej Górze. Kolejne badania stanu gospodarki w regionie potrwają do czerwca.

"Przedsiębiorcy są ankietowani przez nas co miesiąc, by wykazać rodzaj zmian w gospodarce" - dodał Iwanowski.

REKLAMA

Dotąd wśród 100 przedsiębiorców, reprezentujących wszystkie dziedziny gospodarki, przeprowadzono 1.200 ankiet. Zawarte w nich pytania dotyczyły: spodziewanego wzrostu sprzedaży lub produkcji, stanu finansów firmy, relacji z konkurencją oraz wpływu polityki i prawa na działalność firmy.

Za najbardziej szkodliwe dla gospodarki przedsiębiorcy uznawali biurokrację, brak elastyczności instytucji państwowych (głównie kontrolnych i skarbowych), ale także samorządowych, brak aktywności polityków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wynika z badań, przedsiębiorcy wysoko oceniali swoją pozycję w relacji z konkurencją, co może oznaczać, że potrafią się dostosować do panującej na rynku sytuacji.

Wyjątek stanowiły firmy, które muszą konkurować z dużo tańszą produkcją chińską i dalekowschodnią.

Stan finansów firmy i spodziewany wzrost sprzedaży są w wielu branżach, zwłaszcza w rolniczej, turystycznej, hotelowej, reklamowej i szkoleniowej, uzależnione od sezonu.

Przedsiębiorcy podkreślali, że budżety szkoleniowe firm są w tym roku wyższe niż w ubiegłym, a co się z tym wiąże, spodziewają się większej liczby zleceń dla branży szkoleniowej.

Badania prowadzone są z funduszy Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, przez Stowarzyszenie Dialog-Współpraca-Rozwój z Zielonej Góry, we współpracy z Polskim Towarzystwem Ekonomicznym, Organizacją Pracodawców Ziemi Lubuskiej, Powiatowym Urzędem Pracy i Urzędem Statystycznym w Zielonej Górze oraz Miesięcznikiem Puls.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

Handel, budownictwo, transport – kolejny rok rośnie liczba firm, które mają kłopoty z utrzymanie się na rynku i bankrutują lub wchodzą w restrukturyzację

Kolejny rok z rzędu rośnie liczba firm, które ogłosiły upadłość. Trend wzrostowy dotyczy także przedsiębiorstw, które próbują ratować swój byt w procesie restrukturyzacji. Na rynku jest równie źle jak w okresie pandemii Covid.

Jak w 2025 roku przejść na samozatrudnienie, założyć własną firmę i rozpocząć działalność gospodarczą

Na rynku nie brakuje ofert pracy – i etatowej, i na podstawie umów cywilnych. Jednak indywidualna działalność gospodarcza czy też uruchomienie własnej firmy w jakiejkolwiek innej formie wciąż jest ciekawą alternatywą. Zwłaszcza dla osób przedsiębiorczych, mających pomysł na produkt, którym można podbić rynek, nawet choćby w jakiejś małej niszy.

Nowe stawki opłaty rocznej i rejestrowej BDO w 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej. Ile obecnie wynoszą? Kto uiszcza opłaty BDO i w jakim terminie?

REKLAMA

Zostało kilka dni na rozliczenie z ZUS wakacji składkowych w grudniu 2024. Uwaga na nowe formularze

W styczniu przedsiębiorcy rozliczą pierwsze wakacje składkowe ZUS. Dla przypomnienia, przekazanie deklaracji i zapłata składek ZUS powinno nastąpić w przypadku mikroprzedsiębiorców do 20. dnia następnego miesiąca po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie

Aż 25 proc. mężczyzn i jedynie 3 proc. kobiet chciałoby prowadzić firmę w branży IT

Aż 44 proc. polskich przedsiębiorczyń korzysta lub chce zacząć korzystać ze sztucznej inteligencji – AI w codziennej pracy. Generalnie jednak do prowadzenia firm w branży IT jest chętnych zdecydowanie mniej kobiet niż mężczyzn.

Zgodność z prawem i standardami. Przykłady dobrych praktyk w compliance

Compliance stało się nieodłącznym elementem zarządzania każdą odpowiedzialną organizacją. Choć pojęcie to bywa różnie używane, jego istota jest jasna: chodzi o zapewnienie, że firma działa zgodnie z przepisami prawa, regulacjami branżowymi oraz wewnętrznymi zasadami i procedurami. Compliance jest więc fundamentem odpowiedzialności prawnej i etycznej w biznesie, ale jego zastosowanie może się różnić w zależności od branży, regionu, a także charakteru działalności firmy.

Dwa ważne terminy dla przedsiębiorców. Z czym księgowi muszą zdążyć przed końcem stycznia

Najbliższe tygodnie nie dadzą księgowym wytchnienia - terminy. Maraton obowiązków rozliczeniowych za 2024 rok rozpoczyna wystawienie formularzy PIT-11. Są sporym wyzwaniem zarówno dla księgowych, jak i płatników – zawierają szereg danych dochodowych istotnych dla prawidłowego rozliczenia podatników, a jednocześnie czas na ich wystawienie jest bardzo krótki.

REKLAMA

Pozytywne oceny na Facebooku oraz opinie influencerów znacząco zwiększają sprzedaż

Social media odgrywają coraz większą rolę w skutecznym marketingu. Choć niemal trzy czwarte Polaków nie kupuje bezpośrednio na tych platformach, to polecenia znajomych, influencerów i testerów odgrywają coraz większą rolę przy decyzjach zakupowych.

Najmniejsze firmy coraz gorzej oceniają koniunkturę gospodarczą. Obawiają się spadku sprzedaży swoich produktów i redukują plany inwestycyjne

Jaka koniunktura? Dynamika polskiego wzrostu gospodarczego od dekad opiera się na najmniejszych firmach, które najłatwiej dostosowują się do zmieniającej się rzeczywistości.

REKLAMA