REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ustawie o cenach i ustawie o kontroli skarbowej

Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia

REKLAMA

Od 26 stycznia 2011 r. obowiązują ważne dla przedsiębiorców zmiany w ustawie o cenach.

Zmiany te to przede wszystkim likwidacja obowiązków przedsiębiorców:

REKLAMA

REKLAMA

• określania szczegółowej, pisemnej charakterystyki jakościowej swych towarów i usług,

• obniżenia cen w przypadkach, gdy towar nie posiada wymaganych cech określonych w charakterystyce jakościowej, bądź gdy posiada wady polegające na zmniejszeniu ilości, masy lub objętości towaru albo uszkodzenia.

Nowość stanowi wprowadzenie obowiązku wpłaty do budżetu państwa kwoty nienależnej, w przypadku gdy kupujący nie jest znany lub koszt związany z ustaleniem tożsamości kupującego byłby niewspółmierny do wysokości osiągniętej kwoty nienależnej (dot. wyłącznie cen urzędowych lub marż handlowych urzędowych). Do postępowań wszczętych i niezakończonych do 26 stycznia 2011 r. należy stosować przepisy dotychczasowe (art. 3 ustawy nowelizującej).

REKLAMA

Uchylenie obowiązku określania szczegółowej charakterystyki jakościowej towaru (usługi)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotychczas przedsiębiorcy mieli obowiązek określania szczegółowej, pisemnej charakterystyki jakościowej swych towarów i usług (art. 10 ustawy o cenach - dalej uoc). Przepisy ustawy o cenach nie precyzowały jednak, jak i w jakim zakresie obowiązek ten powinien być realizowany. Co więcej, niektórzy przedsiębiorcy mieli taki obowiązek wynikający z innych ustaw, np. dla producentów żywności zbliżony obowiązek przewiduje art. 10, 13, 22, 24, 26-27, 39, 44-52a ustawy z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Od 26 stycznia 2011 r. art. 10 ustawy o cenach został uchylony. Przedsiębiorcy muszą więc sporządzać charakterystykę jakościową swych towarów i usług, tylko jeżeli wynika to z innych aktów prawnych niż ustawa o cenach.

Uchylenie obowiązku obniżenia cen w niektórych przypadkach

Ustawa o cenach nakładała na przedsiębiorców obowiązek obniżenia cen w przypadkach, gdy towar nie posiadał wymaganych cech określonych w charakterystyce jakościowej, bądź gdy posiadał wady polegające na zmniejszeniu ilości, masy lub objętości towaru albo uszkodzenia (art. 11 uoc). W związku z uchyleniem od 26 stycznia 2011 r. obowiązku sporządzania charakterystyki jakościowej przepis art. 11 uoc stał się zbędny i także został uchylony. Co więcej, i w tym przypadku ustawodawca uznał, że inne akty prawne lepiej regulują to zagadnienie.

Zgodnie z art. 3 ustawy nowelizującej z 24 września 2010 r. termin przedawnienia dla decyzji wydawanych w związku z naruszeniem uchylanego w ramach nowelizacji art. 11 uoc wynosi dwa lata. Jest to korzystna informacja dla przedsiębiorców, bo normalnie termin przedawnienia w takich sprawach wynosiłby 5 lat.

Zwrot kwoty nienależnej kupującemu

Przedsiębiorca, który stosuje ceny urzędowe lub marże handlowe urzędowe z naruszeniem przepisów ustawy i w ten sposób osiągnie kwotę nienależną, jest obowiązany do jej zwrotu kupującemu (art. 13 ust. 1 uoc). Od 26 stycznia 2011 r. taki obowiązek obciąża przedsiębiorców. Nowość stanowi:

• wprowadzenie obowiązku wpłaty do budżetu państwa kwoty nienależnej, w przypadku gdy kupujący jest nieznany lub koszt związany z ustaleniem tożsamości kupującego byłby niewspółmierny do wysokości osiągniętej kwoty nienależnej (art. 13 ust. 2 uoc),

• określenie terminu uiszczenia wpłat z tytułu kwot nienależnych i kwot dodatkowych na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Nowelizacja doprecyzowała, że ww. wpłat należy dokonywać w terminie czternastu dni, licząc od dnia, w którym decyzja o określeniu kwoty nienależnej i ustaleniu kwoty dodatkowej stała się ostateczna (art. 13 ust. 8 uoc).

Zmiany w ustawie o kontroli skarbowej

Z uwagi na zmiany ustawy o cenach konieczne były także zmiany przepisów ustawy o kontroli skarbowej. Od 26 stycznia 2011 r. zmieniono zakres przepisu art. 2 ust. 1 pkt 14a ustawy o kontroli skarbowej. Przepis ten reguluje zakres zadań kontroli skarbowej w odniesieniu do spraw regulowanych ustawą o cenach. Po nowelizacji do zadań kontroli skarbowej będzie należeć „badanie prawidłowości stosowania cen urzędowych i marż handlowych urzędowych - w granicach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach”. Przed nowelizacją do zadań kontroli skarbowej należała również kontrola cen umownych w zakresie objętym ograniczeniami swobodnego kształtowania ich poziomu.

• ustawa z 24 września 2010 r. o zmianie ustawy o cenach oraz ustawy o kontroli skarbowej - Dz.U. Nr 197, poz. 1309

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA