REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniej biurokracji dla firm dokonujących tzw. eksportu pośredniego

REKLAMA

NSA uważa, że firmy dokonujące tzw. eksportu pośredniego mogą posługiwać się dokumentacją elektroniczną zamiast papierowej. To oznacza dla nich mniej biurokracji - poinformował doradca podatkowy z kancelarii Grynhoff Woźny i Wspólnicy Sebastian Gumiela.

Gumiela poinformował PAP, że Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł (sygn. wyroku I FSK 953/09), iż dokumentacja związana z tzw. eksportem pośrednim powinna być generowana i przesyłana elektronicznie, ponieważ przyspiesza to oraz ułatwia prawidłowy obieg dokumentów dotyczących eksportu. Według sądu, posługiwanie się dokumentami papierowymi może następować jedynie w sytuacjach wyjątkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Orzeczenia ma istotne znaczenie dla firm zajmujących się eksportem pośrednim. Chodzi o sytuacje, w których np. polski producent sprzedaje swoje produkty innej firmie z UE, np. niemieckiej, a ta dokonuje eksportu poza Unię. Cała transakcja odbywa się w Polsce, a przedsiębiorstwo niemieckie jest w takiej sytuacji pośrednikiem i eksporterem.

"Aby polska firma mogła skorzystać z zerowej stawki VAT, którą stosuje się przy eksporcie, musi mieć potwierdzenie wywozu towaru poza obszar celny wspólnoty. Problem polega na tym, że on już nie występuje przed polskimi organami celnymi, bo w tym przypadku odpraw dokonuje podmiot niemiecki. To on dostaje potwierdzenie wywozu" - wytłumaczył doradca podatkowy.

Poinformował, że w takiej sytuacji pośrednicy wysyłają polskim producentom elektroniczny komunikat potwierdzający wywóz. Organy celne uważają jednak, że to jest nieprawidłowe, bo poprawności takiego dokumentu nie można zweryfikować. Żądają od producentów uzyskania papierowego wydruku komunikatu potwierdzonego przez urząd celny pieczęcią i podpisem. W przeciwnym razie polska firma nie może skorzystać z zerowego VAT. "Zresztą często urzędy odmawiają wydania komunikatu, twierdząc, że nie ma do tego podstawy prawnej. To oznacza konieczność zastosowania 22 proc. stawki VAT" - zwrócił uwagę Gumiela.

REKLAMA

"NSA unał, że firma wysyłająca towary w procedurze eksportu pośredniego może posługiwać się potwierdzeniem wywozu w formie elektronicznej i ten dokument jest wystarczający. Orzeczenie znacznie uprości procedury związane z eksportem pośrednim, będzie dużym ułatwieniem dla przedsiębiorstw dokonujących takich transakcji" - ocenił Gumiela.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodał, że według sądu nakazywanie podatnikom uzyskiwania wydruków opatrzonych pieczęcią i podpisem właściwego organu jest sprzeczne z przepisami prawa Unii Europejskiej, które Polska jest obowiązana stosować.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA