REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co drugie skontrolowane oświadczenie o oleju opałowym sfałszowane

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Co drugie z 31 tysięcy skontrolowanych w ubiegłym roku przez inspektorów skarbowych oświadczeń dotyczących przeznaczenia oleju na cele opałowe było fałszywe - poinformowało Ministerstwo Finansów.

Według resortu finansów, branża dystrybutorów lekkiego oleju opałowego została zakwalifikowana przez służby kontrolne jako obszar podwyższonego ryzyka. Firmy z tego sektora były sprawdzane przez Urzędy Kontroli Skarbowej oraz Służbę Celną.

REKLAMA

REKLAMA

"W trakcie 138 kontroli, przeprowadzonych przez Urzędy Kontroli Skarbowej, stwierdzono, że aż co drugie z 31 tysięcy skontrolowanych oświadczeń o przeznaczeniu oleju na cele opałowe było fałszywe. Służba Celna w tym zakresie przeprowadziła 530 kontroli, w 298 przypadkach stwierdzono nieprawidłowości, 118 dotyczyło oświadczeń" - napisano w komunikacie MF.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami olej opałowy obejmuje preferencyjna stawka akcyzy, która wynosi 232 zł za 1000 litrów. W przypadku oleju napędowego podatek wynosi 1048 zł. Warunkiem skorzystania z preferencji jest posiadanie stosownych oświadczeń o wykorzystaniu oleju do celów opałowych. "Przepis ten wykorzystywany jest przez nieuczciwych podatników w celu unikania należnych zobowiązań podatkowych" - tłumaczy resort finansów.

MF zastrzega, że w trakcie kontroli kwestionowane były tylko te oświadczenia, co do których uzyskano dowody, iż nie były lub nie mogły być sporządzone przez osoby wskazane jako wystawcy oświadczeń.

"Prawo dystrybutora paliwa do preferencyjnej stawki podatku akcyzowego jest kwestionowane nie ze względu na błędy, lecz z uwagi na fikcyjność udokumentowanych transakcji" - zapewnia ministerstwo. Chodzi na przykład o przypadki, gdy osoby, których dane personalne umieszczono na oświadczeniu i fakturze sprzedaży nie istnieją, albo gdy osoby takie kwestionują, że kupiły paliwo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zdarzały się przypadki wpisywania fikcyjnych adresów odbiorców oleju (np. jako miejsce dostawy kilku tysięcy litrów oleju wskazano adres, który okazał się wielopiętrowym blokiem mieszkalnym) czy zawyżania w dokumentach wielkości dostawy. Ustalenia w zakresie fałszowania podpisów oparte są często także na opiniach grafologów.

MF informuje, że kontrole dotyczące obrotu paliwami były tylko jednym z priorytetowych obszarów zainteresowania inspektorów skarbowych. "Na czołowym miejscu znajduje się zagadnienie nieujawnionych źródeł przychodu, które stanowi 9,5 proc. ogółem przeprowadzonych kontroli" - napisano w komunikacie.

E-handel kontrolowano 344 razy (3,4 proc. wszystkich kontroli), ponadto przeprowadzono 200 elektronicznych kontroli podatników. W sumie tylko w tych trzech obszarach ustalono łącznie ponad 190 mln zł uszczupleń podatkowych.

Dla porównania MF informuje, że kontrole oświadczeń o przeznaczeniu oleju na cele opałowe stanowiły tylko 0,43 proc. ogólnej liczby przeprowadzonych postępowań, ale ujawnione zaległości podatkowe wyniosły 98,8 mln zł. Z kolei Służba Celna ujawniła nieprawidłowości podatkowe związane z obrotem olejem opałowym na kwotę ponad 178 mln zł.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA