REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2013 roku nie będzie już papierowych deklaracji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Bąk

REKLAMA

W 2013 roku przedsiębiorca uzyska możliwość dokonywania wszystkich czynności w kontakcie ze Służbą Celną w drodze elektronicznej.

PAULINA BĄK

REKLAMA

Kiedy przedsiębiorcy, którzy dokonują zagranicznych transakcji, skorzystają w pełni z programu e-cło?

GRZEGORZ SMOGORZEWSKI*

Do 2013 roku przedsiębiorca uzyska możliwość dokonywania wszystkich czynności w kontakcie ze Służbą Celną w drodze elektronicznej, a więc będzie mógł składać wszystkie dokumenty elektronicznie. Obecnie w procedurze tranzytu wszystkie odprawy dokonywane są w formie elektronicznej, przy udziale programu NTCS, tak samo jak w eksporcie, gdzie funkcjonuje system ECS. Jeżeli chodzi o import, to zinformatyzowana jest tylko procedura uproszczona. W procedurach standardowych w imporcie wymagany jest dokument papierowy równolegle z elektronicznym. Niemniej jednak w pełni zautomatyzowany system obsługi importu zostanie zrealizowany w ramach programu do roku 2013.

Do 2013 roku jeszcze sporo czasu. Czy przewidywane są jakieś uproszczenia w imporcie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie przedsiębiorca z wydrukowanym dokumentem importowym musi przyjechać do urzędu celnego. By tego uniknąć, obok programu e-cło pilotażowo poszczególne izby celne będą wdrażały elektroniczny dokument w imporcie oparty na systemie CELINA, który teraz zajmuje się faktycznie obsługą importu. W perspektywie mamy ICS, niemniej, by nie czekać, wprowadzamy pełne elektroniczne zgłoszenie w systemie CELINA. Wdrożenie jest już realizowane i będzie finalizowane w I kwartale tego roku.

Czy oprócz wdrażanych projektów czekają przedsiębiorców inne zmiany?

Pracujemy nad tym, by dokument celny był elektronicznie przesyłany do urzędu celnego X, gdy towar znajduje się w urzędzie Y, oraz nad tym, by kontrola obywała się w urzędzie celnym Y. Dla przykładu firma mająca siedzibę w Poznaniu posiada towar w Toruniu. Chcemy umożliwić, by zgłoszenie celne złożyć w Izbie Celnej w Poznaniu, a kontrolę przeprowadzić w Toruniu. Spowoduje to, że firma będzie miała na miejscu wszystkie dokumenty. Można powiedzieć, że ma to być polska odprawa scentralizowana na wzór unijnej. W tym zakresie prace są na etapie koncepcyjnym.

Czy informatyzacja obejmie również rozliczenie podatku akcyzowego?

W akcyzie wprowadzamy rozwiązania zbliżone do rozwiązań w tranzycie, tzn. wsparcie przemieszczania wyrobów z zawieszoną akcyzą. Poprzez przesyłanie i obsługę elektronicznych komunikatów przemieszczaniu towarów pomiędzy składami podatkowymi z zawieszoną akcyzą będzie towarzyszył komunikat elektroniczny. Przykładowo informacja o tym, że towar z zawieszoną akcyzą zostanie przemieszczony ze składu podatkowego w Gdyni do Opola, zostanie wysłana elektronicznie. Gdy towar dojedzie do Opola, możliwe będzie przesłanie elektronicznego komunikatu, że towar dojechał, zwolnione zostanie zabezpieczenie. Taki sam system komunikatów będzie funkcjonował na poziomie Unii, np. między Warszawą a Berlinem.

Program e-cło zakłada kampanie informacyjne. W jaki sposób informacje docierają do przedsiębiorców?

Polskim i zagranicznym przedsiębiorcom tłumaczymy, co niosą ze sobą poszczególne rozwiązania stosowane w całym programie e-cło. Do przewoźników już dociera informacja bezpośrednia w postaci plakatów czy ulotek, np. dotycząca systemu EORI. W przypadku tego systemu wysyłaliśmy pisma do ambasad, administracji celnych krajów sąsiednich (Białoruś, Ukraina, Rosja), ale okazuje się, że najważniejsi są przewoźnicy, spedytorzy, agencje celne. Cały program ma być obudowany strategią informacją o tym, co się zmienia, a jednocześnie jak zmienia się Służba Celna, stosując rozwiązania wdrażane w ramach programu elektronicznego cła.

Fot. Wojciech Górski

Grzegorz Smogorzewski, dyrektor Departamentu Służby Celnej w Ministerstwie Finansów, p.o. zastępcy szefa Służby Celnej

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyższe składki dla przedsiębiorców od 2026 roku

Wyższe składki dla przedsiębiorców od 2026 roku - przewidywany wzrost obciążeń wynosi nawet kilkaset złotych. Część firm może tego nie udźwignąć. Przedsiębiorcy apelują o niższe składki zdrowotne i ubezpieczeniowe.

Profesjonalny marketing bez działu marketingu? To sposób na rozwój MŚP

Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) odgrywają kluczową rolę w gospodarce – generują znaczną część PKB, tworzą miejsca pracy i często są źródłem innowacyjnych rozwiązań. Jednak w realiach silnej konkurencji, ograniczonych zasobów i szybko zmieniającego się rynku, utrzymanie konkurencyjności i skuteczne dotarcie do klientów może być trudnym wyzwaniem. Właśnie dlatego coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na współpracę z ekspertami zewnętrznymi, specjalizującymi się w marketingu. Takie rozwiązanie niesie za sobą szereg konkretnych korzyści.

Czy firmy gotowe są na AI? Sztuczna inteligencja w polskich przedsiębiorstwach [Badanie]

Jakie firmy korzystają z AI? Do czego używana jest sztuczna inteligencja w polskich przedsiębiorstwach? Jakie korzyści przynosi? Odpowiedzi na te pytania płyną z badania przeprowadzonego w ramach projektu Bilans Kapitału Ludzkiego. Czy polskie firmy są gotowe na AI?

Kary za niektóre przestępstwa skarbowe będą niższe. Start nowych przepisów zaplanowano na 1 stycznia 2026 r.

Trwają prace legislacyjne nad projektem obniżającym kary za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich zmian w podatkach. Są to przestępstwa dotyczące dokumentów w postaci oświadczeń oraz informacji, do złożenia których obligują przepisy podatkowe.

REKLAMA

Ukryte zagrożenia związane z zakupem oprogramowania – i jak ich uniknąć?

W miarę jak infrastruktura cyfrowa staje się kluczowym elementem niemal każdej działalności biznesowej, rośnie również znaczenie bezpiecznego i zgodnego z przepisami procesu zakupu oprogramowania. Niezależnie od tego, czy firma inwestuje w nowe licencje, czy sprawdza bardziej opłacalne rozwiązania z rynku wtórnego, jedna rzecz pozostaje niezmienna – ostrożność.

Premie na start i wsparcie zalesieniowe dla rolników. Wnioski do 31 lipca 2025 r.

Właściciele gruntów rolnych, którzy planują inwestycje leśne lub zadrzewieniowe mają czas do końca lipca na złożenie wymaganego wniosku. Podobnie jest w przypadku młodych rolników, którzy chcą otrzymać fundusze na rozpoczęcie i rozwój działalności.

Spółka partnerska w Wielkiej Brytanii jako alternatywa dla spółki limited

Wielka Brytania od lat przyciąga przedsiębiorców z całego świata nie tylko stabilnym systemem prawnym, ale również elastycznością form prowadzenia działalności gospodarczej. Choć najczęściej wybieraną strukturą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Ltd), coraz więcej inwestorów interesuje się również mniej znaną, lecz bardzo atrakcyjną formą - spółką partnerską typu Limited Partnership (LP). Dla wielu może ona stanowić interesującą alternatywę - szczególnie w kontekście międzynarodowej optymalizacji podatkowej i działań inwestycyjnych.

Przedsiębiorcy: wyższe koszty w 2026 r., wzrost składek ZUS o ok. 1836 zł rocznie

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą płacili o kilkaset złotych więcej - alarmuje Północna Izba Gospodarcza. Wzrost składek ZUS najbardziej odczują małe firmy, ale to nie jedyne koszty prowadzenia działalności.

REKLAMA

Czy w fundacji rodzinnej beneficjent (córka fundatora) może być zatrudniona na podstawie umowy o pracę jako osoba zarządzająca mieniem fundacji?

W naszej ocenie beneficjent fundacji rodzinnej może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Obowiązujące przepisy prawa nie zakazują takiego rozwiązania, a nadto zawarcie umowy o pracę z beneficjentem nie mieści się w katalogu tzw. ukrytych zysków ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Czy fundacja rodzinna może zajmować się najmem krótkoterminowym? Czy nieruchomości muszą być wprowadzone do fundacji?

W celu wynajmu nieruchomości przez fundację rodzinną, konieczne jest uprzednie nabycie przez nią prawa własności (lub innego tytułu prawnego) do tych nieruchomości. W praktyce możliwe jest to m.in. poprzez dokonanie darowizny, wniesienie mienia w formie aportu (np. w ramach przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części) albo odpłatne zbycie nieruchomości na rzecz fundacji rodzinnej.

REKLAMA