REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2013 roku nie będzie już papierowych deklaracji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Bąk

REKLAMA

W 2013 roku przedsiębiorca uzyska możliwość dokonywania wszystkich czynności w kontakcie ze Służbą Celną w drodze elektronicznej.

PAULINA BĄK

REKLAMA

Kiedy przedsiębiorcy, którzy dokonują zagranicznych transakcji, skorzystają w pełni z programu e-cło?

GRZEGORZ SMOGORZEWSKI*

Do 2013 roku przedsiębiorca uzyska możliwość dokonywania wszystkich czynności w kontakcie ze Służbą Celną w drodze elektronicznej, a więc będzie mógł składać wszystkie dokumenty elektronicznie. Obecnie w procedurze tranzytu wszystkie odprawy dokonywane są w formie elektronicznej, przy udziale programu NTCS, tak samo jak w eksporcie, gdzie funkcjonuje system ECS. Jeżeli chodzi o import, to zinformatyzowana jest tylko procedura uproszczona. W procedurach standardowych w imporcie wymagany jest dokument papierowy równolegle z elektronicznym. Niemniej jednak w pełni zautomatyzowany system obsługi importu zostanie zrealizowany w ramach programu do roku 2013.

Do 2013 roku jeszcze sporo czasu. Czy przewidywane są jakieś uproszczenia w imporcie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie przedsiębiorca z wydrukowanym dokumentem importowym musi przyjechać do urzędu celnego. By tego uniknąć, obok programu e-cło pilotażowo poszczególne izby celne będą wdrażały elektroniczny dokument w imporcie oparty na systemie CELINA, który teraz zajmuje się faktycznie obsługą importu. W perspektywie mamy ICS, niemniej, by nie czekać, wprowadzamy pełne elektroniczne zgłoszenie w systemie CELINA. Wdrożenie jest już realizowane i będzie finalizowane w I kwartale tego roku.

Czy oprócz wdrażanych projektów czekają przedsiębiorców inne zmiany?

Pracujemy nad tym, by dokument celny był elektronicznie przesyłany do urzędu celnego X, gdy towar znajduje się w urzędzie Y, oraz nad tym, by kontrola obywała się w urzędzie celnym Y. Dla przykładu firma mająca siedzibę w Poznaniu posiada towar w Toruniu. Chcemy umożliwić, by zgłoszenie celne złożyć w Izbie Celnej w Poznaniu, a kontrolę przeprowadzić w Toruniu. Spowoduje to, że firma będzie miała na miejscu wszystkie dokumenty. Można powiedzieć, że ma to być polska odprawa scentralizowana na wzór unijnej. W tym zakresie prace są na etapie koncepcyjnym.

Czy informatyzacja obejmie również rozliczenie podatku akcyzowego?

W akcyzie wprowadzamy rozwiązania zbliżone do rozwiązań w tranzycie, tzn. wsparcie przemieszczania wyrobów z zawieszoną akcyzą. Poprzez przesyłanie i obsługę elektronicznych komunikatów przemieszczaniu towarów pomiędzy składami podatkowymi z zawieszoną akcyzą będzie towarzyszył komunikat elektroniczny. Przykładowo informacja o tym, że towar z zawieszoną akcyzą zostanie przemieszczony ze składu podatkowego w Gdyni do Opola, zostanie wysłana elektronicznie. Gdy towar dojedzie do Opola, możliwe będzie przesłanie elektronicznego komunikatu, że towar dojechał, zwolnione zostanie zabezpieczenie. Taki sam system komunikatów będzie funkcjonował na poziomie Unii, np. między Warszawą a Berlinem.

Program e-cło zakłada kampanie informacyjne. W jaki sposób informacje docierają do przedsiębiorców?

Polskim i zagranicznym przedsiębiorcom tłumaczymy, co niosą ze sobą poszczególne rozwiązania stosowane w całym programie e-cło. Do przewoźników już dociera informacja bezpośrednia w postaci plakatów czy ulotek, np. dotycząca systemu EORI. W przypadku tego systemu wysyłaliśmy pisma do ambasad, administracji celnych krajów sąsiednich (Białoruś, Ukraina, Rosja), ale okazuje się, że najważniejsi są przewoźnicy, spedytorzy, agencje celne. Cały program ma być obudowany strategią informacją o tym, co się zmienia, a jednocześnie jak zmienia się Służba Celna, stosując rozwiązania wdrażane w ramach programu elektronicznego cła.

Fot. Wojciech Górski

Grzegorz Smogorzewski, dyrektor Departamentu Służby Celnej w Ministerstwie Finansów, p.o. zastępcy szefa Służby Celnej

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA