REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy z ostrożnym optymizmem o swojej działalności w 2010 r.

REKLAMA

Przedsiębiorcy pytani o to, jak widzą swoją działalność w 2010 r. odpowiadają z bardzo ostrożnym optymizmem, że nieco lepiej niż w 2009 r., choć ubiegły rok był bardzo dobry biorąc pod uwagę osłabienie gospodarcze.

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan przygotowała badanie oczekiwań przedsiębiorców w 2010 r. Badanie zostało przeprowadzone na losowej próbie 400 firm. Przy czym próba została dobrana, a następnie przeważona zgodnie ze strukturą wielkości przedsiębiorstw oraz 7 sektorów gospodarki (przetwórstwo przemysłowe, budownictwo, handel i naprawy, transport, gospodarka magazynowa i łączność, hotele i restauracje oraz obsługa nieruchomości i firm).

REKLAMA


Rok 2009 gorszy dla firm niż 2008 r.

REKLAMA


Badanie pokazało, że w 2009 r. przedsiębiorstwa miały problemy ze wzrostem sprzedaży, jednak 35 proc. udało się je zwiększyć. Lepiej niż duże firmy radziły sobie z osłabieniem gospodarczym małe i średnie przedsiębiorstwa. Wyraźnie lepiej radziły sobie również firmy, które działają wyłącznie na rynku polskim. Eksporterzy i importerzy znacznie silniej odczuli kryzys.


Małe i średnie przedsiębiorstwa osiągnęły w 2009 r. mniejsze zyski niż w 2008 r., natomiast  duże firmy, mimo relatywnie gorszej sytuacji w sprzedaży, osiągnęły wzrost zysku netto. Prawdopodobnie było to wynikiem nastawienia na restrukturyzację, w tym większej skali zwolnień pracowników i zmniejszenia kosztów wynagrodzeń.


Lepsze prognozy na 2010 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


W 2010 roku 48 proc. firm zakłada wzrost przychodów ze sprzedaży. Szanse na szybszy wzrost widzą firmy ze wszystkich sektorów, z wyjątkiem przedsiębiorstw transportowych. Najwięcej optymistów jest w grupie dużych przedsiębiorców. Najsłabsze są prognozy mikroprzedsiębiorstw, które obawiają się efektu „wypchnięcia” przez firmy małe.

REKLAMA


Firmy średnie także są ostrożne w swoich prognozach. Doświadczenia 2009 r. nauczyły je zapewne, że nie są gotowe do walki konkurencyjnej z firmami dużymi, wiele z nich w okresie ożywienia gospodarczego nastawiło się na dynamiczny wzrost bez niezbędnej restrukturyzacji rozwojowej wymaganej przy tak szybkim wzroście.


Przedsiębiorstwa w coraz mniejszym stopniu koncentrują się na wzroście liczby pracowników, a w coraz większym stopniu - na ich „jakości”. Plany dotyczące zatrudnienia są bowiem bardzo skromne, natomiast w większości sektorów firmy planują wzrosty wynagrodzeń.  Tylko w firmach z sektora hotele i restauracje, w firmach handlowych, a także w firmach transportowych ta tendencja nie występuje.


Przedsiębiorstwa są dzisiaj w okresie zamykania 2009 r. oraz dopinania planów i weryfikowania strategii na 2010 r. Widać już jednak wyraźnie rozwagę w ocenach i pewne obawy dotyczące rozwoju sytuacji w 2010 r.

oprac. Alicja Fal

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA