REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy z ostrożnym optymizmem o swojej działalności w 2010 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy pytani o to, jak widzą swoją działalność w 2010 r. odpowiadają z bardzo ostrożnym optymizmem, że nieco lepiej niż w 2009 r., choć ubiegły rok był bardzo dobry biorąc pod uwagę osłabienie gospodarcze.

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan przygotowała badanie oczekiwań przedsiębiorców w 2010 r. Badanie zostało przeprowadzone na losowej próbie 400 firm. Przy czym próba została dobrana, a następnie przeważona zgodnie ze strukturą wielkości przedsiębiorstw oraz 7 sektorów gospodarki (przetwórstwo przemysłowe, budownictwo, handel i naprawy, transport, gospodarka magazynowa i łączność, hotele i restauracje oraz obsługa nieruchomości i firm).

REKLAMA


Rok 2009 gorszy dla firm niż 2008 r.

REKLAMA


Badanie pokazało, że w 2009 r. przedsiębiorstwa miały problemy ze wzrostem sprzedaży, jednak 35 proc. udało się je zwiększyć. Lepiej niż duże firmy radziły sobie z osłabieniem gospodarczym małe i średnie przedsiębiorstwa. Wyraźnie lepiej radziły sobie również firmy, które działają wyłącznie na rynku polskim. Eksporterzy i importerzy znacznie silniej odczuli kryzys.


Małe i średnie przedsiębiorstwa osiągnęły w 2009 r. mniejsze zyski niż w 2008 r., natomiast  duże firmy, mimo relatywnie gorszej sytuacji w sprzedaży, osiągnęły wzrost zysku netto. Prawdopodobnie było to wynikiem nastawienia na restrukturyzację, w tym większej skali zwolnień pracowników i zmniejszenia kosztów wynagrodzeń.


Lepsze prognozy na 2010 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


W 2010 roku 48 proc. firm zakłada wzrost przychodów ze sprzedaży. Szanse na szybszy wzrost widzą firmy ze wszystkich sektorów, z wyjątkiem przedsiębiorstw transportowych. Najwięcej optymistów jest w grupie dużych przedsiębiorców. Najsłabsze są prognozy mikroprzedsiębiorstw, które obawiają się efektu „wypchnięcia” przez firmy małe.

REKLAMA


Firmy średnie także są ostrożne w swoich prognozach. Doświadczenia 2009 r. nauczyły je zapewne, że nie są gotowe do walki konkurencyjnej z firmami dużymi, wiele z nich w okresie ożywienia gospodarczego nastawiło się na dynamiczny wzrost bez niezbędnej restrukturyzacji rozwojowej wymaganej przy tak szybkim wzroście.


Przedsiębiorstwa w coraz mniejszym stopniu koncentrują się na wzroście liczby pracowników, a w coraz większym stopniu - na ich „jakości”. Plany dotyczące zatrudnienia są bowiem bardzo skromne, natomiast w większości sektorów firmy planują wzrosty wynagrodzeń.  Tylko w firmach z sektora hotele i restauracje, w firmach handlowych, a także w firmach transportowych ta tendencja nie występuje.


Przedsiębiorstwa są dzisiaj w okresie zamykania 2009 r. oraz dopinania planów i weryfikowania strategii na 2010 r. Widać już jednak wyraźnie rozwagę w ocenach i pewne obawy dotyczące rozwoju sytuacji w 2010 r.

oprac. Alicja Fal

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA