REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus coraz więcej musi płacić za błędy

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Błędna decyzja organów podatkowych może doprowadzić firmę do bankructwa. Zdaniem ekspertów pomyłki w rozstrzygnięciach wynikają m.in. ze złego prawa. Podatnicy poszkodowani działaniami urzędników powinni występować o odszkodowania.

Przypadków błędnych decyzji organów podatkowych, w wyniku których podatnicy ponieśli spore szkody, mieliśmy już co najmniej kilka. Głośne sprawy, chociażby Romana Kluski czy spółki JTT, pokazują, że pomyłka urzędnika może prowadzić do nieodwracalnych skutków - bankructwa przedsiębiorstwa.

REKLAMA

REKLAMA

Teraz w Sądzie Okręgowym w Kielcach czeka na rozpatrzenie pozew podatniczki z Chmielnika (woj. świętokrzyskie), Niny Cholewickiej, która za błędną decyzję kieleckich organów podatkowych żąda 12 mln zł odszkodowania.

- Izba Skarbowa w Kielcach nie zna treści pozwu skierowanego do sądu okręgowego. Z doniesień prasowych wynika, że pozwana jest Prokuratoria Generalna, ze względu na wartość przedmiotu sporu. W związku z tym Izba Skarbowa w Kielcach nie będzie uczestnikiem tego procesu - komentuje sprawę Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach.

Na tym tle pojawia się pytanie, czy sprawy o odszkodowania w związku z błędnymi decyzjami organów podatkowych mają sens? Eksperci są zgodni - tak. Warto walczyć o zadośćuczynienie.

REKLAMA

Powody pomyłek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest wiele przyczyn, które powodują, że podatnicy ponoszą w starciu z fiskusem straty niewspółmiernie wielkie do ich przewinień. Według Arkadiusza Michaliszyna, prawnika, partnera w CMS Cameron McKenna, przede wszystkim należy winić złe prawo, które daje dużą swobodę interpretacyjną. Problemem jest także nadgorliwość niektórych urzędników, którzy nie mają w poważaniu zasady obiektywizmu i w rozstrzyganiu spraw kierują się tylko i wyłącznie interesem fiskusa.

- Interes obywatela jest równoważny interesowi państwa - mówi Arkadiusz Michaliszyn.

Dodaje, że jest rzeczą oczywistą, że państwo powinno brać pełną odpowiedzialność za działania urzędników.

- Państwo nie może być zbójem z nożem w zębach - komentuje nasz rozmówca z CMS Cameron McKenna.

Świadomość społeczna

Według dr. Janusza Fiszera, partnera w Kancelarii Prawnej White & Case i docenta UW, groźba wystąpienia podatnika z roszczeniem odszkodowawczym dyscyplinująco wpływa na działania organów państwa, w tym także organów skarbowych.

- Jeżeli decyzja lub działania organów były jawnie bezprawne, prawo do odszkodowania powinno być egzekwowane - sugeruje dr Janusz Fiszer.

Dodaje, że przypadek pana Kluski i spółki JTT to najbardziej znane przykłady nadużycia prawa. Niewątpliwie takich sytuacji było więcej, nie zawsze jednak mają one tak opłakane skutki i nie zawsze pokrzywdzeni decydują się na wniesienie pozwów.

- W miarę podnoszenia się ogólnej kultury prawnej społeczeństwa przypadków takich może być więcej. Z drugiej strony, organy państwa muszą mieć świadomość potencjalnych skutków swoich działań lub zaniechań - komentuje dr Fiszer.

Prawo do odszkodowania

Uprawnienie do odszkodowania za zawinione lub bezprawne działania organów państwa, w wyniku których nastąpiła szkoda, jest jednym z elementów demokratycznego państwa, a więc obejmuje również odszkodowanie za ewidentnie błędne działania organów skarbowych.

Magdalena Urbanowicz, konsultant w TPA Horwath Sztuba Kaczmarek, stwierdza, że podatnicy coraz częściej domagają się zadośćuczynienia od Skarbu Państwa za szkody poniesione wskutek pomyłek urzędników. O odszkodowanie można ubiegać się na podstawie m.in. przepisów Ordynacji podatkowej oraz kodeksu cywilnego.

- Odszkodowanie od Skarbu Państwa należy się w przypadku szkody wyrządzonej przez niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie przy wykonywaniu władzy publicznej. Zanim jednak podatnik wystąpi o odszkodowanie do sądu cywilnego, musi przejść przez postępowanie odwoławcze, wnioskując o stwierdzenie niezgodności decyzji z prawem - argumentuje Magdalena Urbanowicz.

Stwierdza też, że dopiero po pomyślnym zakończeniu tego postępowania i stwierdzeniu niezgodności z prawem podatnik może się domagać odszkodowania. Jest to jednak dopiero początek drogi.

Również dr Nina Półtorak, dyrektor w Ernst & Young, uważa, że błędne decyzje organów skarbowych są i powinny być podstawą odpowiedzialności odszkodowawczej Skarbu Państwa.

- W praktyce uzyskanie odszkodowania jest trudne. Uzależnione jest bowiem od wykazania szkody, związku przyczynowego pomiędzy błędną decyzją a szkodą oraz wymaga stwierdzenia bezprawności decyzji we właściwym postępowaniu. Ta ostatnia przesłanka sprawia najwięcej kłopotu. Orzecznictwo sądowe w zasadzie wykluczyło uzyskanie odszkodowania z tytułu decyzji I-instancyjnej, czyli najczęściej urzędu skarbowego, podczas gdy właśnie ta decyzja często jest źródłem szkody - tłumaczy dr Nina Półtorak.

Dodaje, że odszkodowanie może być przyznane z tytułu decyzji II-instancyjnej (izby skarbowej), ale wymaga to stwierdzenia jej niezgodności z prawem w ramach skargi do sądu administracyjnego lub postępowań nadzwyczajnych. Bez takiego stwierdzenia sąd cywilny, do którego wnoszone jest roszczenie odszkodowawcze, odmówi przyznania odszkodowania. Wciąż nie ma także możliwości przyznania odszkodowania w sytuacji, gdy szkoda wynika z wyroku sądu administracyjnego naruszającego prawo.

- W Sejmie od ponad roku jest projekt ustawy poszerzający zakres odpowiedzialności urzędników, co mogłoby wpłynąć pozytywnie na jakość podejmowanych decyzji - stwierdza Magdalena Urbanowicz.

Odszkodowani w sprawach podatkowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA