REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potrzebny jest plan aktywizacji dla każdego bezrobotnego

Paweł Jakubczak
Paweł Jakubczak

REKLAMA

Indywidualne podejście do bezrobotnego to warunek skutecznej walki z bezrobociem. Niestety teraz o nie trudno.

PAWEŁ JAKUBCZAK

REKLAMA

W Polsce mimo spowolnienia gospodarczego pracuje 16 mln osób - najwięcej od początku lat 90. Czy spodziewała się pani tego?

ELŻBIETA KRYŃSKA

Jestem tym raczej zaskoczona, biorąc pod uwagę trudną sytuację gospodarczą w ostatnim czasie. Wzrost PKB w III kwartale 2009 r. wyniósł 1,7 proc. W poprzednim kwartale gospodarka rosła w tempie 1,1 proc., a na początku roku 0,8 proc. Aby sytuacja na rynku pracy zdecydowanie się poprawiła, PKB powinien rosnąć w tempie ok. 4 proc. rocznie.

Mimo rekordowego zatrudnienia stopa bezrobocia rośnie. Dlaczego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawcy postępują racjonalnie. Zatrudniają osoby z doświadczeniem, które nie wymagają ponoszenia dużych kosztów przygotowania do pracy, bo z reguły nie muszą być szkolone i od razu mogą podjąć obowiązki. Niestety, tradycyjnie trudności ze znalezieniem zatrudnienia mają młode osoby, rozpoczynające pracę. Pracodawcy uważają, często nie bez podstaw, że wiedza i umiejętności młodych ludzi są niedostosowane do wymagań rynku pracy. Z ich zatrudnieniem jest ten sam problem zresztą w całej UE. Stopa bezrobocia osób młodych w pozostałych państwach unijnych pozostaje w podobnej proporcji do stopy bezrobocia ogółem, jak w Polsce - jest około dwukrotnie wyższa. Dzieje się tak, bo dużo fachowców dysponujących doświadczeniem zawodowym też poszukuje zajęcia. To nimi przede wszystkim są zainteresowani pracodawcy w procesach rekrutacyjnych.

Czy to wszystko?

Młodzi ludzie, nawet stosunkowo dobrze wykształceni, nie mają też gdzie zdobywać praktyki, tak potrzebnej do wykonywania pracy. Do niedawna dla wielu z nich ratunkiem był wyjazd za granicę. Tam mogli co prawda zdobyć doświadczenie, ale często nieistotne dla przyszłego budowania kariery. Wykonywali bowiem lub wykonują nadal proste prace, których nie chcą podejmować obywatele państw bogatszych.

Kiedy więcej młodych osób będzie pracowało?

Już niedługo będzie ich na rynku pracy coraz mniej. Pokolenie wyżu demograficznego przełomu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ubiegłego wieku wkracza już w wiek dojrzały. Na szczęście kryzys światowy powoli się kończy. Gdy minie, pracodawcy będą bardziej skłonni do zatrudniania także młodych pracowników. Ponieważ równocześnie zmniejszy się ich liczba - zmaleje zagrożenie bezrobociem.

Co robić, aby młodzi już na początku nie wypadli z rynku pracy nawet na kilka lat?

Powinni oni jak najczęściej jako bezrobotni korzystać z wielu instrumentów rynku pracy opłacanych z Funduszu Pracy. Trzeba myśleć o wdrażaniu w urzędach pracy indywidualnego podejścia do bezrobotnych. Urzędnicy powinni szyć garnitur na ich miarę.

Czy wtedy będziemy mieli 500 tys. bezrobotnych zamiast 1,81 mln jak obecnie?

Nie tak szybko. Indywidualne podejście do bezrobotnego to podstawowy warunek skutecznej walki z bezrobociem. Teraz o nie trudno, bo stopa bezrobocia jest wysoka, liczba klientów urzędów pracy bardzo duża, a ich zasoby kadrowe i majątkowe dosyć skromne. Kiedy liczba bezrobotnych będzie się zmniejszała, o takie podejście będzie łatwiej. Zakłada ono, że pośrednik pracy musi znać bezrobotnego i jego środowisko tak jak lekarz rodzinny chorego pacjenta i jego rodzinę, tak samo też powinien być w stałej gotowości pomocy. Istnieje potrzeba opracowywania dla każdego zarejestrowanego bezrobotnego i poszukującego pracy indywidualnego planu działania, określającego drogę dojścia do zatrudnienia, tworzoną przy wykorzystaniu dostępnych usług i instrumentów polityki rynku pracy. Wymaga to zwiększenia zasobów kadrowych urzędów pracy (pośredników pracy, doradców zawodowych) i ich zasobów majątkowych (głównie lokali i ich wyposażenia).

Fot. Marek Matusiak

Elżbieta Kryńska

profesor, kierownik katedry polityki ekonomicznej Uniwersytetu Łódzkiego, pracuje też w Instytucie Pracy i Spraw Socjalnych

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA