REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost wynagrodzeń będą negocjować pracodawcy i związkowcy

REKLAMA

Wszystkie kluby parlamentarne zgodziły się, by od 1 stycznia 2010 r. przeciętny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń był negocjowany między pracodawcami a związkami zawodowymi w przedsiębiorstwach. Do tej pory był on przyjmowany przez Komisję Trójstronną lub rząd.

Zmianę sposobu przyjmowania wskaźnika przewiduje projekt ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń. Głosowanie nad nim odbędzie się jeszcze na tym posiedzeniu Sejmu.

REKLAMA

Obecnie wskaźnik przyrostu przeciętnych wynagrodzeń jest corocznie ustalany przez Komisję Trójstronną lub rząd dla wszystkich przedsiębiorstw. Projekt uchyla przepisy ustawy z 16 grudnia 1994 r. wprowadzające takie rozwiązanie. Oznacza to, że wskaźnik będzie ustalany w poszczególnych zakładach i będą go negocjowali pracodawcy oraz zakładowe organizacje związkowe.

REKLAMA

Poseł sprawozdawca Stanisław Szwed (PiS) podkreślił, że przepisy nakazujące ustalać wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w Komisji Trójstronnej albo w rządzie blokują rozwój przedsiębiorstw, uniemożliwiając im kształtowanie płac na poziomie odpowiadającym sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.

"Partnerzy społeczni (związki zawodowe i organizacje pracodawców z Komisji Trójstronnej - PAP) wiele razy podkreślali konieczność uchylenia obecnych przepisów. Uwzględnili to nawet w podpisanym w połowie marca pakiecie antykryzysowym" - powiedział Szwed.

Posłowie reprezentujący PO, PSL i PiS zapewnili, że będą głosować za uchwaleniem projektu. To samo zapowiedziała Lewica, choć jej poseł Ryszard Zbrzyzny zaznaczył, że wniesie poprawkę, która pozwoli wprowadzić do ustawy o związkach zawodowych przepisy zobowiązujące pracodawców do corocznego negocjowania wzrostu wynagrodzeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

"Zniesienie obowiązku negocjowania wskaźnika na szczeblu centralnym może spowodować, że pracodawcy w ogóle nie będą czuli się zobowiązani do rozmów z pracownikami na ten temat. Trzeba więc określić procedury, według których wskaźnik wynagrodzeń będzie musiał być negocjowany w przedsiębiorstwach" - powiedział Zbrzyzny.

Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać 1 stycznia 2010 r. Nie dotyczy to jednak konsekwencji, jakie może ponieść dyrektor przedsiębiorstwa, w którym przeciętny wskaźnik wzrostu miesięcznych wynagrodzeń na 2009 r. przekroczy 0,8 proc. (taki wskaźnik określił rząd). Zgodnie z przepisem przejściowym, organ założycielski takiego przedsiębiorstwa (jeżeli wzrost płac negatywnie wpłynął na jego kondycję finansową) będzie mógł odwołać dyrektora nawet po 31 grudnia 2010 r., bo właśnie wtedy będzie znany wzrost wynagrodzeń za 2009 r. w poszczególnych zakładach.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA