REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kłopoty finansowe ma 70 proc. firm odzieżowych

Patrycja Otto
Patrycja Otto

REKLAMA

Sieci handlujące odzieżą bronią się przed kryzysem, ale wielu producentów tekstyliów jest na granicy bankructwa. Główny powód to import z Azji.

Firmy produkujące wyroby tekstylne i odzież coraz bardziej chylą się ku upadkowi. Jak pokazują dane z raportu ryzyka branżowego przygotowanego przez Dun & Bradstreet, prawie 30 proc. wytwórców znajduje się w bardzo złej kondycji finansowej. W słabej jest kolejne ponad 40 proc. firm. Do tego rośnie średni termin płatności zobowiązań krótkoterminowych.

REKLAMA

Będą kłopoty z płatnościami

- W sierpniu najwięcej przeterminowanych płatności przypadało na okres do 90 dni, a jeszcze w kwietniu okres ten wynosił 30 dni. Spodziewać się więc należy kolejnych kłopotów, które niewątpliwie nadejdą - ostrzega Tomasz Starzyk z Dun & Bradstreet.

Spośród ponad 3 tys. firm produkcyjnych już dziś w stan likwidacji postawione jest 328 przedsiębiorstw, a w upadłości znajduje się 139.

Zła sytuacja wynika przede wszystkim z zalewającego nie tylko Polskę, ale całą Europę, importu taniej odzieży tekstylnej z Chin, Indii i Turcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Także sklepy odzieżowe skarżą się na sięgający 10-15 proc. spadek zainteresowania. Jednak, jak tłumaczą analitycy Dun & Bradstreet, są one elastyczne i szybciej reagują na zmiany rynkowe, co pozwala im się bronić przed kryzysem. Chcąc przetrwać, zaopatrują się właśnie w tańszy towar z Dalekiego Wschodu.

- Sieci odzieżowe funkcjonują w dużym oderwaniu od krajowych producentów. W przypadku firm sprzedających markowe tekstylia tylko nieduża część asortymentu jest możliwa do wyprodukowania w Polsce. Wynika to z braku odpowiedniego parku maszynowego, dostępności surowców, wiedzy i doświadczenia krajowych wytwórców - zaznacza Piotr Kujawiński, prezes zarządu spółki Redan, właściciela m.in. marki Troll, Top Secret.

Dlatego słabą kondycję w tej branży ma tylko niecałe 10 proc. firm z branży. Dobrą może natomiast pochwalić się blisko 60 proc. firm handlowych.

Dobrze sobie radzi np. spółka NG2 rozwijająca w kraju sieci z obuwiem pod markami CCC, Boti i Quazi. Jak pokazuje raport handlowy Dun & Bradstreet, firma, która w 2008 roku wygenerowała ponad 91 mln zł zysku netto, nie zwalnia tempa także w tym roku. W I kw. jej sprzedaż całkowita sięgnęła 167 mln zł, co pozwoliło na blisko 5 mln zł zysku netto.

Trwają inwestycje

Dobre wyniki finansowe zachęciły firmę do zaplanowania inwestycji na 190 mln zł w rozwój sieci sklepów oraz budowę magazynu wysokiego składowania. Pieniądze mają być pozyskane z emisji akcji.

REKLAMA

- Spółka jest w bardzo dobrej kondycji finansowej i płynnościowej. Dług netto jest na poziomie poniżej jednorocznego zysku, co oznacza, że bieżącą działalność możemy bez problemu finansować kredytami bankowymi. Potrzebujemy jednak elastyczności w dostępie do kapitału - tłumaczy Dariusz Miłek, prezes zarządu NG2.

Dobrze sobie na rynku wciąż też radzi LPP, właściciel między innymi marki Reserved, Cropp oraz House. Jak wyjaśnia Tomasz Starzyk, w ostatnim pełnym roku obrachunkowym przedsiębiorstwo w sprawozdaniu finansowym wykazało sprzedaż na poziomie 1,6 mld zł, co pozwoliło na zysk ponad 172 mln zł netto.

Kondycja finansowa przedsiębiorstw

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Patrycja Otto

patrycja.otto@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA