REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kłopoty finansowe ma 70 proc. firm odzieżowych

Patrycja Otto
Patrycja Otto

REKLAMA

Sieci handlujące odzieżą bronią się przed kryzysem, ale wielu producentów tekstyliów jest na granicy bankructwa. Główny powód to import z Azji.

Firmy produkujące wyroby tekstylne i odzież coraz bardziej chylą się ku upadkowi. Jak pokazują dane z raportu ryzyka branżowego przygotowanego przez Dun & Bradstreet, prawie 30 proc. wytwórców znajduje się w bardzo złej kondycji finansowej. W słabej jest kolejne ponad 40 proc. firm. Do tego rośnie średni termin płatności zobowiązań krótkoterminowych.

REKLAMA

REKLAMA

Będą kłopoty z płatnościami

- W sierpniu najwięcej przeterminowanych płatności przypadało na okres do 90 dni, a jeszcze w kwietniu okres ten wynosił 30 dni. Spodziewać się więc należy kolejnych kłopotów, które niewątpliwie nadejdą - ostrzega Tomasz Starzyk z Dun & Bradstreet.

Spośród ponad 3 tys. firm produkcyjnych już dziś w stan likwidacji postawione jest 328 przedsiębiorstw, a w upadłości znajduje się 139.

REKLAMA

Zła sytuacja wynika przede wszystkim z zalewającego nie tylko Polskę, ale całą Europę, importu taniej odzieży tekstylnej z Chin, Indii i Turcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Także sklepy odzieżowe skarżą się na sięgający 10-15 proc. spadek zainteresowania. Jednak, jak tłumaczą analitycy Dun & Bradstreet, są one elastyczne i szybciej reagują na zmiany rynkowe, co pozwala im się bronić przed kryzysem. Chcąc przetrwać, zaopatrują się właśnie w tańszy towar z Dalekiego Wschodu.

- Sieci odzieżowe funkcjonują w dużym oderwaniu od krajowych producentów. W przypadku firm sprzedających markowe tekstylia tylko nieduża część asortymentu jest możliwa do wyprodukowania w Polsce. Wynika to z braku odpowiedniego parku maszynowego, dostępności surowców, wiedzy i doświadczenia krajowych wytwórców - zaznacza Piotr Kujawiński, prezes zarządu spółki Redan, właściciela m.in. marki Troll, Top Secret.

Dlatego słabą kondycję w tej branży ma tylko niecałe 10 proc. firm z branży. Dobrą może natomiast pochwalić się blisko 60 proc. firm handlowych.

Dobrze sobie radzi np. spółka NG2 rozwijająca w kraju sieci z obuwiem pod markami CCC, Boti i Quazi. Jak pokazuje raport handlowy Dun & Bradstreet, firma, która w 2008 roku wygenerowała ponad 91 mln zł zysku netto, nie zwalnia tempa także w tym roku. W I kw. jej sprzedaż całkowita sięgnęła 167 mln zł, co pozwoliło na blisko 5 mln zł zysku netto.

Trwają inwestycje

Dobre wyniki finansowe zachęciły firmę do zaplanowania inwestycji na 190 mln zł w rozwój sieci sklepów oraz budowę magazynu wysokiego składowania. Pieniądze mają być pozyskane z emisji akcji.

- Spółka jest w bardzo dobrej kondycji finansowej i płynnościowej. Dług netto jest na poziomie poniżej jednorocznego zysku, co oznacza, że bieżącą działalność możemy bez problemu finansować kredytami bankowymi. Potrzebujemy jednak elastyczności w dostępie do kapitału - tłumaczy Dariusz Miłek, prezes zarządu NG2.

Dobrze sobie na rynku wciąż też radzi LPP, właściciel między innymi marki Reserved, Cropp oraz House. Jak wyjaśnia Tomasz Starzyk, w ostatnim pełnym roku obrachunkowym przedsiębiorstwo w sprawozdaniu finansowym wykazało sprzedaż na poziomie 1,6 mld zł, co pozwoliło na zysk ponad 172 mln zł netto.

Kondycja finansowa przedsiębiorstw

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Patrycja Otto

patrycja.otto@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Oferta biznesowa dla firm: Paczkomat® InPost jako klucz do szybkiej i wygodnej dostawy

Klienci kupują online przede wszystkim dla wygody, a szybka dostawa i odbiór to dziś standard. Punkty odbioru stały się naturalnym wyborem, a Paczkomat® InPost przewodzi w tej kategorii. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, oferta biznesowa InPost to prosty sposób na obniżenie kosztów i zwiększenie satysfakcji kupujących. Sprawdź, dlaczego warto i jak zrobić to dobrze.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

REKLAMA

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

REKLAMA

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA