Przedsiębiorcy nie wykorzystują certyfikatu AEO
REKLAMA
O status Upoważnionego Przedsiębiorcy mogą ubiegać się wszystkie firmy zainteresowane obrotem międzynarodowym, zarówno eksporterzy jak i ich dostawcy, importerzy, spedytorzy, firmy logistyczne, agencje celne oraz operatorzy portów morskich i lotniczych.
REKLAMA
REKLAMA
Certyfikat Upoważnionego Przedsiębiorcy (AEO) zakłada podniesienie bezpieczeństwa wymiany handlowej z partnerami spoza UE. Umożliwia to ściślejsza współpraca przedsiębiorstw i administracji celnej. Dzięki temu „sprawdzeni” przedsiębiorcy mogą liczyć na uprzywilejowane traktowanie przez organy celne, w zamian za przejęcie części obowiązków dotyczących czynności celnych.
Jak podkreśla Joanna Stawowska, partner w dziale doradztwa podatkowego Deloitte, certyfikat AEO cieszy się umiarkowanym zainteresowaniem polskich przedsiębiorców. Firmy zaczynają jednak dostrzegać korzyści płynące z posiadania tego dokumentu. Certyfikat staje się często warunkiem dalszego rozwoju działalności i bywa postrzegany jako wyznacznik rzetelności dla partnerów biznesowych. Jego posiadanie bywa jednym z kryteriów wyboru kontrahentów lub udziału w procedurach przetargowych.
Przedsiębiorca przygotowujący się do certyfikacji AEO przejmuje część odpowiedzialności za zapewnienie prawidłowości procesów celnych. Wymaga to dokładnej analizy zasad funkcjonowania firmy. Od przyszłego roku procedura certyfikacji ulegnie skróceniu z 300 do 90 dni, co zmniejszy możliwości podejmowania działań dostosowawczych w trakcie audytu przeprowadzanego przez organy celne.
Aby ułatwić przedsiębiorcom przygotowania do procesu certyfikacji, administracja celna opracowała Kwestionariusz samooceny AEO. Jest to narzędzie pomagające w samodzielnym zdiagnozowaniu stopnia przygotowania do certyfikacji.
Uzyskanie certyfikatu AEO zakłada, że organizacja działalności przedsiębiorstwa minimalizuje ryzyko wystąpienia naruszeń regulacji celnych. Główne korzyści płynące z przeorganizowania procesów celnych to wewnętrzna kontrola minimalizująca ryzyko nieprawidłowości mogących skutkować odpowiedzialnością finansową oraz karną, jak również zapewnienie ciągłości działania w przypadku nieobecności pracowników.
oprac. Alicja Fal
mojafirma.infor.pl/Deloitte
REKLAMA
REKLAMA