REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja ustawowego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wskaźnik wzrostu wynagrodzeń powinien być ustalany w przedsiębiorstwach, między pracodawcami a zakładowymi związkami zawodowymi, a nie odgórnie. Takie stanowisko ustalili w czwartek pracodawcy i związkowcy z Komisji Trójstronnej.

Efektem tego ustalenia ma być opracowanie przez ministra finansów projektu ustawy likwidującego wskaźnik wynagrodzeń ustalany mocą ustawy.

REKLAMA

Od wielkości tego wskaźnika zależą pensje pracowników przedsiębiorstw państwowych i spółek Skarbu Państwa. Wskaźnik przyjęty na 2010 r. wynosi 1 proc.

REKLAMA

Po zlikwidowaniu przepisów o jego ustalaniu odgórnie, zmiany wysokości wynagrodzeń mają być negocjowane na poziomie poszczególnych zakładów. Może okazać się, że w ich efekcie, w jednym przedsiębiorstwie pensje wzrosną o kilka czy kilkanaście procent, w innym zostaną utrzymane na dotychczasowym poziomie, a w jeszcze innym zmaleją.

"Przedsiębiorcy, szczególnie w kryzysie, są w różnej sytuacji finansowej. Jedni mogą uznać, że odpowiednia jest np. 1-proc. Podwyżka. Inni, że mogą sobie pozwolić na więcej, a jeszcze inni, że nie stać ich i na tyle. Dlatego ustawę o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców trzeba zlikwidować, a o sprawie wzrostu płac rozmawiać w poszczególnych zakładach" - powiedział PAP po posiedzeniu zespołu ds. budżetu i wynagrodzeń Komisji Trójstronnej ekspert Forum Związków Zawodowych Zygmunt Mierzejewski.

Takiego samego zdania byli przedstawiciele OPZZ i NSZZ "Solidarność". Ekspert Solidarności Zbigniew Kruszyński podkreślał, że przy likwidacji ustawowego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń, konieczne jest pozostawienie przepisów, z których wprost wynikałoby, że pracodawca musi każdego roku negocjować zmianę płac ze związkami zawodowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Do ustawy o sporach zbiorowych należy wpisać zastrzeżenie, że w razie gdyby pracodawca do 10 lutego każdego roku, nie ustalił korekty wynagrodzeń z przedstawicielami załogi, będzie to podstawą do wszczęcia sporu zbiorowego" - mówił na posiedzeniu zespołu Kruszyński.

Z pomysłem likwidacji odgórnie ustalanego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń zgodzili się również pracodawcy.

REKLAMA

"Likwidując wskaźnik należy jednak określić warunki brzegowe, na podstawie, których będą prowadzone negocjacje w przedsiębiorstwach. Pozwoli to uniknąć ewentualnych konfliktów między załogą a pracodawcą" - powiedziała ekspertka PKPP Lewiatan Małgorzata Krzysztoszek.

Natomiast ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich Henryk Michałowicz podkreślał konieczność likwidacji wskaźnika wzrostu wynagrodzeń razem ze zmianami w ustawie kominowej. "Menadżerowie powinni móc uzyskiwać takie wynagrodzenie, na jakie rzeczywiście zasługują, a nieograniczone ustawowym pułapem" - mówił.

Przedstawiciele resortu finansów odpowiadali, że sprawa tzw. kominówki może być rozpatrywana osobno, szczególnie, że przygotowanie projektu tej ustawy leży w gestii ministra skarbu. Zauważali też, że podczas prac nad poszczególnymi punktami pakietu antykryzysowego, podpisanego w marcu przez rząd i stronę społeczną Komisji Trójstronnej, ustalono, że kwestia wynagrodzeń menadżerów będzie rozstrzygnięta do końca roku.

Ostatecznie związkowcy i pracodawcy doszli do porozumienia, że likwidacja wskaźnika jest konieczna, a resort finansów ma opracować odpowiednie przepisy. Sprawa będzie jednak jeszcze omawiana w Komisji Trójstronnej, szczególnie w zakresie określenia zasad prowadzenia negocjacji płacowych w przedsiębiorstwach.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

REKLAMA

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA