REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polisy przy kredycie kupieckim dużo droższe i z gorszą ochroną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jaworski

REKLAMA

Na skutek problemów w gospodarce polisy kredytu kupieckiego zdrożały co najmniej o 20 proc. Firmom coraz trudniej dostać taką polisę, a jeśli dotychczasowy ubezpieczyciel odmówi, inny raczej nie przejmie takiego klienta. Dużo gorsze są warunki oferowanych ubezpieczeń i trudno wynegocjować ich zmianę.

O 25-30 proc. wzrosły przychody ze składek ubezpieczycieli kredytu kupieckiego, którzy raportują do naszego nadzoru, czyli Euler Hermes i KUKE. Ale równocześnie dwu-, trzykrotnie wzrosły też wypłaty odszkodowań. Dwie pozostałe firmy specjalizujące się w takich polisach, działające u nas jako odziały unijnych spółek, czyli Coface i Atradius, wyników nie podają. Wzrost składek to efekt większego zainteresowania polisami, ale też niestety i stawek. Większe wypłaty to oczywiście efekt spowolnienia gospodarczego.

REKLAMA

Rośnie zainteresowanie

- Wzrost zainteresowania ubezpieczeniem należności odnotowujemy od kilkunastu miesięcy, czyli od pojawienia się symptomów kryzysu również w Polsce - mówi Bogdan Wiesiołek, dyrektor handlowy w Euler Hermes.

KUKE podaje, że w I półroczu ma ponad 60 proc. więcej wniosków o ubezpieczenie niż rok temu. Nie da się jednak ukryć, że poszukujący polis płacą coraz więcej.

- Wzrost stawek ubezpieczeniowych podyktowany jest obecną oceną sytuacji gospodarczej, w tym m.in. zatorami płatniczymi oraz wzrostem liczby upadłości przedsiębiorstw w kraju i za granicą - mówi Bogdan Wiesiołek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ubezpieczyciele niechętnie mówią o tym, o ile trzeba płacić więcej. Najlepiej wiedzą to brokerzy.

- Stawki poszły w górę od minimum 20 proc. do nawet wielokrotności w porównaniu z okresem sprzed kryzysu - mówi Maciej Kalbus, z firmy brokerskiej Marsh.

Nawet 150 proc. drożej

Inni brokerzy podają jeszcze wyższe stawki.

- Stawki wzrosły przeciętnie przynajmniej o 50 proc., a w niektórych przypadkach nawet 150 proc. - mówi Józef Karpiński z firmy brokerskiej Nord Partner.

Do tej pory stawki dla dużych firm wynosiły 0,05-0,1 proc. ubezpieczanego obrotu, a dla mniejszych od 0,2 proc. do 0,45 proc.

- Negocjacje dla średnich i dużych firm, nawet tych, które nie miały jeszcze polisy, przebiegają podobnie jak w poprzednich latach z zastrzeżeniem, że koszt ubezpieczenia będzie wyższy - mówi Maciej Kalbus.

Większy problem z uzyskaniem ochrony mają firmy, które już zanotowały szkody, tzn. ich kontrahenci na czas nie uregulowali faktur. Dokładniejsze jest też prześwietlanie klientów.

REKLAMA

- Każdy złożony wniosek o ubezpieczenie rozpatrujemy po skonfrontowaniu pozycji zarówno wnioskodawcy, jak i jego dłużników z analizą branży oraz po dokładnym zbadaniu historii płatniczej, szczególnie tej najnowszej. Zawsze również na etapie składania oferty badamy możliwości określania limitów kredytowych dla najważniejszych dłużników wnioskodawcy - mówi Elwira Ostrowska-Graczyk, dyrektor Biura Ubezpieczeń Finansowych PZU.

Przyznaje, że ze względu na ocenę ryzyka znaczący odsetek wniosków w ostatnim czasie otrzymuje rekomendację negatywną. Niestety, jeśli dotychczasowy ubezpieczyciel odmówi kontynuacji umowy na dotychczasowych warunkach, trudno znaleźć nowe towarzystwo. A takich przedsiębiorstw jest coraz więcej.

Nowym trudno o polisę

- Zwracają się do nas nie tylko podmioty, które nie korzystały dotąd z ochrony, ale również te, których ryzyko do tej pory pokrywały inne zakłady ubezpieczeń - mówi Piotr Soroczyński, prezes KUKE.

Brokerzy twierdzą, że nowym klientom szczególnie trudno jest dostać polisę w Atradius i Coface.

- Dostosowaliśmy swoje procedury do sytuacji gospodarczej. Dlatego w tym roku liczba polis dla nowych klientów zmniejszyła się - przyznaje Maciej Drowanowski, dyrektor zarządzający Coface Poland.

Zwraca uwagę, że ze statystyk jego firmy wynika, że po siedmiu miesiącach tego roku jest o 58 proc. upadłości więcej niż rok temu.

- Dziś wysoka szkodowość oznacza albo akceptację słabych warunków odnowieniowych albo brak polisy w ogóle - mówi Maciej Kalbus.

Jak kryzys wpłynął na ubezpieczenia kredytu kupieckiego 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Jaworski

marcin.jaworski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA