REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polisy przy kredycie kupieckim dużo droższe i z gorszą ochroną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jaworski

REKLAMA

Na skutek problemów w gospodarce polisy kredytu kupieckiego zdrożały co najmniej o 20 proc. Firmom coraz trudniej dostać taką polisę, a jeśli dotychczasowy ubezpieczyciel odmówi, inny raczej nie przejmie takiego klienta. Dużo gorsze są warunki oferowanych ubezpieczeń i trudno wynegocjować ich zmianę.

O 25-30 proc. wzrosły przychody ze składek ubezpieczycieli kredytu kupieckiego, którzy raportują do naszego nadzoru, czyli Euler Hermes i KUKE. Ale równocześnie dwu-, trzykrotnie wzrosły też wypłaty odszkodowań. Dwie pozostałe firmy specjalizujące się w takich polisach, działające u nas jako odziały unijnych spółek, czyli Coface i Atradius, wyników nie podają. Wzrost składek to efekt większego zainteresowania polisami, ale też niestety i stawek. Większe wypłaty to oczywiście efekt spowolnienia gospodarczego.

REKLAMA

Rośnie zainteresowanie

- Wzrost zainteresowania ubezpieczeniem należności odnotowujemy od kilkunastu miesięcy, czyli od pojawienia się symptomów kryzysu również w Polsce - mówi Bogdan Wiesiołek, dyrektor handlowy w Euler Hermes.

KUKE podaje, że w I półroczu ma ponad 60 proc. więcej wniosków o ubezpieczenie niż rok temu. Nie da się jednak ukryć, że poszukujący polis płacą coraz więcej.

- Wzrost stawek ubezpieczeniowych podyktowany jest obecną oceną sytuacji gospodarczej, w tym m.in. zatorami płatniczymi oraz wzrostem liczby upadłości przedsiębiorstw w kraju i za granicą - mówi Bogdan Wiesiołek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ubezpieczyciele niechętnie mówią o tym, o ile trzeba płacić więcej. Najlepiej wiedzą to brokerzy.

- Stawki poszły w górę od minimum 20 proc. do nawet wielokrotności w porównaniu z okresem sprzed kryzysu - mówi Maciej Kalbus, z firmy brokerskiej Marsh.

Nawet 150 proc. drożej

Inni brokerzy podają jeszcze wyższe stawki.

- Stawki wzrosły przeciętnie przynajmniej o 50 proc., a w niektórych przypadkach nawet 150 proc. - mówi Józef Karpiński z firmy brokerskiej Nord Partner.

Do tej pory stawki dla dużych firm wynosiły 0,05-0,1 proc. ubezpieczanego obrotu, a dla mniejszych od 0,2 proc. do 0,45 proc.

- Negocjacje dla średnich i dużych firm, nawet tych, które nie miały jeszcze polisy, przebiegają podobnie jak w poprzednich latach z zastrzeżeniem, że koszt ubezpieczenia będzie wyższy - mówi Maciej Kalbus.

Większy problem z uzyskaniem ochrony mają firmy, które już zanotowały szkody, tzn. ich kontrahenci na czas nie uregulowali faktur. Dokładniejsze jest też prześwietlanie klientów.

REKLAMA

- Każdy złożony wniosek o ubezpieczenie rozpatrujemy po skonfrontowaniu pozycji zarówno wnioskodawcy, jak i jego dłużników z analizą branży oraz po dokładnym zbadaniu historii płatniczej, szczególnie tej najnowszej. Zawsze również na etapie składania oferty badamy możliwości określania limitów kredytowych dla najważniejszych dłużników wnioskodawcy - mówi Elwira Ostrowska-Graczyk, dyrektor Biura Ubezpieczeń Finansowych PZU.

Przyznaje, że ze względu na ocenę ryzyka znaczący odsetek wniosków w ostatnim czasie otrzymuje rekomendację negatywną. Niestety, jeśli dotychczasowy ubezpieczyciel odmówi kontynuacji umowy na dotychczasowych warunkach, trudno znaleźć nowe towarzystwo. A takich przedsiębiorstw jest coraz więcej.

Nowym trudno o polisę

- Zwracają się do nas nie tylko podmioty, które nie korzystały dotąd z ochrony, ale również te, których ryzyko do tej pory pokrywały inne zakłady ubezpieczeń - mówi Piotr Soroczyński, prezes KUKE.

Brokerzy twierdzą, że nowym klientom szczególnie trudno jest dostać polisę w Atradius i Coface.

- Dostosowaliśmy swoje procedury do sytuacji gospodarczej. Dlatego w tym roku liczba polis dla nowych klientów zmniejszyła się - przyznaje Maciej Drowanowski, dyrektor zarządzający Coface Poland.

Zwraca uwagę, że ze statystyk jego firmy wynika, że po siedmiu miesiącach tego roku jest o 58 proc. upadłości więcej niż rok temu.

- Dziś wysoka szkodowość oznacza albo akceptację słabych warunków odnowieniowych albo brak polisy w ogóle - mówi Maciej Kalbus.

Jak kryzys wpłynął na ubezpieczenia kredytu kupieckiego 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Jaworski

marcin.jaworski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA