REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polisy przy kredycie kupieckim dużo droższe i z gorszą ochroną

Marcin Jaworski

REKLAMA

Na skutek problemów w gospodarce polisy kredytu kupieckiego zdrożały co najmniej o 20 proc. Firmom coraz trudniej dostać taką polisę, a jeśli dotychczasowy ubezpieczyciel odmówi, inny raczej nie przejmie takiego klienta. Dużo gorsze są warunki oferowanych ubezpieczeń i trudno wynegocjować ich zmianę.

O 25-30 proc. wzrosły przychody ze składek ubezpieczycieli kredytu kupieckiego, którzy raportują do naszego nadzoru, czyli Euler Hermes i KUKE. Ale równocześnie dwu-, trzykrotnie wzrosły też wypłaty odszkodowań. Dwie pozostałe firmy specjalizujące się w takich polisach, działające u nas jako odziały unijnych spółek, czyli Coface i Atradius, wyników nie podają. Wzrost składek to efekt większego zainteresowania polisami, ale też niestety i stawek. Większe wypłaty to oczywiście efekt spowolnienia gospodarczego.

REKLAMA

Rośnie zainteresowanie

- Wzrost zainteresowania ubezpieczeniem należności odnotowujemy od kilkunastu miesięcy, czyli od pojawienia się symptomów kryzysu również w Polsce - mówi Bogdan Wiesiołek, dyrektor handlowy w Euler Hermes.

KUKE podaje, że w I półroczu ma ponad 60 proc. więcej wniosków o ubezpieczenie niż rok temu. Nie da się jednak ukryć, że poszukujący polis płacą coraz więcej.

- Wzrost stawek ubezpieczeniowych podyktowany jest obecną oceną sytuacji gospodarczej, w tym m.in. zatorami płatniczymi oraz wzrostem liczby upadłości przedsiębiorstw w kraju i za granicą - mówi Bogdan Wiesiołek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ubezpieczyciele niechętnie mówią o tym, o ile trzeba płacić więcej. Najlepiej wiedzą to brokerzy.

- Stawki poszły w górę od minimum 20 proc. do nawet wielokrotności w porównaniu z okresem sprzed kryzysu - mówi Maciej Kalbus, z firmy brokerskiej Marsh.

Nawet 150 proc. drożej

Inni brokerzy podają jeszcze wyższe stawki.

- Stawki wzrosły przeciętnie przynajmniej o 50 proc., a w niektórych przypadkach nawet 150 proc. - mówi Józef Karpiński z firmy brokerskiej Nord Partner.

Do tej pory stawki dla dużych firm wynosiły 0,05-0,1 proc. ubezpieczanego obrotu, a dla mniejszych od 0,2 proc. do 0,45 proc.

- Negocjacje dla średnich i dużych firm, nawet tych, które nie miały jeszcze polisy, przebiegają podobnie jak w poprzednich latach z zastrzeżeniem, że koszt ubezpieczenia będzie wyższy - mówi Maciej Kalbus.

Większy problem z uzyskaniem ochrony mają firmy, które już zanotowały szkody, tzn. ich kontrahenci na czas nie uregulowali faktur. Dokładniejsze jest też prześwietlanie klientów.

REKLAMA

- Każdy złożony wniosek o ubezpieczenie rozpatrujemy po skonfrontowaniu pozycji zarówno wnioskodawcy, jak i jego dłużników z analizą branży oraz po dokładnym zbadaniu historii płatniczej, szczególnie tej najnowszej. Zawsze również na etapie składania oferty badamy możliwości określania limitów kredytowych dla najważniejszych dłużników wnioskodawcy - mówi Elwira Ostrowska-Graczyk, dyrektor Biura Ubezpieczeń Finansowych PZU.

Przyznaje, że ze względu na ocenę ryzyka znaczący odsetek wniosków w ostatnim czasie otrzymuje rekomendację negatywną. Niestety, jeśli dotychczasowy ubezpieczyciel odmówi kontynuacji umowy na dotychczasowych warunkach, trudno znaleźć nowe towarzystwo. A takich przedsiębiorstw jest coraz więcej.

Nowym trudno o polisę

- Zwracają się do nas nie tylko podmioty, które nie korzystały dotąd z ochrony, ale również te, których ryzyko do tej pory pokrywały inne zakłady ubezpieczeń - mówi Piotr Soroczyński, prezes KUKE.

Brokerzy twierdzą, że nowym klientom szczególnie trudno jest dostać polisę w Atradius i Coface.

- Dostosowaliśmy swoje procedury do sytuacji gospodarczej. Dlatego w tym roku liczba polis dla nowych klientów zmniejszyła się - przyznaje Maciej Drowanowski, dyrektor zarządzający Coface Poland.

Zwraca uwagę, że ze statystyk jego firmy wynika, że po siedmiu miesiącach tego roku jest o 58 proc. upadłości więcej niż rok temu.

- Dziś wysoka szkodowość oznacza albo akceptację słabych warunków odnowieniowych albo brak polisy w ogóle - mówi Maciej Kalbus.

Jak kryzys wpłynął na ubezpieczenia kredytu kupieckiego 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Jaworski

marcin.jaworski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA