REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lepsze perspektywy dla polskiego eksportu

Michał Duszczyk
Patrycja Otto
Patrycja Otto

REKLAMA

Poprawiają się prognozy dla polskiego eksportu – twierdzą eksperci. Ale część eksporterów twierdzi, że szans na zwiększenie sprzedaży za granicę nie widać.

Perspektywy zbytu dla polskich eksporterów poprawiły się II kwartał z rzędu - wynika z raportu opublikowanego przez Narodowy Bank Polski. Choć słaby popyt zagraniczny, wynikający z ogólnoświatowego kryzysu, wciąż jest decydującym czynnikiem ograniczającym eksport, to sprzedaży polskich towarów za granicę sprzyja słaby złoty - twierdzą eksperci NBP.

REKLAMA

Ich zdaniem najwięcej powodów do optymizmu mają producenci wyrobów chemicznych, mebli oraz drewna.

Spora sprzedaż mimo kryzysu

- Notujemy wzrost eksportu średnio o 10 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym - potwierdza Ewa Węgrzyn z Fakro, producenta okien dachowych.

Jak podkreśla, firma umacnia pozycję na rynkach zagranicznych, na które idzie 70 proc. produkcji. Fakro spodziewa się wzrostu przychodów ze sprzedaży o 12 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W tym roku powinny przekroczyć 1 mld zł - dodaje Ewa Węgrzyn.

Zła sytuacja gospodarcza w Europie Zachodniej spowodowała, że ludzie przestali kupować wyposażenie wnętrz.

- Było wiele bankructw producentów mebli w Europie Zachodniej. Teraz handel poszukuje nowych dostawców, lokując swoje zamówienia w Polsce, która przy obecnych kursach walutowych jest bardzo konkurencyjna - twierdzi Tomasz Walczak z firmy Meble Vox.

Odbiorców za granicą pozyskują również firmy chemiczne.

- Mamy w tego roku podpisać kontrakty w Rosji i na Ukrainie - mówi Olga Wojciechowska, dyrektor w Polychem Systems, produkującej kleje poliuretanowe i pianki montażowe.

Na brak zagranicznego zainteresowania nie narzekają Lasy Państwowe. Zwiększyły o 30 proc. ilość drewna sprzedawanego w tym roku na przetargach. W I półroczu głównie firmy niemieckie i austriackie kupiły w Polsce tyle drewna, ile w całym 2008 roku.

Nowe rynki zbytu

REKLAMA

Eksperci NBP twierdzą, że krajowi producenci, wobec kryzysu u dotychczasowych dostawców, szukają nowych rynków zbytu. Firma Vox sprzedała w tym roku meble odbiorcom w Chinach, Dubaju i Indonezji. Firmy z branży chemicznej, produkujące m.in. chemię budowlaną, nawozy i chemikalia, też nastawiają się na poszukiwanie odbiorców za granicą. Nowy zarząd Zakładów Chemicznych w Policach widzi w zwiększeniu sprzedaży zagranicznej szansę na wyprowadzenie zakładu ze złej sytuacji finansowej.

- Trzeba szybko ożywić eksport, który jest obecnie na poziomie 10 proc. ogółu sprzedaży. Do końca roku chcemy go potroić. Celujemy szczególnie w rynki europejskie, ale nasze dotychczasowe, odległe miejsca zbytu, np. w Ameryce Południowej, też chcemy utrzymać - wyjaśnia Bogusław Kokotowski, wiceprezes spółki.

Utrzymanie dotychczasowych kierunków eksportu dla branż: chemicznej, meblarskiej i drzewnej może okazać się jednak trudne. Sprzedaż do największego odbiorcy dla przedsiębiorstw z tych trzech sektorów, czyli do Niemiec, spada. Jak szacuje Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa, w 2009 roku polski eksport do tego kraju zmniejszy się o 15 proc.

Firmy nie chcą kontraktów

Bogdan Czemko, dyrektor Polskiej Izby Gospodarczej Przemysłu Drzewnego (PIGPD), szacuje, że dziś 60 proc. produkcji przemysłu drzewnego, przeznaczonej na eksport, trafia do Niemiec.

- Pojawiają się jednak nowe kierunki. Pewnym zaskoczeniem jest, że 16 proc. wyeksportowanej z Polski tarcicy iglastej odbiera Francja. Kraj ten bowiem dotychczas nie był ważnym kierunkiem wysyłki produkcji rodzimych tartaków - tłumaczy.

Według PIGPD bieżące sygnały z rynku nie wskazują na poprawę sytuacji w sprzedaży wyrobów tartacznych.

- W maju i czerwcu nastąpiło pewne ożywienie. Przełomu jednak nie będzie - dodaje Bogdan Czemko.

Według Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli (IGPM), 2010 rok będzie jednak najgorszym dla sektora.

- Kondycja naszych dystrybutorów nie jest dobra, co powoduje zatory płatnicze - podkreśla Marek Adamowicz, dyrektor z OIGPM.

Wielu polskich eksporterów z branży drzewnej i chemicznej boryka się z podobnymi problemami.

- Nikt nie chce zawierać kontraktów, ciężko zatem mówić o dobrych perspektywach - mówi Andrzej Strączyński, prezes Tartaku Sulechów, który sprzedaje do Niemiec, Francji, Włoch i Danii.

Oznak poprawy nie widzą również Zakłady Azotowe Kędzierzyn.

Branże z perspektywami na eksport według NBP 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

PATRYCJA OTTO, MICHAŁ DUSZCZYK

gp@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA