REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie będzie dopłat do pensji bez zgody UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Guza
Łukasz Guza

REKLAMA

Do końca lipca Komisja Europejska ma zdecydować, czy polskie firmy zagrożone kryzysem mogą otrzymać subsydia płacowe.

Zmiana prawa

REKLAMA

O dopłaty do pensji pracowników, którzy w dobie kryzysu gospodarczego zgodzili się pracować w obniżonym wymiarze czasu pracy, będą mogły ubiegać się firmy, które zanotowały 25-proc. spadek sprzedaży (a nie jak proponował rząd, 30-proc.). Taką poprawkę do projektu ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców przegłosowali posłowie sejmowych komisji Finansów Publicznych oraz Polityki Społecznej i Rodziny. Wszystko wskazuje, że ustawa, która wprowadzi w życie Pakiet Antykryzysowy, zostanie uchwalona na najbliższym posiedzeniu Sejmu, które rozpoczyna się w tym tygodniu. Może się na nim odbyć jej II i III czytanie. Rząd deklarował, że pakiet wejdzie w życie jeszcze przed jesienią.

Zanim jednak do tego dojdzie, zgodę na wypłatę subsydiów płacowych musi wyrazić Komisja Europejska. W praktyce dopłaty ruszą, jeśli KE uzna, że ta forma pomocy publicznej jest zgodna ze wspólnym rynkiem.

- Do końca lipca powinien zakończyć się proces notyfikacji pomocy - zapowiedziała Czesława Ostrowska, wiceminister pracy i polityki społecznej.

REKLAMA

Dopiero wtedy pracodawcy będą mogli się ubiegać o dopłaty do pensji dla pracowników, którzy zgodzili się na obniżenie czasu pracy (402,50 zł), tzw. postojowe za czas przestoju w produkcji (575 zł), a także o refundację kosztów szkolenia pracowników w okresie przestoju i stypendia szkoleniowe (575 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W praktyce może się okazać, że wcześniej w życie wejdą niekorzystne dla pracowników przepisy dotyczące wprowadzania elastycznego czasu pracy, a dopiero później te przewidujące subsydiowanie ich pracy - mówi Aleksandra Natalii-Świat, posłanka klubu PiS.

Z projektu wynika, że wszyscy pracodawcy do końca 2011 roku będą mogli wprowadzać 12-miesięczne okresy rozliczeniowe czasu pracy, jeżeli zgodzą się na to związki zawodowe lub przedstawicielstwo pracowników. Dzięki temu będą mogli wydłużać i proporcjonalnie skracać wymiar pracy podwładnych w zależności od potrzeb produkcji. Te przepisy mają wejść w życie 14 dni po ogłoszeniu ustawy. Natomiast przepisy dotyczące subsydiów płacowych oraz refundacji kosztów szkoleń wejdą w życie dopiero po ogłoszeniu pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej ze wspólnym rynkiem. Taką poprawkę przyjęto głosami klubu PO.

Może się więc okazać, że rzeczywiście najpierw wejdą w życie przepisy o elastycznym czasie pracy, a dopiero potem o wypłacie subsydiów płacowych. Dodatkowo, jeśli KE uzna, że dopłaty takie byłyby niedopuszczalne, firmy w ogóle nie będą mogły się o nie ubiegać.

255 tys.  pracowników ma skorzystać z Pakietu Antykryzysowego

Łukasz Guza

lukasz.guza@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

REKLAMA

Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

REKLAMA