REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamiast walczyć z kontrahentem, dług można odzyskać w mediacjach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jaworski

REKLAMA

Warto prowadzić mediacje z dłużnikiem, bo tą drogą szybciej niż w sądzie można odzyskać pieniądze. Negocjacje zostawiają też pole do przyszłej współpracy, na co rzadko można liczyć po postępowaniu sądowym.

W czasie spowolnienia gospodarczego mediacje w sporach dotyczących uregulowania płatności są coraz częściej wykorzystywane. Dla wierzyciela to szansa na szybsze odzyskanie pieniędzy, dla dłużnika - szansa na utrzymanie firmy i kontrahenta, któremu zalegał z płatnościami.

REKLAMA

- Widzimy większe zainteresowanie mediacją gospodarczą, która jest alternatywą dla standardowej windykacji - mówi Joanna Syzdół, dyrektor biura windykacji w Coface Poland.

- Rośnie liczba zleceń windykacyjnych, a my coraz częściej sięgamy w nich po mediacje jako sposób rozwiązania sporu między naszym klientem a dłużnikiem - mówi Adam Adamczak, zastępca dyrektora biura transakcyjnego w EGB Investments.

Firmy windykacyjne pomagają polubownie rozwiązać kwestię uregulowania płatności, ale nie są to klasyczne mediacje.

- Podstawową różnicą jest to, że przy mediacji gospodarczej zgodę na postępowania wyrażają obie strony i obie pokrywają jej koszty - mówi Joanna Syzdół.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że do takich sytuacji dochodzi najczęściej w przypadkach, gdy spór dotyczy nie tyle terminu spłaty samej wierzytelności, ile wątpliwości co do zasadności jej uregulowania zgłaszanych przez dłużnika.

REKLAMA

- Chodzi tu o wszelkie przypadki sporne dotyczące jakości wykonanych usług czy wyrobu, które mogą być zgłaszane np. jako reklamacje. Dlatego najczęściej z mediacjami mamy do czynienia m.in. w branży budowlanej, spożywczej - mówi Joanna Syzdół.

Przedsiębiorcy nadal bardzo często nie mają świadomości, że spór można rozwiązać na drodze mediacji. Joanna Syzdół wyjaśnia, że jej firma występuje z taką propozycją, jeśli z dokumentów wynika, że mediacja byłaby dobrym rozwiązaniem dla obu stron - ewentualny spór sądowy byłby długotrwały i kosztowny, a jego pozytywny wynik dla wierzyciela nie jest oczywisty. Chodzi np. o przypadki, w których dostawca towaru lub usługi rzeczywiście nie do końca zgodnie z kontraktem wywiązał się z umowy i dlatego klient nie chce w części lub w całości uregulować płatności za dostawę. Wtedy wkracza mediator, który pomaga wybrać sposób szybkiego rozwiązania spornej kwestii, a tym samym do szybkiego odblokowania zamrożonych środków finansowych, czyli de facto skrócenia okresu kredytu kupieckiego.

Podobne efekty starają się uzyskać firmy prowadzące mediacje przy okazji windykacji. Przy czym w tym wypadku mediacja rozumiana jest jako poszukiwanie sposobu na uregulowanie długu przez dłużnika.

- Mediacja jest stosowana, jeśli obie strony nie są w stanie zupełnie ze sobą rozmawiać o realizacji zobowiązania - mówi Adam Adamczak.

Wyjaśnia, że prowadzone wtedy w imieniu klienta rozmowy mają doprowadzić do możliwie pełnej realizacji zobowiązania.

REKLAMA

- Chodzi o to, żeby w procesie windykacji nie doprowadzić firmy kontrahenta do bankructwa, tylko wypracować takie rozwiązanie, które pozwoli przetrwać firmie i być może współpracować z naszym klientem w przyszłości - mówi Katarzyna Kowalczyk z Euler Hermes.

Wierzyciel może zrezygnować z odsetek od długu lub zadowalić się uzyskaniem 70-80 proc. wierzytelności. W obu wypadkach wynagrodzenie za taką usługę to 1-3 proc. wartości sporu przy sprawach od 100 tys. zł. W pierwszym wypadku płaci się je za mediacje gospodarcze, a w drugim za uzyskanie w procesie windykacji kwoty.

- Firmy najchętniej wybierają opcję płatności jako procent od wartości sporu, bo dzięki temu wiedzą, ile ta usługa będzie kosztowała, bez względu na to, ile spotkań trzeba będzie odbyć i ile pracy włożyć w skuteczną mediację - mówi Joanna Syzdół.

Marcin Jaworski

marcin.jaworski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

REKLAMA

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA