REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zgłoszenia celne tylko elektronicznie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Już od 1 lipca 2009 r. przedsiębiorcy będą musieli dokonywać wywozowych zgłoszeń celnych w formie elektronicznej. Już dziś warto się do tego przygotować.

Dla unijnych eksporterów oraz importerów towarów z krajów nienależących do Unii Europejskiej 1 lipca 2009 r. to ważna data - od tego dnia miało wejść w życie wiele nowych zasad związanych z przywozem lub wywozem towarów do takich krajów. Nie wszystkie z zaplanowanych nawet kilka lat temu zasad zostaną wprowadzone w tym terminie.

REKLAMA

Deklaracje skrócone

Przyjęte przez Komisję Europejską w grudniu 2006 r. przepisy wspólnotowego prawa celnego wprowadziły obowiązek składania od 1 lipca 2009 r. tzw. przywozowej deklaracji skróconej (w imporcie) oraz wywozowej deklaracji skróconej (w eksporcie) towarów.

REKLAMA

Andrzej Milczarczyk, menedżer w PricewaterhouseCoopers, tłumaczy, że przywozowe i wywozowe deklaracje skrócone mają być przesyłane w formie elektronicznej przez importerów lub eksporterów towarów (lub osoby działające na ich rzecz) z odpowiednim wyprzedzeniem, zanim towary zostaną przywiezione na terytorium celne UE albo z niego wywiezione.

- Na podstawie takich deklaracji organy celne będą dokonywać analizy ryzyka, która może mieć wpływ na zakres kontroli celnej i na samą decyzję o możliwości importu lub eksportu danych towarów - podkreśla Andrzej Milczarczyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ciągu 18-miesięcznego okresu przejściowego - który dała nam UE - organy celne będą przeprowadzać analizę ryzyka na podstawie standardowej deklaracji skróconej, składanej jak obecnie równocześnie z przywożonym towarem albo na podstawie składanego zgłoszenia celnego.

- Daje to m.in. polskim importerom, eksporterom, przewoźnikom i innym zainteresowanym podmiotom dodatkowy czas na przygotowanie się do planowanych zmian - podpowiada Andrzej Milczarczyk.

Forma elektroniczna

REKLAMA

Mimo że polscy importerzy i eksporterzy oraz ich przedstawiciele nie będą musieli przesyłać przywozowej i wywozowej deklaracji skróconej, od 1 lipca 2009 r. zostaną zobowiązani do dokonywania wywozowych zgłoszeń celnych wyłącznie elektronicznie.

Sylwester Witalis, konsultant w PricewaterhouseCoopers, stwierdza, że dotychczas, dokonując wywozowych zgłoszeń celnych, podatnicy mogli korzystać z systemu ECS lub CELINA (w którym istnieje też obowiązek dokonania zgłoszenia celnego w formie papierowej).

Ważne!

Komisja Europejska 2 kwietnia 2009 r. przyjęła rozporządzenie nr 273/2009, na mocy którego do 31 grudnia 2010 r. składanie przywozowej i wywozowej deklaracji skróconej nie będzie dla przedsiębiorców obowiązkowe

- Od lipca eksportowe zgłoszenia celne będą dokonywane tylko w systemie ECS i będą musiały być opatrzone podpisem elektronicznym. Zgłoszenia papierowe oraz dokonywane w systemie CELINA nie będą już przyjmowane przez organy celne (z wyjątkiem np. awarii systemu ECS) - ostrzega Sylwester Witalis.

Dla eksporterów może to oznaczać potrzebę odpowiedniego dostosowania posiadanych przez nich aplikacji informatycznych, przy użyciu których dokonują wywozowych zgłoszeń celnych, a także uzyskania podpisów elektronicznych od administracji celnych.

Ministerstwo Finansów odroczyło też planowany termin rozszerzenia zakresu danych wymaganych w wywozowym zgłoszeniu celnym o tzw. dane dotyczące bezpieczeństwa i ochrony.

- Zamiast od 1 lipca 2009 r. organy celne będą żądać takich danych najwcześniej od jesieni - podsumowują eksperci PricewaterhouseCoopers.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA