REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Recepta dla firm na trudne czasy: ekspansja, przejęcia i oszczędzanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Chądzyński
Marek Chądzyński

REKLAMA

Kryzys już wymusza restrukturyzację polskich firm - oceniają przedsiębiorcy i ekonomiści. Na razie widać to na rynku pracy, ale duże zmiany mogą nastąpić także w strukturze własnościowej przedsiębiorstw.

Zysk netto całego sektora przedsiębiorstw niefinansowych już w IV kwartale 2008 r. był o 55 proc. niższy niż rok wcześniej. W dynamice przychodów tragedii jeszcze nie było, ale w I kwartale 2009 r. trudno ją było utrzymać. A to oznacza jedno: przedsiębiorcy muszą zrobić gruntowny przegląd kosztów.

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Marka Kłoczko, wiceprezesa Krajowej Izby Gospodarczej, nie można się skupiać tylko na jednej kategorii kosztów - kosztach pracy. I już na etapie szukania oszczędności przedsiębiorca musi zastanawiać się nad modelem rozwoju swojej działalności.

- To jest taka ucieczka do przodu. Przedsiębiorca powinien zastanowić się nad doborem odpowiednich do tego instrumentów, czy to marketingowych, czy też finansowych - mówi wiceprezes KIG.

W większości firm to koszty pracy są najbardziej znaczącą pozycją.

REKLAMA

- Jeśli przedsiębiorca nie widzi możliwości zwiększenia wydajności w krótkim czasie inaczej niż poprzez zwolnienia, to nie ma wyjścia. Ale musi zacząć od ponownego przeanalizowania silnych i słabych stron swojej firmy - podkreśla Marek Kłoczko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Jeremiego Mordasewicza, eksperta organizacji pracodawców Lewiatan, kluczem do sukcesu będzie też odpowiednia reorganizacja samej struktury firmy - choćby przez doinwestowanie działu sprzedaży przy jednoczesnym przeglądzie swojego portfela produktów.

- Nie ma mowy o zwiększaniu mocy produkcyjnych, to byłby zły kierunek - mówi Jeremi Mordasewicz.

Dodaje, że jeśli kogoś stać na dodatkowe nakłady, to powinny one zostać przeznaczone na innowacje zwiększające wydajność.

- Jednak główne zadanie, przed jakim stają teraz przedsiębiorcy, to utrzymanie płynności. Kryzys zmienił całkowicie nastawienie firm. Okres dobrej koniunktury bardzo rozleniwił właścicieli firm, na pewne drobiazgi przestali zwracać uwagę. Dziś muszą ograniczać koszty: od zużycia energii zaczynając, na sprawnym ściąganiu należności i rezygnowaniu z kredytu kupieckiego kończąc - mówi ekspert Lewiatana.

Według ekonomistów przedsiębiorcy w swoich strategiach powinni brać też pod uwagę możliwość stosunkowo taniej ekspansji. Choć na razie z pewnością będą się wstrzymywać z decyzjami tego typu.

- Oczekiwane jest dalsze pogorszenie koniunktury i działania akwizycyjne są odkładane na później. Dopiero połowa roku może pokazać, czy już osiągnęliśmy dno. Wtedy będzie można zastanawiać się, czy i jak korzystać z atrakcyjnych cen w obszarze przejęć. Tym bardziej że części firm może zacząć brakować kapitału - mówi Dariusz Winek, główny ekonomista BGŻ.

- Niektóre firmy, które mają w miarę dobrą sytuację finansową, powinny też myśleć o strategicznej ekspansji na rynku polskim i w regionie. Takiego myślenia polskim przedsiębiorcom brakuje. Teraz jest historyczna okazja, żeby przejmować wiele przedsiębiorstw w regionie po niskich cenach - dodaje Marcin Piątkowski, ekonomista Akademii Leona Koźmińskiego.

CO MOŻE ZROBIĆ PRZEDSIĘBIORCA W CZASIE KRYZYSU

• ograniczyć koszty bieżącej działalności, np. zużycia energii, paliw

• zainwestować w działy i pracowników generujących większą sprzedaż produktów

• dokonać przeglądu własnej oferty, rezygnując z produkcji wyrobów trudno sprzedawalnych i przy tym kosztogennych

• ograniczyć kredyt kupiecki, dokonać przeglądu sytuacji finansowej kontrahentów

• zwiększyć wydajność pracy

MAREK CHĄDZYŃSKI

marek.chadzynski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA