REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawowa umowa już za 8-10 tys. zł

Marcin Jaworski

REKLAMA

Groźba roszczeń ze względu na straty na opcjach walutowych powoduje, że rośnie zainteresowanie menedżerów polisami D&O. Ubezpieczyciele zaostrzyli zaś procedury zawierania takich umów.

Sprzedajemy około 100 proc. więcej polis niż rok temu przy 40-proc. wzroście zapytań o oferty ubezpieczenia w stosunku do i tak rekordowej końcówki ubiegłego roku - mówi Paweł Krak z Allianz.

REKLAMA

Takie statystyki oznaczają, że klienci częściej decydują się na zawarcie ubezpieczenia niż rok temu, gdy kontakt z ubezpieczycielem kończył się na etapie zapytania. Teraz więcej zapytań kończy się podpisaniem umowy. Co prawda w przypadku Allianz wysokie dynamiki to m.in. efekt mocniejszego wejścia na ten rynek w 2008 roku, ale również inni ubezpieczyciele sygnalizują większy popyt. Jest on zgłaszany w dużej części ze strony menedżerów, których firmy miały zawarte umowy na opcje walutowe.

- Pytanie o to, czy obejmują one ewentualne straty związane z zaangażowaniem w opcje, jest zwykle jednym z pierwszych - mówi Robert Woźniak z AIG Polska.

Niestety, żaden ubezpieczyciel nie obejmie odpowiedzialnością skutków transakcji i działań, które już zaszły.

- Po uzyskaniu tej informacji, potencjalni klienci tracą zainteresowanie - mówi Robert Woźniak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektórzy ubezpieczyciele wprowadzili do formularzy wniosków o zawarcie polisy D&O pytania o zaangażowanie spółki w opcje.

- Przy takich umowach ubezpieczyciele wymagają stanowczo wniosku podpisanego przez klienta, w którym określa on swoje zaangażowanie w opcje - mówi Leszek Niedałtowski, wiceprezes STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi.

Dodaje, że jeśli firma korzysta z opcji, to ubezpieczyciel uważnie analizuje, w jakim zakresie i w jaki sposób są one wykorzystywane. Szczególnie dotyczy to spółek giełdowych, w stosunku do których o takie roszczenia jest najłatwiej. Pytania o korzystanie z opcji dostają wszyscy nowi klienci, oraz ci, którzy nagle zgłaszają się w celu zwiększenia sumy ubezpieczenia, bo takie przypadki towarzystwa też odnotowują.

Takie prześwietlenie klientów jest konieczne, bo polisy D&O przewidują odpowiedzialność towarzystwa na tzw. zasadzie claims made, czyli zgłoszenia roszczenia.

REKLAMA

- Polisa claims made działa wtedy, kiedy roszczenie zostało zgłoszone w okresie ubezpieczenia lub uzgodnionym okresie przedłużonym (z ang. Extended Reporting Period), a dotyczy ono uchybienia w rozumieniu warunków ubezpieczenia, które miało miejsce po dacie wskazanej jako tzw. data retroaktywna, ale nie później niż w ostatnim dniu okresu ubezpieczenia - mówi Paweł Krak.

Wyjaśnia, że jeżeli data retroaktywna została określona jako początek okresu ubezpieczenia tylko te uchybienia będą objęte, które miały miejsce po dacie początku okresu ubezpieczenia, ale nie później niż koniec okresu ubezpieczenia.

- W przypadku umów opcji ochroną mogłyby być objęte tylko szkody z tych umów, które były zawarte po dacie początku okresu ubezpieczenia, przy założeniu, że data retroaktywna jest równa dacie początku okresu ubezpieczenia i że miało miejsce uchybienie - mówi Paweł Krak.

Dodatkowym warunkiem jest zgłoszenie roszczenia w okresie ubezpieczenia lub uzgodnionym okresie przedłużonym.

- Coraz częściej stosuje się jednak pełne pokrycie wsteczne, tj. otwartą datę retroaktywną, czyli od powstania spółki - mówi Paweł Krak.

Istotne jest wyłączenie stosowane powszechnie o tzw. znanych roszczeniach, okolicznościach i uchybieniach i toczących się postępowaniach przed początkiem okresu ubezpieczenia.

- Trudno oczekiwać ubezpieczenia uchybienia, które się wydarzyło i osoba ubiegająca się o ubezpieczenie wie o uchybieniu - mówi Paweł Krak.

O JAKIE OPCJE DO UMÓW D&O WARTO SIĘ POSTARAĆ

• pokrycie zaległości podatkowych obciążających majątek osobisty członków zarządu zgodnie z art. 116 Ordynacji podatkowej,

• pokrycie roszczeń spółki (ubezpieczającego) w sytuacji, gdy poniesie szkodę wskutek uchybień członków władz,

• pokrycie kosztów dodatkowych: ograniczenia szkody, konsultacji prawnych w sytuacji zagrożenia roszczeniem, obrony w postępowaniu karnym, poręczenia majątkowego, odzyskania dobrego imienia (konsultanta PR),

• automatyczne objęcie ubezpieczeniem nowych spółek zależnych,

• pokrycie ryzyka wykonywania funkcji we władzach podmiotów spoza ubezpieczonej grupy kapitałowej przez ubezpieczone osoby.

Marcin Jaworski

marcin.jaworski@infor.pl

OPINIA

PAWEŁ SUKIENNIK

broker specjalizującego się w ubezpieczeniach OC

Mamy teraz dobry czas na zawieranie umów D&O, bo po spadkach stawek obserwowanych od 2003 roku na naszym rynku ceny jeszcze nie wzrosły. Dzisiaj polisę można wykupić za 8-10 tys. zł. Będzie ona miała sumę gwarancyjną 2-3 mln zł, co nie daje pewności pokrycia wszystkich świadczeń w razie szkody. Pieniądze z polisy muszą wystarczyć nie tylko na odszkodowania, ale też koszty adwokata i specjalisty PR. Wysokość sumy gwarancyjnej zależy od profilu i skali działalności spółki, wartości akcji notowanych na giełdach w Polsce i za granicą, stopnia oddzielenia własności od zarządzania, składu akcjonariuszy itp. Trzeba pamiętać, że standardowe polisy oferowane w Polsce trzeba dostosować do indywidualnej sytuacji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA