REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oszuści podatkowi pod lupą inspektorów skarbowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2009 r. inspektorzy kontroli skarbowej skupią się na walce z podmiotami zajmującymi się najgroźniejszymi dla budżetu oszustwami podatkowymi, związanymi z VAT i akcyzą - wynika z przedstawionych przez Ministerstwo Finansów zadań kontroli skarbowej na bieżący rok.

Z dokumentu wynika, że w 2009 r. kontrola będzie nastawiona na walkę z podmiotami, często łączącymi się w zorganizowane grupy przestępcze, których celem są oszustwa w VAT i akcyzie. Ich wyeliminowanie z rynku ma przynieść wyższe wpływy podatkowe.

REKLAMA

REKLAMA

Według resortu, kontrole w 2009 r. będą nastawione na zwalczanie nieprawidłowości związanych: z unikaniem zapłaty akcyzy (przede wszystkim od paliw); oszustwami w zakresie VAT (także w obrocie międzynarodowym w UE, wyłudzaniem VAT za pomocą fikcyjnych faktur); unikaniem płacenia podatków dochodowych poprzez przerzucanie dochodów do podmiotów powiązanych; ujawnianiem szarej strefy w handlu internetowym, gospodarowaniem mieniem Skarbu Państwa.

Jak wskazuje MF, kontrole dotyczące akcyzy od paliw będą dotyczyć obrotu paliwami przez zorganizowane grupy przestępcze, zajmujące się ich fałszowaniem i sprzedawaniem bez płacenia podatków. Działania w tym zakresie mają na celu rozbicie gangów i odzyskanie podatków.

Inspektorzy mają się też skupić na tzw. oszustwach karuzelowych w VAT. Polegają one na tworzeniu łańcucha dostaw towaru, który prędzej, czy później wraca do firmy będącej w tym łańcuchu pierwszym ogniwem. Niektóre podmioty w nim uczestniczące nie odprowadzają należnego VAT, a inne wbrew prawu korzystają z 0 proc. stawki VAT. Zdaniem MF w skali poszczególnych krajów UE straty wywołane przestępstwami karuzelowymi powodują ogromne starty.

REKLAMA

W poszukiwaniu nadużyć związanych z unikaniem opodatkowania podatkiem dochodowym inspektorzy skarbowi będą kontrolować zarejestrowane w Polsce oddziały zagranicznych firm. Pod lupę fiskusa trafią też podatnicy, którzy wykazują zwolnione z podatku dochody uzyskane zagranicą, ale także podatnicy rozliczający się na zasadach ogólnych, którzy przerzucają dochody na podatników rozliczających się ryczałtem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fiskus ma też walczyć z szarą strefą. Według danych MF, najczęściej dochody ukrywają małe firmy, prowadzące uproszczoną księgowość oraz nieobjęte sprawozdawczością statystyczną. Zdaniem służb skarbowych w przypadku szarej strefy 20 proc. strat budżetowych wynika z działalności firm niezarejestrowanych, a 80 proc. z działalności legalnych firm, które nieewidencjonują swoich obrotów.

Dlatego też ostrze kontroli ma być wymierzone w działające oficjalnie firmy, uchylające się od płacenia podatków. Zdaniem MF, do nadużyć dochodzi też w przypadku firm rozliczających się ryczałtem, wykazujących niskie przychody. Wyniki przeprowadzonej wcześniej kontroli w branży pogrzebowej wskazują np., że firmy te nie zadeklarowały 40 proc. przychodów.

Jak zapowiada MF, kontrolerzy zamierzają wykorzystać nowoczesne narzędzia do analizy i monitorowania internetu, które pozwolą wykryć firmy ukrywające dochody z handlu w sieci.

Ponadto inspektorzy będą kontrolowali celowość i zgodność z prawem wydatkowania środków publicznych, zasady uzyskiwania i wykorzystania pożyczek publicznych, gwarancji, czy poręczeń Skarbu Państwa, zakres gospodarowania państwowymi nieruchomościami, skuteczność odzyskiwania wierzytelności publicznych.

Do zadań inspektorów kontroli skarbowej zaliczono także działania zmierzające do pociągnięcia do odpowiedzialności karnej sprawców oszustw o dużej wartości, działających w zorganizowanych grupach przestępczych i sprawców czynów, które mają charakter afer gospodarczych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA