REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oszuści podatkowi pod lupą inspektorów skarbowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2009 r. inspektorzy kontroli skarbowej skupią się na walce z podmiotami zajmującymi się najgroźniejszymi dla budżetu oszustwami podatkowymi, związanymi z VAT i akcyzą - wynika z przedstawionych przez Ministerstwo Finansów zadań kontroli skarbowej na bieżący rok.

Z dokumentu wynika, że w 2009 r. kontrola będzie nastawiona na walkę z podmiotami, często łączącymi się w zorganizowane grupy przestępcze, których celem są oszustwa w VAT i akcyzie. Ich wyeliminowanie z rynku ma przynieść wyższe wpływy podatkowe.

REKLAMA

REKLAMA

Według resortu, kontrole w 2009 r. będą nastawione na zwalczanie nieprawidłowości związanych: z unikaniem zapłaty akcyzy (przede wszystkim od paliw); oszustwami w zakresie VAT (także w obrocie międzynarodowym w UE, wyłudzaniem VAT za pomocą fikcyjnych faktur); unikaniem płacenia podatków dochodowych poprzez przerzucanie dochodów do podmiotów powiązanych; ujawnianiem szarej strefy w handlu internetowym, gospodarowaniem mieniem Skarbu Państwa.

Jak wskazuje MF, kontrole dotyczące akcyzy od paliw będą dotyczyć obrotu paliwami przez zorganizowane grupy przestępcze, zajmujące się ich fałszowaniem i sprzedawaniem bez płacenia podatków. Działania w tym zakresie mają na celu rozbicie gangów i odzyskanie podatków.

Inspektorzy mają się też skupić na tzw. oszustwach karuzelowych w VAT. Polegają one na tworzeniu łańcucha dostaw towaru, który prędzej, czy później wraca do firmy będącej w tym łańcuchu pierwszym ogniwem. Niektóre podmioty w nim uczestniczące nie odprowadzają należnego VAT, a inne wbrew prawu korzystają z 0 proc. stawki VAT. Zdaniem MF w skali poszczególnych krajów UE straty wywołane przestępstwami karuzelowymi powodują ogromne starty.

REKLAMA

W poszukiwaniu nadużyć związanych z unikaniem opodatkowania podatkiem dochodowym inspektorzy skarbowi będą kontrolować zarejestrowane w Polsce oddziały zagranicznych firm. Pod lupę fiskusa trafią też podatnicy, którzy wykazują zwolnione z podatku dochody uzyskane zagranicą, ale także podatnicy rozliczający się na zasadach ogólnych, którzy przerzucają dochody na podatników rozliczających się ryczałtem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fiskus ma też walczyć z szarą strefą. Według danych MF, najczęściej dochody ukrywają małe firmy, prowadzące uproszczoną księgowość oraz nieobjęte sprawozdawczością statystyczną. Zdaniem służb skarbowych w przypadku szarej strefy 20 proc. strat budżetowych wynika z działalności firm niezarejestrowanych, a 80 proc. z działalności legalnych firm, które nieewidencjonują swoich obrotów.

Dlatego też ostrze kontroli ma być wymierzone w działające oficjalnie firmy, uchylające się od płacenia podatków. Zdaniem MF, do nadużyć dochodzi też w przypadku firm rozliczających się ryczałtem, wykazujących niskie przychody. Wyniki przeprowadzonej wcześniej kontroli w branży pogrzebowej wskazują np., że firmy te nie zadeklarowały 40 proc. przychodów.

Jak zapowiada MF, kontrolerzy zamierzają wykorzystać nowoczesne narzędzia do analizy i monitorowania internetu, które pozwolą wykryć firmy ukrywające dochody z handlu w sieci.

Ponadto inspektorzy będą kontrolowali celowość i zgodność z prawem wydatkowania środków publicznych, zasady uzyskiwania i wykorzystania pożyczek publicznych, gwarancji, czy poręczeń Skarbu Państwa, zakres gospodarowania państwowymi nieruchomościami, skuteczność odzyskiwania wierzytelności publicznych.

Do zadań inspektorów kontroli skarbowej zaliczono także działania zmierzające do pociągnięcia do odpowiedzialności karnej sprawców oszustw o dużej wartości, działających w zorganizowanych grupach przestępczych i sprawców czynów, które mają charakter afer gospodarczych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA