REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Walczymy z absurdami w kodeksie pracy

Łukasz Guza
Łukasz Guza
zastępca redaktora naczelnego DGP

REKLAMA

Od poniedziałku każdy pracownik i pracodawca może zgłaszać GP lub Państwowej Inspekcji Pracy przykłady absurdów w prawie pracy. Wszystkie zgłoszenia będą analizowane i posłużą do przygotowania propozycji zmian w prawie. Kodeks pracy będzie czytelniejszy i mniej skomplikowany.

• Rusza kampania Gazety Prawnej pod patronatem PIP, której celem jest wskazanie i wyeliminowanie z kodeksu pracy nieprecyzyjnych lub absurdalnych przepisów. Czy taka kampania jest potrzebna?

REKLAMA

REKLAMA

- Zdecydowanie tak. Chcielibyśmy, aby to pracodawcy i pracownicy mogli zgłosić przykłady regulacji, które przysparzają im najwięcej problemów. Dzięki kampanii za pośrednictwem GP, jak i bezpośrednio na stronie internetowej Państwowej Inspekcji Pracy będą mogli przekazać swoje doświadczenia i wiedzę. Zależy nam na każdym głosie. Obecnie zbyt często inspekcja postrzegana jest jako instytucja, której należy się bać, bo jej celem jest karanie za nieprzestrzeganie przepisów. To błędne przeświadczenie. Jej głównym zadaniem jest egzekwowanie przestrzegania przepisów prawa pracy, które powinny być jasne i czytelne. Od pracodawców i pracowników zależy, czy chcą uczestniczyć w ich uporządkowaniu.

• W jaki sposób będą mogli oni przyczynić się do usunięcia z kodeksu przepisów sprawiających najwięcej problemów?

- Wszystkie zgłoszone tego typu przykłady będą analizowane przez Inspekcję we współpracy z GP. Wyniki tej analizy zaprezentujemy na posiedzeniu Rady Ochrony Pracy. Przypominam też, że Państwowa Inspekcja Pracy podlega bezpośrednio Sejmowi. Możemy to wykorzystać i zgłosić parlamentarzystom propozycje zmian przepisów prawa pracy, które są szczególnie uciążliwe, niejasne lub wręcz absurdalne. W ten sposób, dzięki opiniom najbardziej zainteresowanych, czyli pracowników i pracodawców, będziemy mogli uporządkować przepisy prawa pracy.

REKLAMA

• Czy obecne przepisy rzeczywiście sprawiają tyle problemów obu stronom stosunku pracy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Zdarza się, że nawet inspektorzy mają wątpliwości związane z rozwiązaniem konkretnego problemu. Na przykład kodeks pracy nie precyzuje sytuacji prawnej pracowników, których pracodawca porzucił zakład pracy i nie zakończył formalnie działalności oraz nie rozwiązał stosunku pracy z podwładnymi. Obecne przepisy w praktyce uniemożliwiają im skorzystanie np. ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. A przecież nie otrzymują wynagrodzeń.

• Pracodawcy i pracownicy narzekają często, że kodeks jest też zbyt często zmieniany, czasem wcale nie na lepsze.

- Dobrym przykładem takich zmian w prawie jest zobowiązanie wszystkich pracodawców do wyznaczenia inspektora ochrony przeciwpożarowej. PIP będzie monitorować, jak pracodawcy wywiązują się z tego obowiązku, bo niemożliwe jest, aby obowiązywał przepis, a inspekcja nie sprawdzała, czy jest on przestrzegany. Ale będą to działania prewencyjne. Inspektorzy nie będą nakładać kar.

• Rozumiem jednak, że PIP nie będzie wykorzystywać zgłoszeń jako pretekstu do kontroli?

- Nie. Przypominam, że celem naszych działań jest wyeliminowanie uciążliwych przepisów z kodeksu pracy, a nie wykorzystywanie zdobytej wiedzy w celach kontroli. Jeszcze raz chcę podkreślić, że celem działań Inspekcji nie jest karanie firm, lecz zapewnienie praworządności w sposób naturalny, bez działań represyjnych. Przypominam też, że wszystkie zgłoszenia mogą być anonimowe. I tak przeanalizujemy je i wykorzystamy przy tworzeniu propozycji zmian w kodeksie pracy.

Fot. Wojciech Górski

Tadeusz Jan Zając, główny inspektor pracy

KAMPANIA GP I PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI PRACY

Każdy pracownik, pracodawca lub inna zainteresowana osoba może zgłaszać na adres: absurdy_prawa_pracy@gazetaprawna.pl przykłady nieczytelnych regulacji oraz proponować rozwiązania, które ułatwiałyby przestrzeganie prawa pracy.

Wszystkie zgłoszenia zostaną przekazane do PIP, która dokona analizy nadesłanych informacji, a jej wyniki przedstawi Radzie Ochrony Pracy. Propozycje niezbędnych zmian w przepisach przedstawi też Sejmowi.

GP przygotowała internetowy serwis Walczymy z absurdami w kodeksie pracy (www.gazetaprawna.pl/absurdy_prawa_pracy.pl), w którym wszyscy zainteresowani mogą znaleźć przydatne materiały, artykuły o uciążliwych przepisach kodeksu pracy, jakie do tej pory ukazały się w GP, oraz zabrać głos na forum internetowym.

Zgłoszenia można przesyłać także bezpośrednio do PIP na adres: absurdy.prawa@gip.pl.

Zachęcamy wszystkich czytelników i internautów do wskazywania absurdów w kodeksie pracy. Nieczęsto zdarza się przecież, że za pomocą jednego kliknięcia można mieć wpływ na tworzenie prawa.

Rozmawiał Łukasz Guza

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA