REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Walczymy z absurdami w kodeksie pracy

Łukasz Guza
Łukasz Guza

REKLAMA

Od poniedziałku każdy pracownik i pracodawca może zgłaszać GP lub Państwowej Inspekcji Pracy przykłady absurdów w prawie pracy. Wszystkie zgłoszenia będą analizowane i posłużą do przygotowania propozycji zmian w prawie. Kodeks pracy będzie czytelniejszy i mniej skomplikowany.

• Rusza kampania Gazety Prawnej pod patronatem PIP, której celem jest wskazanie i wyeliminowanie z kodeksu pracy nieprecyzyjnych lub absurdalnych przepisów. Czy taka kampania jest potrzebna?

REKLAMA

- Zdecydowanie tak. Chcielibyśmy, aby to pracodawcy i pracownicy mogli zgłosić przykłady regulacji, które przysparzają im najwięcej problemów. Dzięki kampanii za pośrednictwem GP, jak i bezpośrednio na stronie internetowej Państwowej Inspekcji Pracy będą mogli przekazać swoje doświadczenia i wiedzę. Zależy nam na każdym głosie. Obecnie zbyt często inspekcja postrzegana jest jako instytucja, której należy się bać, bo jej celem jest karanie za nieprzestrzeganie przepisów. To błędne przeświadczenie. Jej głównym zadaniem jest egzekwowanie przestrzegania przepisów prawa pracy, które powinny być jasne i czytelne. Od pracodawców i pracowników zależy, czy chcą uczestniczyć w ich uporządkowaniu.

• W jaki sposób będą mogli oni przyczynić się do usunięcia z kodeksu przepisów sprawiających najwięcej problemów?

- Wszystkie zgłoszone tego typu przykłady będą analizowane przez Inspekcję we współpracy z GP. Wyniki tej analizy zaprezentujemy na posiedzeniu Rady Ochrony Pracy. Przypominam też, że Państwowa Inspekcja Pracy podlega bezpośrednio Sejmowi. Możemy to wykorzystać i zgłosić parlamentarzystom propozycje zmian przepisów prawa pracy, które są szczególnie uciążliwe, niejasne lub wręcz absurdalne. W ten sposób, dzięki opiniom najbardziej zainteresowanych, czyli pracowników i pracodawców, będziemy mogli uporządkować przepisy prawa pracy.

• Czy obecne przepisy rzeczywiście sprawiają tyle problemów obu stronom stosunku pracy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Zdarza się, że nawet inspektorzy mają wątpliwości związane z rozwiązaniem konkretnego problemu. Na przykład kodeks pracy nie precyzuje sytuacji prawnej pracowników, których pracodawca porzucił zakład pracy i nie zakończył formalnie działalności oraz nie rozwiązał stosunku pracy z podwładnymi. Obecne przepisy w praktyce uniemożliwiają im skorzystanie np. ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. A przecież nie otrzymują wynagrodzeń.

• Pracodawcy i pracownicy narzekają często, że kodeks jest też zbyt często zmieniany, czasem wcale nie na lepsze.

- Dobrym przykładem takich zmian w prawie jest zobowiązanie wszystkich pracodawców do wyznaczenia inspektora ochrony przeciwpożarowej. PIP będzie monitorować, jak pracodawcy wywiązują się z tego obowiązku, bo niemożliwe jest, aby obowiązywał przepis, a inspekcja nie sprawdzała, czy jest on przestrzegany. Ale będą to działania prewencyjne. Inspektorzy nie będą nakładać kar.

• Rozumiem jednak, że PIP nie będzie wykorzystywać zgłoszeń jako pretekstu do kontroli?

- Nie. Przypominam, że celem naszych działań jest wyeliminowanie uciążliwych przepisów z kodeksu pracy, a nie wykorzystywanie zdobytej wiedzy w celach kontroli. Jeszcze raz chcę podkreślić, że celem działań Inspekcji nie jest karanie firm, lecz zapewnienie praworządności w sposób naturalny, bez działań represyjnych. Przypominam też, że wszystkie zgłoszenia mogą być anonimowe. I tak przeanalizujemy je i wykorzystamy przy tworzeniu propozycji zmian w kodeksie pracy.

Fot. Wojciech Górski

Tadeusz Jan Zając, główny inspektor pracy

KAMPANIA GP I PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI PRACY

Każdy pracownik, pracodawca lub inna zainteresowana osoba może zgłaszać na adres: absurdy_prawa_pracy@gazetaprawna.pl przykłady nieczytelnych regulacji oraz proponować rozwiązania, które ułatwiałyby przestrzeganie prawa pracy.

Wszystkie zgłoszenia zostaną przekazane do PIP, która dokona analizy nadesłanych informacji, a jej wyniki przedstawi Radzie Ochrony Pracy. Propozycje niezbędnych zmian w przepisach przedstawi też Sejmowi.

GP przygotowała internetowy serwis Walczymy z absurdami w kodeksie pracy (www.gazetaprawna.pl/absurdy_prawa_pracy.pl), w którym wszyscy zainteresowani mogą znaleźć przydatne materiały, artykuły o uciążliwych przepisach kodeksu pracy, jakie do tej pory ukazały się w GP, oraz zabrać głos na forum internetowym.

Zgłoszenia można przesyłać także bezpośrednio do PIP na adres: absurdy.prawa@gip.pl.

Zachęcamy wszystkich czytelników i internautów do wskazywania absurdów w kodeksie pracy. Nieczęsto zdarza się przecież, że za pomocą jednego kliknięcia można mieć wpływ na tworzenie prawa.

Rozmawiał Łukasz Guza

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA