REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Walczymy z absurdami w kodeksie pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Guza
Łukasz Guza

REKLAMA

Od poniedziałku każdy pracownik i pracodawca może zgłaszać GP lub Państwowej Inspekcji Pracy przykłady absurdów w prawie pracy. Wszystkie zgłoszenia będą analizowane i posłużą do przygotowania propozycji zmian w prawie. Kodeks pracy będzie czytelniejszy i mniej skomplikowany.

• Rusza kampania Gazety Prawnej pod patronatem PIP, której celem jest wskazanie i wyeliminowanie z kodeksu pracy nieprecyzyjnych lub absurdalnych przepisów. Czy taka kampania jest potrzebna?

REKLAMA

REKLAMA

- Zdecydowanie tak. Chcielibyśmy, aby to pracodawcy i pracownicy mogli zgłosić przykłady regulacji, które przysparzają im najwięcej problemów. Dzięki kampanii za pośrednictwem GP, jak i bezpośrednio na stronie internetowej Państwowej Inspekcji Pracy będą mogli przekazać swoje doświadczenia i wiedzę. Zależy nam na każdym głosie. Obecnie zbyt często inspekcja postrzegana jest jako instytucja, której należy się bać, bo jej celem jest karanie za nieprzestrzeganie przepisów. To błędne przeświadczenie. Jej głównym zadaniem jest egzekwowanie przestrzegania przepisów prawa pracy, które powinny być jasne i czytelne. Od pracodawców i pracowników zależy, czy chcą uczestniczyć w ich uporządkowaniu.

• W jaki sposób będą mogli oni przyczynić się do usunięcia z kodeksu przepisów sprawiających najwięcej problemów?

- Wszystkie zgłoszone tego typu przykłady będą analizowane przez Inspekcję we współpracy z GP. Wyniki tej analizy zaprezentujemy na posiedzeniu Rady Ochrony Pracy. Przypominam też, że Państwowa Inspekcja Pracy podlega bezpośrednio Sejmowi. Możemy to wykorzystać i zgłosić parlamentarzystom propozycje zmian przepisów prawa pracy, które są szczególnie uciążliwe, niejasne lub wręcz absurdalne. W ten sposób, dzięki opiniom najbardziej zainteresowanych, czyli pracowników i pracodawców, będziemy mogli uporządkować przepisy prawa pracy.

REKLAMA

• Czy obecne przepisy rzeczywiście sprawiają tyle problemów obu stronom stosunku pracy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Zdarza się, że nawet inspektorzy mają wątpliwości związane z rozwiązaniem konkretnego problemu. Na przykład kodeks pracy nie precyzuje sytuacji prawnej pracowników, których pracodawca porzucił zakład pracy i nie zakończył formalnie działalności oraz nie rozwiązał stosunku pracy z podwładnymi. Obecne przepisy w praktyce uniemożliwiają im skorzystanie np. ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. A przecież nie otrzymują wynagrodzeń.

• Pracodawcy i pracownicy narzekają często, że kodeks jest też zbyt często zmieniany, czasem wcale nie na lepsze.

- Dobrym przykładem takich zmian w prawie jest zobowiązanie wszystkich pracodawców do wyznaczenia inspektora ochrony przeciwpożarowej. PIP będzie monitorować, jak pracodawcy wywiązują się z tego obowiązku, bo niemożliwe jest, aby obowiązywał przepis, a inspekcja nie sprawdzała, czy jest on przestrzegany. Ale będą to działania prewencyjne. Inspektorzy nie będą nakładać kar.

• Rozumiem jednak, że PIP nie będzie wykorzystywać zgłoszeń jako pretekstu do kontroli?

- Nie. Przypominam, że celem naszych działań jest wyeliminowanie uciążliwych przepisów z kodeksu pracy, a nie wykorzystywanie zdobytej wiedzy w celach kontroli. Jeszcze raz chcę podkreślić, że celem działań Inspekcji nie jest karanie firm, lecz zapewnienie praworządności w sposób naturalny, bez działań represyjnych. Przypominam też, że wszystkie zgłoszenia mogą być anonimowe. I tak przeanalizujemy je i wykorzystamy przy tworzeniu propozycji zmian w kodeksie pracy.

Fot. Wojciech Górski

Tadeusz Jan Zając, główny inspektor pracy

KAMPANIA GP I PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI PRACY

Każdy pracownik, pracodawca lub inna zainteresowana osoba może zgłaszać na adres: absurdy_prawa_pracy@gazetaprawna.pl przykłady nieczytelnych regulacji oraz proponować rozwiązania, które ułatwiałyby przestrzeganie prawa pracy.

Wszystkie zgłoszenia zostaną przekazane do PIP, która dokona analizy nadesłanych informacji, a jej wyniki przedstawi Radzie Ochrony Pracy. Propozycje niezbędnych zmian w przepisach przedstawi też Sejmowi.

GP przygotowała internetowy serwis Walczymy z absurdami w kodeksie pracy (www.gazetaprawna.pl/absurdy_prawa_pracy.pl), w którym wszyscy zainteresowani mogą znaleźć przydatne materiały, artykuły o uciążliwych przepisach kodeksu pracy, jakie do tej pory ukazały się w GP, oraz zabrać głos na forum internetowym.

Zgłoszenia można przesyłać także bezpośrednio do PIP na adres: absurdy.prawa@gip.pl.

Zachęcamy wszystkich czytelników i internautów do wskazywania absurdów w kodeksie pracy. Nieczęsto zdarza się przecież, że za pomocą jednego kliknięcia można mieć wpływ na tworzenie prawa.

Rozmawiał Łukasz Guza

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA