REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy nie wiedzą, że mogą zakładać przedszkola z funduszu

Michalina Topolewska
Michalina Topolewska

REKLAMA

Pierwsze firmy zakładają już przedszkola i opłacają pracownikom czesne za opiekę nad dziećmi z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Od 1 stycznia przedsiębiorstwa mogą przeznaczać środki gromadzone w zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) na tworzenie przyzakładowych przedszkoli, żłobków oraz innych form wychowania przedszkolnego. Mogą też dofinansowywać opłaty za pobyt w przedszkolu dzieci swoich pracowników. Taką zmianę wprowadziła ustawa z 6 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2008 r. nr 237, poz. 1654).

REKLAMA

REKLAMA

Monika Rościszewska z Fundacji Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego mówi, że tworzenie przedszkola ze względu na duży koszt i spełnienie wymogów sanitarno-lokalowych jest dobrym pomysłem jedynie dla przedsiębiorstw, zatrudniających dużą liczbę kobiet. Jej zdaniem taka możliwość nie jest też odpowiednio rozpropagowana wśród firm i nie towarzyszy jej żadna kampania społeczna.

- Firmom brakuje też osób, które objęłyby opieką merytoryczną cały projekt powstawania przedszkola. Nasza fundacja taką pomoc oferuje, ale do tej pory żaden zakład pracy się do nas nie zgłosił - dodaje Monika Rościszewska.

Przyzakładowe przedszkole, które skorzysta ze środków z ZFŚS, tworzy Nivea w Poznaniu.

- Nasi pracownicy wielokrotnie informowali nas o problemach ze znalezieniem wolnego miejsca w przedszkolu lub opiekunki do dziecka - mówi Anna Durzyńska, dyrektor ds. personalnych Nivea Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że przedszkole jest właśnie organizowane i zacznie działać we wrześniu lub październiku tego roku.

- Na razie zgłosiło się do nas 50 rodziców. O przyjmowaniu do niego dzieci zadecyduje kryterium dochodowe określone w naszym regulaminie ZFŚS - mówi Anna Durzyńska.

Ponadto jej firma, na tych samych zasadach, będzie dofinansowywać z funduszu czesne w przedszkolach dzieciom przedstawicieli handlowych, którzy pracują w innych miastach.

Większość firm nie decyduje się jednak na współfinansowanie pracownikom opłat za przedszkole.

REKLAMA

- Nie mamy w planach takich dopłat, a robiony przez nas odpis na skutek dużego zapotrzebowania wystarcza w zasadzie tylko na podstawowe świadczenia z funduszu, jak zapomogi, bony i pożyczki - mówi Barbara Świątek, dyrektor ds. pracowniczych w Terravicie.

ZFŚS tworzony jest obowiązkowo w firmach zatrudniających co najmniej 20 pracowników. Na każdą osobę dokonywany jest odpis w wysokości 37,5 proc przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub II półroczu, jeżeli było ono wyższe. W 2008 roku odpis ten wynosił 906,61 zł na osobę. Firma zatrudniająca 50 pracowników wpłaciła więc na ZFŚS 45 tys. zł, jeżeli liczy 500 pracowników - 453 tys. zł. Sposób wydatkowania środków z Funduszu oraz kryterium dochodowe uprawniające do korzystania z niego określa regulamin. Odpis nie wykorzystany w danym roku przechodzi na następne lata.

MICHALINA TOPOLEWSKA

michalina.topolewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA