REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy nie wiedzą, że mogą zakładać przedszkola z funduszu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michalina Topolewska
Michalina Topolewska

REKLAMA

Pierwsze firmy zakładają już przedszkola i opłacają pracownikom czesne za opiekę nad dziećmi z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Od 1 stycznia przedsiębiorstwa mogą przeznaczać środki gromadzone w zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) na tworzenie przyzakładowych przedszkoli, żłobków oraz innych form wychowania przedszkolnego. Mogą też dofinansowywać opłaty za pobyt w przedszkolu dzieci swoich pracowników. Taką zmianę wprowadziła ustawa z 6 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2008 r. nr 237, poz. 1654).

REKLAMA

REKLAMA

Monika Rościszewska z Fundacji Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego mówi, że tworzenie przedszkola ze względu na duży koszt i spełnienie wymogów sanitarno-lokalowych jest dobrym pomysłem jedynie dla przedsiębiorstw, zatrudniających dużą liczbę kobiet. Jej zdaniem taka możliwość nie jest też odpowiednio rozpropagowana wśród firm i nie towarzyszy jej żadna kampania społeczna.

- Firmom brakuje też osób, które objęłyby opieką merytoryczną cały projekt powstawania przedszkola. Nasza fundacja taką pomoc oferuje, ale do tej pory żaden zakład pracy się do nas nie zgłosił - dodaje Monika Rościszewska.

Przyzakładowe przedszkole, które skorzysta ze środków z ZFŚS, tworzy Nivea w Poznaniu.

- Nasi pracownicy wielokrotnie informowali nas o problemach ze znalezieniem wolnego miejsca w przedszkolu lub opiekunki do dziecka - mówi Anna Durzyńska, dyrektor ds. personalnych Nivea Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że przedszkole jest właśnie organizowane i zacznie działać we wrześniu lub październiku tego roku.

- Na razie zgłosiło się do nas 50 rodziców. O przyjmowaniu do niego dzieci zadecyduje kryterium dochodowe określone w naszym regulaminie ZFŚS - mówi Anna Durzyńska.

Ponadto jej firma, na tych samych zasadach, będzie dofinansowywać z funduszu czesne w przedszkolach dzieciom przedstawicieli handlowych, którzy pracują w innych miastach.

Większość firm nie decyduje się jednak na współfinansowanie pracownikom opłat za przedszkole.

REKLAMA

- Nie mamy w planach takich dopłat, a robiony przez nas odpis na skutek dużego zapotrzebowania wystarcza w zasadzie tylko na podstawowe świadczenia z funduszu, jak zapomogi, bony i pożyczki - mówi Barbara Świątek, dyrektor ds. pracowniczych w Terravicie.

ZFŚS tworzony jest obowiązkowo w firmach zatrudniających co najmniej 20 pracowników. Na każdą osobę dokonywany jest odpis w wysokości 37,5 proc przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub II półroczu, jeżeli było ono wyższe. W 2008 roku odpis ten wynosił 906,61 zł na osobę. Firma zatrudniająca 50 pracowników wpłaciła więc na ZFŚS 45 tys. zł, jeżeli liczy 500 pracowników - 453 tys. zł. Sposób wydatkowania środków z Funduszu oraz kryterium dochodowe uprawniające do korzystania z niego określa regulamin. Odpis nie wykorzystany w danym roku przechodzi na następne lata.

MICHALINA TOPOLEWSKA

michalina.topolewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA