REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy zapłacą tylko za 14 dni choroby starszych pracowników

Paweł Jakubczak
Paweł Jakubczak

REKLAMA

Pracodawcy będą płacili za pierwsze 14 dni choroby pracowników, którzy ukończyli 50 lat, pod warunkiem że ich niezdolność do pracy powstanie po wejściu w życie nowelizacji tzw. ustawy zatrudnieniowej.

NOWE PRAWO

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy zapłacą za 14 dni choroby pracownika, który ukończył 50 lat. Od 15 dnia zasiłek chorobowy wypłaci ZUS. Niezdolność do pracy musi powstać po roku kalendarzowym, w którym ukończył on 50 lat. Takie nowe rozwiązanie jest przewidziane w art. 2 nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Prawdopodobnie w przyszłym tygodniu prezydent podpisze tę nowelizację. Ma ona wejść w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia. Obecnie firma płaci do 33 dni choroby pracownika, a ZUS od 34 dnia. Ta zasada dotyczy wszystkich pracowników niezależnie od ich wieku.

Wątpliwości wśród pracodawców budzi sposób płatności za niezdolność do pracy pracownika, która powstanie przed dniem wejścia w życie nowelizacji, a zakończy się już w nowym stanie prawnym, czyli po jej wejściu w życie. Załóżmy, że nowelizacja zacznie obowiązywać 1 lutego. Pracownik będzie na zwolnieniu lekarskim od 27 stycznia przez trzy tygodnie. Powstaje pytanie, czy firma zapłaci za cały okres choroby, czyli za trzy tygodnie, czy tylko za 14 dni choroby.

Prawnicy są zgodni, że o sposobie płacenia za czas chorobowego decyduje moment powstania niezdolności do pracy.

- Jeśli powstała ona przed dniem wejścia w życie nowelizacji, to pracodawcę obowiązują obecne przepisy - mówi Przemysław Stobiński z CMS Cameron McKenna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że gdy pierwszy dzień niezdolności do pracy przypadnie w czasie obowiązywania nowelizacji, wtedy firma musi stosować nowe przepisy.

Także zdaniem Anny Misiak z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy i Agnieszki Lechman-Filipiak z DLA Piper Wiater jest to jedyna możliwa interpretacja.

- Nie ma obowiązującego przepisu, który pozwalałby na inną wykładnię - mówi Agnieszka Lechman-Filipiak.

PAWEŁ JAKUBCZAK

pawel.jakubczak@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA